(9.20 hodin)
(pokračuje Zaorálek)
Vidím, že je zájem provést kontrolu toho, jak jsme hlasovali. Ptám se, jestli někdo zpochybňuje hlasování. (Bez připomínek.) Myslím si, že pokud nikdo nezpochybňuje, měli bychom pokračovat, protože tady máme další návrh k hlasování, to je návrh, který přednesl pan poslanec Bratský.
Bylo to jako poslední bod zařadit zprávu vlády nebo Ministerstva financí o postupu ve věci majetku Fondu dětí a mládeže. Stačí takto? (Nejsou námitky.) Dobře. Budeme hlasovat.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro zařazení tohoto bodu, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 4. Přítomno 188 poslanců, pro hlasovalo 131, proti 6. Tento návrh pana poslance Bratského byl přijat.
To je snad všechno, co jsme dostali v jednotlivých návrzích k hlasování. Nyní bychom měli hlasovat o celém návrhu pořadu 40. schůze Poslanecké sněmovny, tak jak byl písemně předložen a upraven tím, jak jsme schválili pozměňovací návrhy.
Takže o celém návrhu pořadu schůze zahajuji hlasování. Kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 5. Přítomno bylo 188, pro hlasovalo 133, proti 34. Konstatuji, že jsme schválili pořad schůze.
Než přistoupíme k projednávání návrhů zákonů vrácených Senátem, navrhuji na žádost předsedy Senátu umožnit vystoupení paní senátorce Soně Paukrtové a senátorům Josefu Novotnému, Josefu Vaculíkovi a Jiřímu Zlatuškovi. Informace k pozměňovacím návrhům Senátu vám byly rozdány do naší pošty.
Budeme hlasovat o tom, kdo souhlasí s vystoupením jmenovaných senátorů a paní senátorky.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 6. Přítomno 188 poslanců, pro hlasovalo 147, proti 1, takže tento návrh byl přijat.
První bod našeho programu je
1.
Vládní návrh na prodloužení doby působení kontingentu
Armády České republiky v Iráku v roce 2005
/sněmovní tisk 861/
Prosím, aby v tomto prvním bodě se úvodního slova ujal ministr obrany Karel Kühnl. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr obrany ČR Karel Kühnl Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové. Myslím, že na úvod musím především říci, že důvodem předložení návrhu na prodloužení doby působení kontingentu Armády České republiky v Iráku v roce 2005 je přesvědčení vlády, že je nutno reagovat nejenom na vývoj situace v této oblasti, ale také na vývoj pohledů na tuto oblast celého mezinárodního společenství. Je to výrazné přesvědčení vlády, že je pro Českou republiku nezbytné podílet se i nadále na činnosti mezinárodního společenství při stabilizaci a obnově Iráku, protože přes dosavadní úsilí situace v Iráku zůstává z hlediska vnitřní bezpečnosti nestabilní a další pomoc zemí, které jsou vůbec schopny takovou pomoc poskytnout, se jeví zcela nezbytnou.
Je samozřejmé, že v ideálním případě by měl odpovědnost za bezpečnost v Iráku převzít irácký stát, irácké bezpečnostní složky. Zatím toho nejsou plně schopny. (Reakce na hluk v sále:)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Pardon. Vážení kolegové, zdá se mi, že by mělo být umožněno panu ministrovi uvést tento bod ve Sněmovně, která by mu věnovala více pozornosti, než se to prozatím děje. Já vás prosím, abyste nerokovali o vyslání našich jednotek tady, v této Sněmovně, ale abyste opravdu vyslechli vystoupení pana ministra. (Předsedající zvoní zvoncem.) Prosím o klid.
Máte slovo.
Ministr obrany ČR Karel Kühnl Děkuji.Vážený pane předsedo, chtěl bych kolegyně a kolegy požádat, abychom si všichni uvědomili, že projednáváme vyslání vojáků Armády České republiky do zahraničí. Je to věc vážná, která si přece jenom zaslouží určitou pozornost.
Skončil jsem u konstatování, že v ideálním případě by odpovědnost za bezpečnost v zemi měly převzít vlastní irácké bezpečnostní složky, ale že toho dosud nejsou plně schopny, a proto je nejlepším přínosem budoucí irácké bezpečnosti výchova a výcvik iráckých bezpečnostních sil, a to je přesně předmětem návrhu, který máte před sebou.
V loňském roce došlo k určitému vývoji z hlediska mezinárodního práva. Rada bezpečnosti Organizace spojených národů, vrcholné světové organizace, schválila 8. června loňského roku rezoluci č. 1546, která nejenom vyzývá mezinárodní společenství k podpoře a pomoci Iráku, ale vyzývá rovněž ty země, které jsou toho schopny, i k vyslání vojenských jednotek. Společně s dalšími členskými zeměmi Severoatlantické aliance v loňském roce Česká republika samozřejmě zúčastnila vrcholného setkání, summitu NATO v Istanbulu, a spolu s dalšími zeměmi NATO na základě jednomyslného rozhodnutí se zavázala přispívat k řešení situace v Iráku. V souladu s tímto rozhodnutím a také v reakci na požadavek, výslovný a písemný požadavek irácké vlády - ano, a v reakci na zmíněnou rezoluci Rady bezpečnosti zahájila potom Severoatlantická aliance vytváření výcvikové mise NATO v Iráku, která je určena k výcviku iráckých bezpečnostních sil.
Česká republika byla v průběhu závěrečných měsíců loňského roku opakovaně a výslovně žádána představiteli prozatímní irácké vlády, představiteli Severoatlantické aliance a představiteli jednotlivých významných spojeneckých zemí, aby svou přítomnost v Iráku zachovala. Aby ji zachovala v citlivém období, kdy se budou formovat nové demokratické státní struktury, založené na demokratických volbách.
Domnívám se, a se mnou vláda, že Česká republika vzhledem ke svému členství v NATO, v Evropské unii, vzhledem k tomu, že je jednou ze zemí, které vůbec jsou schopny nějakou pomoc poskytnout, nemůže na tyto výzvy nereagovat. Vláda proto přehodnotila své původní záměry týkající se naší vojenské přítomnosti v Iráku a navrhuje prodloužit dobu působení kontingentu Armády České republiky působícího v Iráku až do konce letošního roku a zařadit tento kontingent do podřízení výcvikové mise NATO v Iráku v souladu s plánovacím procesem Organizace Severoatlantické smlouvy.
Předložený návrh je nejenom - jak jsem už zmínil - v souladu s rezolucí Rady bezpečnosti OSN 1546, ale je také v souladu se záměry zahraniční a bezpečností politiky České republiky. Tím záměrem je efektivně přispívat k vytváření základních předpokladů pro další demokratický a stabilní vývoj v krizových oblastech, odkud potenciálně a třeba i nepřímo by v budoucnosti mohlo vycházet i nebezpečí pro Českou republiku.
Je samozřejmé, že stabilita situace v Iráku bude dosažena tím dříve, čím dříve budou vlastní bezpečnostní síly Iráku schopny převzít odpovědnost za situaci ve vnitřní bezpečnosti země.
***