(17.30 hodin)
(pokračuje Emmerová)

5. Vzhledem k výkazu kontrol a sankcí služeb a zařízení, které na konci roku vždy vyplní všechny krajské hygienické stanice, kde a jaké pokuty, do jaké výše byly uloženy a za jaký přestupek, mohu říci, že není vedeno jediné stravovací zařízení České republiky, kde by jediným důvodem ukončení činnosti byla objektivní nemožnost dostát požadavkům vyhlášky v oblasti HACCP. Vždy lze přizpůsobit rozsah a charakter činnosti prostorovým a finančním možnostem a schopnostem provozovatele. I v méně prostorově vyhovujících či hůře vybavených provozovnách lze formou režimových opatření a systému HACCP zajistit výrobu zdravotně nezávadných pokrmů. Správně pochopený a zpracovaný systém je pomocníkem provozovatelů, velmi účinným právě v nestandardních provozech a podmínkách.

Vážený pane poslanče, Evropské společenství pokládá bezpečnost potravin včetně pokrmů za jednu z priorit, kterou se neustále zabývá. Z výsledků státního zdravotního dozoru i počtu alimentárních nákaz, které mimochodem v jednom roce stouply o 800 %, je zřejmé, že situace v zařízeních poskytujících stravovací služby není v řadě provozoven nejlepší. Vyhláškou č. 137/2004 Sb. Ministerstvo zdravotnictví převzalo standardy Evropské unie v oblasti činností epidemiologicky závažných včetně systému HACCP. Jestliže předpisy Evropského společenství stanoví, že systém musí mít všichni provozovatelé potravinářských podniků, a tedy i provozovatelé stravovacích služeb, neboť Evropské společenství nečiní rozdíl mezi potravinářskými podniky malými a velkými, případně výrobou potravin nebo restaurací, pak nemohlo Ministerstvo zdravotnictví při tvorbě vyhlášky č. 137/2004 Sb. jednat jinak, neboť by nesplnilo jednu z podmínek vstupu České republiky do Evropské unie.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní ministryně. O slovo se hlásil pan poslanec Miroslav Beneš. Avizuji, že nemám jinou přihlášku v tuto chvíli. Slovo má pan poslanec Beneš.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Děkuji, paní předsedající. Dovolím si poděkovat paní ministryni, že přečetla odpověď na interpelaci, tak jak ji poslala. Poslanci si to nepochybně mohli přečíst sami. Má otázka byla směřována někam jinam. Nedá se nic dělat, když není ucho, tak ústa mohou mluvit, jak chtějí.

Nebudu předkládat návrh na vyslovení nespokojenosti s interpelací. Jakákoliv většina, ani ústavní, ani absolutní, vůbec nic neznamená, pokud není ochota pochopit, že dělám něco špatně. Jenom bych chtěl vyslovit naději, že stejně jako exministryně Součková pochopila, že systém, který zavedla s bezdotykovými bateriemi, byl nesmyslný a nadstandardní, tak zrovna tak i paní ministryně Emmerová na svých cestách do Francie, Itálie, Španělska, Belgie, Irska a dalších zemí Evropské unie se zeptá svých kolegů, jak se oni vyrovnali s oněmi kritickými body, a pak to konečně zavede i u nás. Je škoda, že to zabere tolik času.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Hlásí se někdo do otevřené rozpravy? Paní ministryně Milada Emmerová.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Milada Emmerová Vážený pane poslanče, jsem ráda, že jste návštěvy uvedl v čase budoucím, protože já jsem v zemích, které jste zde jmenoval, ještě žádnou revizi neprováděla, ani zdvořilostní návštěvu, ale pokud se tam dostanu, tak samozřejmě se o to budu zajímat. Ono je něco jiného, jestliže nějaká země je v určitém systému už léta zavedena a postupně má plnit některé normy, které vyžadují příslušné předpisy, a něco jiného je také situace, kdy nějaká země, např. Česká republika, má do Evropské unie vstoupit a je z tohoto titulu, jak už jsem tady citovala, touto komisí kontrolována. V tom mi asi jistě dáte za pravdu.

Já vám znovu chci zdůraznit, že praxe při výrobě pokrmů, potravin, zejména v menších provozovnách, kde tzv. takové nebezpečí není, ale relativně není, může vypadat tak, že se například majonéza vyrobená neznámým výrobcem neznámého data uloží do velkého igelitového sáčku, zaváže se gumičkou a tak dlouho se majonéza odebírá, až je kuchař u dna a pořídí si jiný takový sak, kde se opět majonéza vybírá. Já osobně jsem to nezjistila, ale vyprávěla mi to jedna hygienička, která se s tímto jevem setkala v nádražní restauraci jedné ne zrovna malé obce. Proto stoupla incidence alimentárních nákaz, resp. salmonelózy o 800 % v jistém období a proto je třeba takové opatrnosti. Každou chvilku o tom slyšíme i z různých školních jídelen a z různých provozoven veřejného stravování, že se takováto situace vyskytne. Vyskytne se i při největší opatrnosti, natož když opatrnost neexistuje.

Ještě bych chtěla připomenout migraci obyvatel, která je výrazná, kdy hygienické poměry těchto lidí už jenom z hlediska cestování nejsou zrovna prvotřídní, a také bych chtěla připomenout výrobu různých exotických, cizokrajných jídel v různých i našich restauracích, kde samozřejmě je potřeba dodržovat hygienické předpisy velmi bedlivě. To jsou jenom některé momenty, které jsou nové v naší republice a které by bylo zapotřebí brát v úvahu a plnit ty normy, které jsou v civilizovaných zemích doporučovány. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní ministryně. O slovo se hlásil pan poslanec Martin Říman.

 

Poslanec Martin Říman: Paní předsedající, já bych vás nejprve požádal, abyste z moci svého úřadu požádala paní poslankyni Orgoníkovou, aby zanechala invektiv na adresu těch, kteří vystupují. To za prvé.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Žádám vás o to, paní poslankyně.

 

Poslanec Martin Říman: Za druhé. Poslouchajíc odpověď paní ministryně Emmerové na interpelaci pana poslance Beneše, nemohu se ubránit jistému deja vu, protože před nějakým časem, nedlouhým, argumentovala podobným způsobem její expředchůdkyně paní ministryně Součková na interpelaci týkající se ve své podstatě obdobné problematiky, totiž vyhlášky Ministerstva zdravotnictví, kterou se nařizovalo tzv. balit koblihy. Argumenty, které tehdejší ministryně Součková předkládala Poslanecké sněmovně, byly ze stejného pytlíčku, jako jsou argumenty paní ministryně, resp. jejího úřadu hygieny, totiž že se jedná o předběžnou opatrnost, že se jedná o možnost nákaz atd. My jsme tehdy žádali paní ministryni, aby dokladovala nějakým hodnověrným, srozumitelným, prokazatelným způsobem, že skutečně ono nebezpečí je takové úrovně, že koblihy a podobné produkty reálně způsobují takové a takové množství onemocnění takového a takového typu. Toho jsme se nedočkali. Odpovědí nám bylo pouze to, co dnes předvádí paní ministryně Emmerová, totiž že by mohlo hrozit a že je to potenciálně nebezpečné.

Proto se ptám paní ministryně, když jste přistupovali k tomuto opatření, jestli jste si provedli analýzu nikoliv jenom rizik, ale skutečných problémů spojených s provozováním restaurací.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP