(10.10 hodin)

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní poslankyně. Hlásí se někdo další do rozpravy? Pan místopředseda vlády Zdeněk Škromach má slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci. Neměl jsem v úmyslu vystupovat a znovu uvádět na pravou míru, k čemu tento zákon slouží a proč jej předkládáme, ale vzhledem k předchozímu vystoupení musím uvést na pravou míru, k čemu tento zákon vlastně slouží a kam by měl směřovat.

Tady je potřeba říci, že ve druhém čtení vládního návrhu zákona o inspekci práce odezněly důvody, které vedly k jeho předložení. Myslím, že je to opakování některých diskusí, které už proběhly v prvním a ve druhém čtení. Ve třetím čtení považuji za potřebné ještě připomenout, že státní kontrola na úseku dodržování právních povinností vyplývajících z pracovněprávních předpisů, tedy z hmotného práva, které je reprezentováno především zákoníkem práce a právními předpisy vydanými k jeho provedení, má v právním řádu tohoto státu, ale i v přecházejícím federálním státoprávním uspořádání svou dlouholetou tradici a místo. V případě návrhu zákona o inspekci práce se proto nejedná o převratné nové řešení.

Opakovaně připomínám, že podle mého mínění není důvod se nad tímto návrhem zákona příliš rozhořčovat, protože o politice není. Zákon o inspekci práce má být v právním řádu úpravou procesního charakteru, která obsahuje jednak působnost ke kontrole a posléze zakládá pravomoc orgánů inspekce práce, jimiž mají být Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce. Ve Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce by se měl přeměnit dosavadní Český úřad bezpečnosti práce a oblastní inspektoráty práce.

Orgány inspekce práce by se neměly zabývat jenom kontrolou dodržování právních předpisů týkajících se bezpečnosti práce a pracovních podmínek, jako je tomu u orgánů státního odborného dozoru nad bezpečností práce, nýbrž mají převzít naprostou většinu kontrolní působnosti, kterou dosud vykonávají úřady práce podle zákona o zaměstnanosti, včetně kontroly dodržování zákazu dětské práce. Úřadům práce by měla napříště zůstat jen kontrola dodržování právních předpisů o zaměstnanosti včetně nelegálního zaměstnávání a zákona o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele.

Dále musím připomenout, že návrh zákona o inspekci práce je uspořádán v návaznosti na postupně uskutečňovanou koncepci správního trestání, podle které jsou připravovány všechny vládní návrhy zákonů, které obsahují správní postihy. Stručně řečeno to bude znamenat, že příslušný orgán inspekce práce bude moci kontrolovat dodržování všech právních předpisů, které budou spadat do jeho působnosti. Postihovat však bude moci jen porušení těch povinností vyplývajících z právních předpisů, pro které budou navrženy skutkové podstaty postihů. Na rozdíl od platného zákona o státním odborném dozoru nad bezpečností práce to znamená - postihy ve formě pokut budou moci být uloženy jen v případech v zákoně popsaných skutkových podstat a v jiných ne. Mám-li uvést z poslední doby příklad popsaného postupu z pracovněprávní oblasti, tak jsou tak schvalovány skutkové podstaty přestupků a správních deliktů v novém zákoně o zaměstnanosti v jeho paragrafech 139 a 140.

Považuji za potřebné, vážené paní poslankyně, páni poslanci, znovu zdůraznit, že ukládání sankcí není hlavním smyslem a účelem zákona o inspekci práce. Je až krajním prostředkem ke zjednání nápravy, nikoliv aktem odvety státu, anebo ještě hůře, nástrojem likvidace zaměstnavatelů, tak jak to tady někdy zaznívá.

Zastávám názor, že dopředu není možné ani předpokládat, že všichni zaměstnavatelé porušují povinnosti vyplývající z právních předpisů, to znamená, že s každou kontrolou provedenou orgány inspekce práce bude automaticky spojen postih spočívající v nějaké pokutě či postihu. Mám za to, že se především musí jednat o odstranění zjištěných nedostatků a závad.

K uplatnění pozměňovacích návrhů, které jsou soustředěny v tisku 685/3, se vyjádřím při jednotlivých hlasováních.

Chci říci, že i tento zákon by měl směřovat hlavně k prevenci v oblasti dodržování pracovněprávních a bezpečnostních předpisů, a to si myslím, že je cílem nás všech. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Ptám se, zda se někdo další hlásí do této rozpravy. Pokud tomu tak není, rozpravu končím.

Zeptám se formálně na případná závěrečná slova pana zpravodaje či pana ministra. Nemáte zájem.

Protože padl návrh na zamítnutí - ale poprosím pana zpravodaje, aby se ujal své role, byť předtím budeme muset nejprve hlasovat o návrhu na zamítnutí, který zazněl ve druhém čtení. Já ještě přivolám naše kolegy.

Mezitím pan poslanec Krajíček, zpravodaj k tomuto zákonu, má slovo.

 

Poslanec Miroslav Krajíček: Paní místopředsedkyně, jestli jsem dobře rozuměl, tak navrhujete nejprve hlasovat o návrhu na zamítnutí, a teprve pak mám přednést návrh na proceduru.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Ano, přesně tak. Jako první budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí. Tento návrh zazněl ve druhém čtení 25. listopadu minulého roku. Všem příchozím sděluji, že hlasujeme v následujícím hlasování o návrhu na zamítnutí zákona, který projednáváme.

 

Myslím, že již mohu zahájit toto hlasování. Má pořadové číslo 157. Zahajuji jej a ptám se, kdo je pro návrh na zamítnutí. Kdo je proti?

Hlasování s pořadovým číslem 157. Z přítomných 179 pro návrh bylo 49, proti 97. Tento návrh nebyl přijat.

 

Nyní poprosím pana zpravodaje, aby se ujal své role a navrhl nám proceduru hlasování, poté jednotlivé pozměňovací návrhy uváděl a sděloval spolu s panem místopředsedou vlády svá stanoviska k těmto návrhům. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miroslav Krajíček: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vzhledem k tomu, že nebyl přijat návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona, dovolím si vám předložit proceduru hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích, tak jak byly Sněmovně předloženy.

Procedura by byla následovná. Prvním hlasováním navrhuji, abychom hlasovali o pozměňovacích návrzích A1 až A3, které máme v tisku 685/3 a jsou obsaženy v usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Současné hlasování navrhuji z toho důvodu, že se jedná o úpravu kontroly činnosti dětí. Druhým hlasováním bychom hlasovali o návrzích A4 a A7 současně, třetím hlasováním bychom hlasovali A5 a A6 současně, čtvrtým hlasováním bychom vyřešili návrhy A8 až A11 - jedná se o úpravy termínu účinnosti návrhu zákona, pátým hlasováním bychom se vyrovnali s pozměňovacím návrhem uvedeným pod písmenem B. Upozorňuji, že když tento návrh bude přijat, bude nehlasovatelný pozměňovací návrh pod písmenem D. Šestým hlasováním se vyrovnáme s pozměňovacími návrhy uvedenými pod písmenem C1 až C3 pana kolegy Františka Vnoučka. Toto je navržená procedura.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. Má někdo námitku proti takovému postupu? (Nikdo.) Myslím, že se můžeme touto procedurou začít řídit.

 

Poslanec Miroslav Krajíček: Vzhledem k tomu, že nebyly vzneseny žádné námitky, prosím, abychom začali hlasovat.

První hlasování by bylo o pozměňovacích návrzích A1 až A3.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Stanoviska prosím. (Zpravodaj: Kladné.) Pana místopředsedy vlády se ptám na stanovisko. (Ministr Škromach na dotaz nereaguje.) Pane ministře, prosím vaše stanovisko k návrhům A1 až A3. (Ministr: Ano, podpořit.)

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 158. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 158, přítomno 177, pro 166, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Prosím o další návrh.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP