(19.30 hodin)
(pokračuje Jahn)

Tento dopad však bude eliminován tím, že se již nebude uplatňovat daňové zvýhodnění pohonných hmot s obsahem metylesteru řepkového oleje nad 30 %, které dnes činí 1,4 miliardy Kč.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Já požádám všechny kolegy o klid, abychom mohli projednat ve stanovém čase ještě tento bod.

Prosím nyní, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Michal Doktor. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Michal Doktor: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych se vyjádřil jako sněmovní zpravodaj k námi projednávané věci, kterou je sněmovní tisk 801, kterýžto je novelou zákona 353/2003 Sb. a zákona 265/1991 Sb. ve věci spotřebních daní.

Dovolte, abych doplnil slova pana předkladatele alespoň o tu část, která zde zřetelně nebyla uvedena. Za prvé je třeba si připomenout, že projednáváme novelu zákona, který tato vláda naposledy měnila téměř před rokem. Tehdy v souvislosti s reformou veřejných financí, také v souvislosti s přístupovými dohodami k Evropské unii, respektive právu Evropských společenství, jsme naposledy hlasovali o novele zákona o spotřebních daních. Tehdy naposledy se v České republice zvyšovaly tyto daně a tento návrh, námi projednávaná věc, není ničím jiným. Řekněme si na rovinu - jedním z účinků zákona, respektive sněmovního tisku 801, bude další zvyšování daní v České republice.

Osvědčuji, že je pravdivé tvrzení pana předkladatele, že tak budeme činit v souvislosti s dohodnutými parametry, tedy těmi přístupovými parametry. Česká republika se zavázala k určitému datu, které tady bylo zmiňováno, narovnat daňové zatížení v oblasti výrobků - tabáku.

(Reakce na shluk poslanců, kteří stojí těsně u řečníka a hovoří s jedním z ministrů:) Pánové já vás nebudu překřikovat.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Já žádám všechny kolegy, aby zaujali svá místa a věnovali pozornost řečníkovi. Pokud tak nemohou učinit, aby šli jednat mimo tyto prostory. Děkuji.

 

Poslanec Michal Doktor: Kromě nepochybně potřebných technických změn, které v krátkosti okomentuji, je třeba říci, že Česká republika, respektive vláda vybere na daních v roce 2005 zhruba o 3,4 miliardy více a v roce 2006 vybere o 6,9 miliardy Kč více. Jediná otázka, kterou musí podle mého soudu Poslanecká sněmovna říci, je, zda s těmito penězi bude vláda nakládat hospodárně, zda se zvýšený výběr daní nějak projeví v připravovaném schodku rozpočtu na rok 2005, případně 2006. Chtěli bychom požadovat záruku toho, že tyto peníze nebudou neefektivně projedeny.

V části technickolegislativních opatření, která se týkají především uplatňování režimu takzvaných daňových skladů, bych uvedl pouze toto: Už při projednávání té téměř rok staré novely zákona jsme upozorňovali na to, že tak překotně zaváděná rozsáhlá novela zákona, respektive nový zákon o spotřebních daních, zavádějící navíc nový institut těch daňových skladů, bude znamenat veliké riziko pro uplatňování zákona v tom běžném životě. A jakkoli se zde říká, že u zavedení technickolegislativních opatření se nepředpokládají rozpočtové dopady a ani významné dopady na náklady daňových subjektů, já bych řekl, že ta druhá část té věty a toho tvrzení pravdou není, že lze očekávat spíše úspory. Protože ten dnešní nedoladěný systém - tak jak fungují daňové sklady, spíše představují vícenáklady, představují určité ztráty, přinejmenším v operativnosti řízení, nakládání zboží, plánování logistiky, plánování usměrňování daňové zátěže.

