(15.10 hodin)
(pokračuje Vostrá)

Odůvodnění: Jedná se o úpravu zaváděné legislativní zkratky.

5. V § 5 odst. 3 se slova "Pronajímatel podle odst. 2 nájem není povinen prodloužit v případě, že" nahrazují slovy "Pronajímatel není povinen nájem podle odst. 2 prodloužit v případě, že" a v odst. 6 se slova "nájemné činí 1 %" nahrazují slovy "činí nájemné 1 %".

Odůvodnění: Jedná se o legislativně technickou úpravu.

6. V § 7 odst. 2 se slova "za splnění povinností ze smlouvy o nájmu" nahrazují slovy "za splnění povinností vyplývajících ze smlouvy".

Odůvodnění: Pro smlouvu o zemědělském nájmu byla v § 4 odst. 1 zavedena legislativní zkratka "smlouva".

7. V § 9 odst. 2 se slovo "skončen" nahrazuje slovem "ukončen" a v odst. 3 a 4 se slova "o nájmu zemědělské půdy" zrušují.

Odůvodnění: Jedná se o sjednocení terminologie a dále o použití zavedené legislativní zkratky.

8. V § 12 odst. 1 se slovo "jejich" nahrazuje slovem "jejího".

Odůvodnění: Jde o gramatickou úpravu.

9. V § 14 odst. 1, 2 a 3 se slovo "trvalé" zrušuje.

Odůvodnění: V § 13 odst. 1 byla pro pojem "trvalá stavba pro zemědělství postavená na pozemku jiného vlastníka" zavedena legislativní zkratka "stavba".

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní se přihlásil do podrobné rozpravy pan poslanec Zgarba. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Zgarba: Paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych přečetl několik pozměňovacích návrhů k návrhu zákona Ludmily Brynychové a dalších na vydání zákona o úpravě některých právních vztahů k zemědělské půdě, zákon o nájmu zemědělské půdy.

Za prvé. § 2 zní: Působnost zákona. Tento zákon se vztahuje na nájemní vztahy k pozemkům, které tvoří zemědělský půdní fond, sjednané na dobu určitou.

Za druhé. § 3 a § 4 se zrušují. Dosavadní § 5 až 16 se označují jako § 3 až 14.

Za třetí. § 3 (původně § 5) včetně nadpisu zní: Doba nájmu.

1. Nájemní smlouvu na dobu určitou lze uzavřít na dobu nejméně pěti let.

2. Po uplynutí sjednané doby nájmu, v případě, že o to pronajímatel písemně požádá nájemce nejpozději jeden měsíc před uplynutím doby nájmu, je nájemce povinen přistoupit na prodloužení nájmu na dalších pět let, a to za stejných podmínek, nestanoví-li tento zákon jinak.

Za čtvrté. V § 4 (původně § 6) se odstavec 3 zrušuje. Odstavce 4 a 5 se označují jako odstavce 3 a 4.

Za páté. V § 5 (původně § 7) odstavec 2 zní: Práva a povinnosti vyplývající z § 4 se vztahují i na toho, komu byl předmět nájmu ponechán do podnájmu, práva a povinnosti nájemce vůči pronajimateli nejsou dotčeny.

Za šesté. V § 7 (původně § 9) se v odstavci 3 na konci textu písm. c) středník nahrazuje tečkou a písm. d) se zrušuje.

Za sedmé. V § 7 (původně § 9) se v odstavci 4 na konci textu písm. b) středník nahrazuje tečkou a písm. c) se zrušuje.

Za osmé. V § 7 (původně § 9) se v odstavci 5 slova "a d)" zrušují.

Za deváté. V § 8 (původně § 10) se v odstavci 2 slova "§ 9 odstavce 3 písm. b) a d)" nahrazují slovy "§ 7 odstavec 3 písm. b)".

Za desáté. V § 9 (původně § 11) se zrušuje označení odstavce 1 a odstavec 2 se zrušuje.

Za jedenácté. V § 10 (původně § 12) se zrušuje označení odstavce 1 a odstavec 2 se zrušuje.

Za dvanácté. Část třetí se zrušuje. Dosavadní část čtvrtá se označuje jako část třetí. § 13 a 14 (původně § 15 a 16) se označují jako § 11 a 12.

Za třinácté. V § 11 odstavec 1 zní: Odstavec 1: "Nájem zemědělské půdy podle smlouvy o nájmu uzavřené před dnem účinnosti tohoto zákona na dobu určitou se považuje za nájemní vztah podle tohoto zákona s tím, že doba nájmu podle § 3 odst. 1 počíná běžet ode dne účinnosti tohoto zákona. To neplatí, pokud některá ze smluvních stran ve lhůtě tří měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona písemně oznámí druhé straně, že s touto změnou nesouhlasí. Ke změně nájemního vztahu dojde následující den po marném uplynutí lhůty k uplatnění nesouhlasu."

Za čtrnácté. V § 11 odstavec 3 zní: Odstavec 3: "Ustanovení odstavců 1 a 2 se nevztahuje na nájemní vztah podle nájemní smlouvy sjednané na dobu určitou, jejíž zánik uplynutím sjednané doby neskončí do pěti let po nabytí účinnosti tohoto zákona."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pan poslanec Petr Zgarba byl posledním písemně přihlášeným do podrobné rozpravy. Ptám se, zda se hlásí někdo z místa. Není tomu tak. Podrobnou rozpravu tedy končím.

Je mojí povinností, zeptat se pana zpravodaje a paní navrhovatelky, zda chtějí vystoupit se svými závěrečnými slovy. Zřejmě tomu tak není.

Já se jenom zeptám pana zpravodaje, zda mám správný názor, že nepadl žádný návrh, o kterém bychom teď mohli hlasovat. Končím tedy druhé čtení tohoto návrhu zákona.

 

Přistoupíme k bodu 14, kterým je

 

14.
Návrh poslance Jiřího Pospíšila na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákon, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 566/ - druhé čtení

 

Prosím, aby návrh za navrhovatele uvedl pan poslanec Jiří Pospíšil. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Pospíšil: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, pokusím se velmi stručně informovat vás o průběhu druhého čtení, o projednávání předloženého návrhu ve výborech, konkrétně pak v ústavněprávním výboru a ve výboru hospodářském.

Chci říci, že se v rámci výborového projednávání vedla velmi rozsáhlá, odborná a seriózní diskuse, která vyústila v pozměňovací návrh, který byste měli mít rozdaný na vašich lavicích. Chci obecně říci, že tento rozsáhlý pozměňovací návrh, který má formu usnesení ústavněprávního výboru, v zásadě zachovává základní rysy obsažené v původním návrhu novely obchodního zákoníku a občanského soudního řádu. Mám-li tyto určité změny obsažené v usnesení ústavněprávního výboru nějakým způsobem obecně hodnotit, pak lze říci, že v zásadě obsahují určité drobné úpravy procesních instrumentů a institutů, které se realizují v rámci soudního řízení při projednávání záležitostí u obchodního rejstříku. Lze říci, že došlo k zpřesnění, zvolení vhodnějších formulací a k odstranění případných nejasností, které by při aplikaci mohly nastat.

Snad nejzajímavější úpravou je oblast nového vymezení rozsahu věcného přezkumu. Jak jsem říkal v rámci prvého čtení, předložený návrh omezuje míru věcného přezkumu, který realizuje soud vedoucí obchodní rejstřík.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP