(14.10 hodin)
(pokračuje Paroubek)
Navrhuji proto, aby Poslanecká sněmovna zaujala pozitivní stanovisko k předloženému materiálu a roční účetní závěrku spolu s výroční zprávou o činnosti fondu za rok 2003 schválila. Dámy a pánové, děkuji za soustředěnou pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Tento materiál projednal výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Usnesení tohoto výboru nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 621/1. Prosím, aby se nyní ujal slova zpravodaj výboru pan poslanec Tomáš Kvapil a informoval nás o výsledcích jednání tohoto výboru.
Poslanec Tomáš Kvapil: Vážená paní předsedající, vážený pane minstře, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, který na své 36. schůzi dne 9. září letošního roku projednal Roční účetní závěrku Státního fondu rozvoje bydlení za rok 2003 a Výroční zprávu o činnosti fondu, sněmovní tisk 621.
Po odůvodnění Ing. Jiřího Paroubka, ministra pro místní rozvoj, a mé zpravodajské zprávě a po rozpravě výbor přijal toto usnesení: Za prvé, doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 621, Roční účetní závěrka Státního fondu rozvoje bydlení a Výroční zpráva o činnosti fondu, projednat a schválit. Za druhé, zmocňuje zpravodaje, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu. Za třetí, pověřuje předsedu výboru, aby usnesení zaslal předsedovi Poslanecké sněmovny.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Zahajuji všeobecnou rozpravu. Nemám písemnou přihlášku. Ptám se, zda se někdo do všeobecné rozpravy hlásí. Pan poslanec Eduard Vávra. Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Eduard Vávra: Děkuji. Vážená paní předsedající, páni ministři, dámy a pánové. Již při schvalování rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2004 jsem opakovaně projevil obavu o výkonnosti fondu a kritizoval jsem používání zastaralých a nemoderních metod podpor bydlení. To je umožněno zakonzervováním současného neutěšeného systému v této oblasti. Zdeformovaný trh s bydlením, v němž se nepřiznávají peníze ke zdanění, tak nahrává překupníkům, spekulantům a podvodníkům. Této "dokonalosti" bylo dosaženo za vlád sociálních demokratů a za podpory ostatních parlamentních stran kromě ODS, která tento stav soustavně kritizuje.
Rád bych uvedl malou statistiku výstavby nájemních bytů s podporou fondu, která moje pochybnosti potvrzuje. Po roce 2000 při založení fondu se postavilo 1 233 nájemních bytů. V roce 2001 to již bylo 8 409 bytů, v roce 2002 se postavilo 10 813 bytů, což je rekord, a v roce 2003 se postavilo již jen 2 722 bytů. Tento masivní pokles je pravděpodobně způsoben tím, že tento rok byl nevolební, a v letošním roce to nebude lepší než v roce 2003. U domů s pečovatelskou službou je situace obdobná. Statistika nám zřetelně ukazuje, že fond je hojně využíván jako předvolební nástroj, a množství postavených bytů ve volebním roce to jen potvrzuje.
Programové prohlášení vlády a právě probíhající mediální masáž občanů voličů o důležitosti fondu, o tom, jak se jeho výkonnost zvýší, o množství peněz, které se prostaví, a o nadějích pro nebydlící to jasně naznačuje. Již nyní jsem zvědav na předvolební sliby v roce 2006.
A nyní k samotné roční účetní závěrce na rok 2003. Již druhým rokem se neplní schválený rozpočet fondu a návrh rozpočtu pro rok 2005, který budeme projednávat na některé další schůzi Poslanecké sněmovny, je opět utvořen tak, že nemůže být splněn. I přes nesplnění rozpočtu Poslanecká sněmovna schvaluje účetní závěrku se standardním auditem. Nad touto situací bychom se měli zamyslet a neschvalovat účetní závěrky s vědomím, že je to již skoro rok od konce uplynulého období.
Česká republika je dlouhodobě kritizována za to, že pokračuje v regulaci nájemného bydlení, která má negativní dopad na trh s byty. Vlády ČSSD účinnou deregulaci neumějí a ani nechtějí provést. Omezují tím jednodušší získání bytů. To vše nahrává a podporuje šedou ekonomiku.
Závěrem svého krátkého vystoupení sděluji, že klub ODS Roční závěrku Státního fondu rozvoje bydlení pro rok 2003 nepodpoří. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Zeptám se, zda se někdo další hlásí. Prosím, paní poslankyně Vlčková, máte slovo. Prosím.
Poslankyně Miroslava Vlčková: Vážená paní předsedající, vážení přítomní, teprve potřetí v historii a prvně v tomto pozdním čase projednáváme Roční účetní závěrku Státního fondu rozvoje bydlení. A již potřetí jsem nucena s politováním konstatovat, že fond opět nesplnil stanovené úkoly, kterém mu Sněmovna zadala. Hovořím o nedočerpaných stanovených rozpočtových výdajích fondu, a to v řádu 4,01 mld. korun.
Nejde o nic neobvyklého. Podle tabulek, které jsme obdrželi dodatečně, činily schválené rozpočtové výdaje fondu za roky 2000 až 2003 23 miliard 780 milionů korun, a přitom plnění bylo dohodnuto jen v objemu 16,26 mld. korun a skutečné čerpání dosáhlo pouze 9,17 mld. korun, tedy o 14,6 mld. korun méně, než bylo stanoveno. Z hlediska rozpočtové skladby považuji za chybné, že závazky fondu z platně uzavřených smluv nejsou do rozpočtu zapracovány, čímž se ztrácí přehlednost, průhlednost a transparentnost.
Ale vraťme se k letošnímu roku. Loňský poloviční výkon fondu je zdůvodňován chybějícím prováděcím předpisem vlády, bez kterého nešlo poskytnout úvěry obcím na bytovou výstavbu. Cituji: "Fond prakticky splnil své hlavní úkoly dané rozpočtem na rok 2003 v těch rozpočtových položkách, u nichž vláda stanovila podmínky použití prostředků fondu ve formě nařízení vlády. V poskytování dotací na výstavbu nájemních bytů byl rozpočet splněn na 99,75 %. U dotací na výstavbu nájemních bytů v povodňovém režimu zůstalo nevyčerpáno 306 milionů korun, s jejich použitím se počítá v rozpočtu na rok 2004. Problémem zůstalo využívání rozpočtové položky určené na úvěry obcím a fyzickým osobám na výstavbu bytů, kde nebylo přijato nařízení vlády stanovující podmínky poskytování úvěru obcím. V důsledku tohoto tato rozpočtová položka byla využita pouze na 9 %." Viz tisk 621, strana 9 třetí odstavec.
***