(16.50 hodin)
(pokračuje Sobotka)
Česká republika má sazbu, která převyšuje minimální sazbu platnou v EU. Chtěl bych informovat Poslaneckou sněmovnu o tom, že v EU probíhá intenzivní diskuse o tom, zdali by nemělo dojít ke zvýšení této minimální sazby zdanění lihovin, tak aby se srovnaly podmínky mezi jednotlivými členskými státy, protože to zdanění lihovin je skutečně velmi nerovnoměrné. Na jedné straně jsou skandinávští členové EU, kteří se pohybují v několikanásobcích této minimální sazby, na druhé sazbě jsou některé státy, například pobaltské státy nebo Slovensko, které se pohybují na hraně této minimální sazby. ČR je země, která se pohybuje mezi těmito extrémy. My nepatříme mezi špičky v oblasti zdanění lihovin, ale také nepatříme mezi země, které by měly pouze minimální sazbu této daně.
Proto jako Ministerstvo financí navrhujeme mandát pro jednání, který ještě nyní bude projednáván na úrovni výboru pro EU, popř. vlády, tak aby se Česká republika nebránila zvýšení minimální sazby v rámci EU, nejvýše však na úroveň naší sazby, která je platná k 1. lednu roku 2004. Čili jsme připraveni jako vláda podpořit debatu o zvýšení minimální sazby lihovin v EU, ale pouze do výše té sazby, která u nás aktuálně platí od 1. ledna roku 2004.
Já bych chtěl poděkovat za ten námět, který se týká slovenské praxe při kontrole výroben či při kontrole stáčení. To je myslím velmi zajímavý podnět, takže za něj děkuji. Tuto věc nechám prověřit a v případě, že by se to ukázalo jako efektivní cesta, tak podniknu příslušná opatření a budu o tom informovat rozpočtový, popř. hospodářský výbor Poslanecké sněmovny, jak a zda toto opatření bylo v rámci celní správy realizováno.
Chtěl bych informovat Poslaneckou sněmovnu, že jsem definoval otázku výběru spotřební daně z lihovin jako jeden z hlavních úkolů pro celní správu pro rok 2005. Je to tedy jeden z hlavních úkolů, který byl ze strany Ministerstva financí na adresu celní správy definován. Je to věc kterou velmi pečlivě sleduji, a mým cílem je skutečně přispět k tomu, aby se zvýšil výběr této daně.
Pokud jde o otázku výběru daně v loňském roce, já mám v tuto chvíli k dispozici pouze dva údaje, které bych nyní mohl sdělit. Ten výběr byl zhruba v rozsahu 5,3 mld. korun v roce 2004, v roce 2003 byl ten výběr 5,5 mld. korun. Čili meziročně, ve srovnání roků 2003 a 2004 došlo k poklesu ve výběru spotřební daně o 200 mil. korun.
Tady bych chtěl poukázat na dva faktory. My jsme provedli jako Ministerstvo financí analýzu příčin na konci loňského roku, těch příčin, které mohly vést k poklesu výběru spotřební daně z lihu. Tady bych chtěl poukázat na dva faktory, které nesouvisí s oblastí daňových úniků, i když nechci daňové úniky v této oblasti nikterak podceňovat a myslím si, že je to vážný problém a je dobře, že jsme schválili řadu legislativních změn.
První skutečností je, že na konci roku 2003 došlo k výraznému předzásobení na straně prodejců i spotřebitelů. To předzásobení bylo velkého rozsahu. Mohli jste si všimnout, že výběr spotřební daně byl v závěru roku 2003 extrémní. K tomuto předzásobení došlo právě s očekáváním zvýšení daně k 1. lednu roku 2004. To byl jeden efekt, který se projevil poté nižším odbytem od legálních výrobců v první polovině roku 2004. Tento nižší odbyt oni obsáhle zveřejnili a také obsáhle komentovali. Příčinou bylo extrémní předzásobení v roce 2003. Pokud bychom hovořili pouze o porovnání, řekněme, vánočních nákupů, které jsou v této oblasti velmi významné a vytvářejí dobrou příležitost pro odbyt legálních lihovin, pak ty vánoční nákupy v loňském roce nedosáhly zdaleka rozsahu v této oblasti, jakého dosáhly v roce 2003, právě proto, že v roce 2003 hrozila změna sazby od 1. ledna 2004 a lidé a obchodníci se ve větší míře předzásobili právě v důsledku očekávání zvýšení spotřební daně. To je jedna z možných příčin poklesu.
Druhá příčina se týká rozšíření obchodu v rámci EU. Ta věc tady již byla zmiňována. Přirozeně v rámci rozšíření obchodu v rámci EU došlo k tomu, že se částečně snížil výběr spotřební daně od legálních výrobců v ČR. Nejsou to jediné příčiny, ale myslím si, že jsou to také podstatné příčiny, které mohly přispět k tomu rozdílu v rozsahu 200 mil. korun ve výběru let 2003 a 2004.
Čili tolik velmi stručně reakce na dotazy, které zde zazněly. Já děkuji za některé podněty, které se v debatě objevily, a myslím si, že i v tom zmenšeném početním stavu dneska celní správa může ještě lepší činností a aplikací nových nástrojů přispět k tomu, aby se dále omezil prostor pro daňové úniky.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi Sobotkovi. Pokud nikdo nechce vystoupit v rámci obecné rozpravy, tak teď ji končím již definitivně a otevírám rozpravu podrobnou. Mám tady řadu přihlášek. Přečtu ty, kteří vystoupí. Jsou to páni poslanci Aubrecht, Suchánek, Melčák, Skopal, Koudelka, Vlček, Gongol. Jako první pan poslanec Aubrecht.
Poslanec Vlastimil Aubrecht: Vážený pane předsedající, pane premiére, vážená vládo, dámy a pánové. Dovoluji si předložit krátký pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona č. 353/2003 Sb., tisk 801.
1) Bod 5 vládního návrhu. V § 3 písm. p) se za slova "kvasného lihu" vkládá slovo "bezvodého" a na konci se doplňuje text: "nebo projekt technologického vývoje ekologicky příznivé palivové směsi těžkých plynových olejů s vodou schválený Ministerstvem životního prostředí".
2) V dosavadním bodu 147 v uvozující větě se slova "písmena h), i) a j)" nahrazují slovy "písmena h), i), j) a k)" a za ustanovení písmene j) se doplňuje písm. k), které zní: "směsi těžkých plynových olejů s vodou, které obsahují 9 až 15 procent hmotnosti vody určené k použití, nabízené k prodeji nebo používané pro pohon motorů".
3) V dosavadním bodu 157 v uvozující větě se slova "odstavce 13 až 15" nahrazují slovy: "odstavce 13 až 16" a za ustanovení odstavce 15 se doplňuje odstavec 16, který zní: "směsi těžkých plynových olejů s vodou uvedené v paragrafu 45 odst. 2 písm. k) se zdaňují stejnou sazbou jako minerální olej uvedený v paragrafu 45 odst. 1, kterému se vlastnostmi a účelem použití nejvíce přibližují".
4) V dosavadním bodu 165 v uvozující větě se slova "doplňuje nový odstavec 15, který zní" nahrazují slovy: "doplňují nové odstavce 15 a 16, které znějí" a za ustanovení odstavce 15 se doplňuje odstavec 16, který zní: "od daně jsou dále osvobozeny směsi minerálních olejů a vody uvedené v § 45 odst. 2 písm. k), používané jako testované pohonné hmoty pro vybraná motorová vozidla v rámci schválených pilotních projektů uvedených v paragrafu 3 písm. p)".
Dámy a pánové, krátké zdůvodnění. Nechci zde zabíhat do technických předpisů, ale základem je to, aby se emulzní nafta určitou daňovou korekcí dostala na stejnou cenu, jako je nafta klasická. Emulzní nafta se skládá ze směsi klasické nafty, vody a emulze. A jelikož emulze je poměrně drahá, musí dojít k určité korekci daňové, aby se tyto ceny srovnaly. Je to běžný princip, který se používá ve světě.
Emulzní nafta má zvláštní ekologické vlastnosti, neboť při používání v autobusech nebo u nákladních vozidel - je naprosto nevhodná pro osobní vozidla, což je její nevýhoda - ale při používání ve velkých motorech má zajímavé vlastnosti, neboť až o desítky procent snižuje emise ve výfukových plynech.
***