V tomto ohledu já tu předloženou novelu zákona vítám. Předem upozorňuji, že stanovisko poslaneckého klubu, alespoň pro toto hlasování, je takové, že daleko více nás bude zajímat nakládání s těmito vybranými penězi, daleko více nás bude zajímat, ve prospěch jakých výdajových stránek bude fiskální příjem navržen, zejména pro rok 2006, a nepochybně také zvážíme vlastní návrhy, které předložíme případně k projednání.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku. O slovo se nyní hlásí pan poslanec Janeček, pan poslanec Recman jako druhý.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážení kolegové a kolegyně, otázka spotřebních daní, i když se to jeví jako téma čistě ekonomické, má v určitých komoditách hluboký a veliký dopad na zdravotní stav našeho obyvatelstva. Těmi dvěma komoditami je samozřejmě tabák a alkohol a já bych rád upozornil vládu, že stále není v naší zemi dostatečná kontrola pašovaného zboží. Potom je to prodej zboží, které je vyráběno z produktů, které výraznějším způsobem mohou poškozovat zdraví a může dojít k tomu - v dalším vývoji, což se v některých státech děje - že například cigarety jsou vyráběny z materiálu, který zdaleka, zdaleka nesplňuje jakékoli hygienické požadavky.

Jednou z úvah, které se ve světě projevily, o kterých je známo, že by mohly zabránit takovému vývoji, je například stanovení minimální ceny u cigaret, to je zabránění tomu, aby ta cena umožňovala nákup velmi nekvalitního zboží našim teenagerům. Druhá věc je zabránění tomu, aby cigarety nemohly být označovány za doutníky, čili zabránění záměnám tohoto zboží. Třetí oblast je zabránění tomu, aby se tabák používaný takzvaně na vykuřování skleníků vlastně zpracovával na tabákové výrobky.

Čili to je upozornění v období rozpravy v prvním čtení proto, protože výbor pro sociální politiku a zdravotnictví zřejmě tento návrh zákona projednávat nebude. Rád bych upozornil zástupce vlády a příslušný výbor, že to jsou věci, nad kterými je třeba se zamyslet, protože jak už jsem upozornil, mohou mít velmi hluboký a vážný dopad na zdravotní stav našeho obyvatelstva. Není chloubou našeho národa, že patříme mezi země, kde je jedna z nejvyšších spotřeb alkoholu na hlavu, stejně tak že nemoci způsobené kouřením odčerpávají z našeho zdravotnictví více než 30 miliard Kč ročně.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Prosím nyní pana poslance Svatomíra Recmana.

 

Poslanec Svatomír Recman: Děkuji. Mé vystoupení bude stručné a meritum se bude koncentrovat do dotazu.

V návrhu zákona se hovoří, že změna sazeb spotřební daně by měla zvýšit výnos státního rozpočtu v roce 2005 o 3,4 miliardy Kč a v roce 2006 o 6,9 miliardy Kč. Já bych se v této chvíli koncentroval na navýšení pro rok 2005 v té vzpomínané výši 3,4 miliardy Kč. Chtěl bych se pana místopředsedy vlády zeptat na takovouto věc: V současné době úspěšně prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2005. Chtěl bych se pana místopředsedy zeptat, jestli navýšení pro rok 2005 v té zmíněné částce 3,4 miliardy Kč je součástí návrhu zákona o státním rozpočtu, který jsme projednali a který prošel prvním čtením, anebo jestli to je nad rámec tohoto návrhu. Protože si myslím, že přece jenom je to značná finanční částka, která by se dala nějakým způsobem využít. Přiznám se, že jsem to tam nikde nezaregistroval, ani v návrhu zákona o státním rozpočtu, ani v tomto návrhu zákona o spotřebních daních. Z toho pramení můj dotaz na pana místopředsedu vlády.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Zeptám se zda se někdo další hlásí do rozpravy. Není tomu tak, proto rozpravu končím. Případná závěrečná slova - pan místopředseda? Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda vlády ČR pro ekonomiku Martin Jahn: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážené poslankyně, vážení poslanci, byl zde vznesen dotaz, zda zvýšené daňové příjmy jsou již započítány v rozpočtech na léta 2005 a 2006. Ano, tyto prostředky jsou již v připravovaných rozpočtech.

Dále bych chtěl okomentovat krátce slova zpravodaje. Samozřejmě se zde zvyšují nepřímé daně, ale toto zvýšení nepřímých daní nahrazuje výpadky ve snižování daní přímých, zejména ve snižování daně z příjmu právnických osob.

Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP