(17.00 hodin)
(pokračuje Aubrecht)

Proto se zejména používá u autobusů hromadné dopravy. Ve světě jsou to třeba Paříž, Lyon a Řím. Protože tato nafta je nemíchatelná s normální naftou, to znamená, že uživatel je vázán na okruh čerpací stanice, využívá se převážně pro městskou hromadnou dopravu.

Dopad na státní rozpočet, když vezmeme, že by to používaly všechny autobusy v České republice, by byl řádově 200 milionů korun. To samozřejmě nebude nikdy naplněno, protože, jak jsem řekl, jsou tyto autobusy vázány na okruh jedné čerpací stanice, čili můžeme z toho vyloučit linkové autobusy, plynové autobusy, takže odhad by byl maximálně v desítkách milionů korun. Samozřejmě dále je zde určité omezení tím, že to musí být projekt schválený Ministerstvem životního prostředí. Výsledky z Evropy jsou dobré, přesto coby nedůvěřiví Češi jsme si dovolili připravit pilotní projekt, abychom si to osahali. Ten již dva roky probíhá v Praze s podporou Ministerstva životního prostředí a podpořený Státním fondem životního prostředí.

Dámy a pánové, abych nemluvil jenom já, dovolím si odcitovat z dopisu radního hl. m. Prahy pana dr. Miloše Gregara, který je právě za projekt v Praze zodpovědný. Cituji:

"Podle řady zahraničních podkladů lze při použití emulgované nafty u vznětových motorů podstatným způsobem snížit emise některých znečišťujících látek do ovzduší /pevné částice, oxidy dusíku, uhlovodíky, oxid uhelnatý/. Emulgovaná nafta je v Praze již delší dobu testována v rámci pilotního projektu na 20 autobusech Dopravního podniku hlavního města Prahy staršího data výroby, emisní třídy EURO 1, v běžném provozu. V rámci projektu jsou testovány zejména emisní parametry motorů a porovnávány emise při provozu s klasickou naftou a naftou emulgovanou. Testy emisí zajišťuje Ústav pro výzkum motorových vozidel. Dále je sledován technický stav motorů a olejových náplní a celkové provozní vlastnosti autobusů.

Výsledky pilotního projektu za období 2002 - 2004 v Praze potvrdily předchozí zahraniční údaje. Při použití emulgované nafty bylo v podmínkách pražské MHD dosaženo poklesu emisí oxidu uhelnatého okolo 35 %, emisí uhlovodíku do 20 %, emisí oxidů dusíku o cca 25 % a emisí pevných částic o více než 40 %. Praha očekává, že používání emulgované nafty v dalším období ve větším měřítku pozitivním způsobem přispěje k řešení závažného problému kvality ovzduší v ukazateli dispergovaných prachových částic, kde je situace ve vztahu k platným imisním limitům neuspokojivá."

Dámy a pánové, tato emulgovaná nafta má ještě jednu velkou výhodu pro dopravce, a to že se dá použít stávajících autobusů a stávajících motorů. Pro přepravce je finančně velice zajímavá. Myslím si, že je to i konkrétní příspěvek k tomu, jak konečně pomoci zlepšit životní prostředí ve velkých městech. A proto i doufám, že tento návrh i podpoříte.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vlastimilu Aubrechtovi. Hovořit bude pan poslanec Suchánek, připraví se pan poslanec Melčák.

 

Poslanec Pavel Suchánek: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte, abych v rámci druhého čtení tohoto návrhu zákona předložil několik pozměňovacích návrhů ke zpřesnění zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu. Tyto pozměňovací návrhy vyplynuly z praxe po započetí účinnosti tohoto zákona a obdrželi jste je písemnou formou všichni do lavic. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Suchánkovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Melčák. Připraví se pan poslanec Skopal.

 

Poslanec Miloš Melčák: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, také já jsem se rozhodl využít dobrodiní jednacího řádu a pozměňovací návrhy, které chci uvést, jsem prostřednictvím organizačního výboru nechal položit na vaše pracovní stoly.

Jsou to tři pozměňovací návrhy uvozené větou "Pozměňovací návrh Miloše Melčáka č. 1, č. 2, č. 3". Tyto pozměňovací návrhy vkládají další část do zákona. První část se týká změny zákona o dani z přidané hodnoty včetně odůvodnění. To máte v písemné podobě, proto to číst nebudu. Další část se týká změny zákona o dani z příjmu a další část se týká změny zákona o správních poplatcích. Ve všech pozměňovacích návrzích je uvedeno, jak v případě přijetí tohoto pozměňovacího návrhu by měl znít název zákona.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Melčákovi. Hovořit bude pan poslanec Skopal.

 

Poslanec Ladislav Skopal: Děkuji pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych i já přednesl pozměňovací návrh. Je to změna k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů.

Za část druhou se vkládá část třetí, která zní: Část 3 - Změna zákona o dani z nemovitostí.

Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění zákona č. 315/1993 Sb., zákona č. 242/1994 Sb., zákona č. 65/2000 Sb., zákona č. 492/2000 Sb. a zákona č. 669/2004 Sb., se mění takto:

Do § 3 se vkládá nový odstavec 3, který zní: "Dohodne-li se vlastník pozemku s nájemcem pozemku, může nájemce pozemku ve zdaňovacích obdobích 2005 - 2007 včetně postupovat podle ustanovení § 3 odst. 2 tohoto zákona ve znění účinném do 31. 12. 2004; v takovém případě se nájemce pozemku považuje za poplatníka daně z pozemku se všemi právy a povinnostmi s tím souvisejícími. Tuto dohodu je nájemce povinen správci daně doložit ve lhůtě pro podání daňového přiznání. Pro zdaňovací období r. 2005 tak musí učinit ve lhůtě 90 dnů ode dne účinnosti tohoto zákona."

Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 4 a 5. Současně je nutné přečíslovat následující části a články.

Za bod 1 písm. c) dosavadní část čtvrtá Účinnost čl. 5 se doplňuje: ,,x) změny zákona o dani z nemovitostí, která nabývá účinnosti dnem vyhlášení."

Odůvodnění: V zájmu poplatníků se navrhuje přechodné období pro zdaňovací období 2005 - 2007 včetně, ve kterém se připouští dohoda vlastníka pozemků s nájemcem pozemku, která umožní nájemci postupovat podle ustanovení § 3 odst. 2 zákona ve znění účinném do 31. 12. 2004, tj. se všemi právy a povinnostmi poplatníka daně.

Další pozměňovací návrh. V nové části 3, kde se jedná o změnu zákona o daních z příjmů, navrhuji článek 5, Přechodná ustanovení: Od daně z příjmů právnických osob je osvobozena podpora z Vinařského fondu poskytnutá počínaje 1. lednem 2004 na pořízení nebo technické zhodnocení hmotného majetku, jen pokud byla o poskytnutou podporu zároveň snížena jeho vstupní cena.

Navrhované přechodné ustanovení umožňuje, aby podpory z Vinařského fondu na pořízení hmotného majetku nebyly jednorázově zdaněny za předpokladu, že o tuto podporu bude snížena vstupní cena pořízeného majetku, tj. bude postupováno stejně jako v případě poskytnuté dotace na pořízení hmotného majetku.

Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP