(19.20 hodin)
(pokračuje P. Němec)
A proto jsem také velmi pozorně sledoval připomínky, které byly z řad Poslanecké sněmovny, a současně jsem už ve svém úvodním slovu konstatoval, že se jedná o naprosto nový prvek, který nemá zakotvení v tradici právní kultury České republiky. Rovněž tak jsem korektně upozornil na to, že jsou státy Evropy, které trestní odpovědnost právnických osob mají zakotvenu, jsou státy, které tuto trestní odpovědnost právnických osob nemají doposud upravenu, a je na Poslanecké sněmovně, aby rozhodla, zda se dále vydat cestou schvalování či projednávání zákona o trestní odpovědnosti právnických osob, či zda Poslanecká sněmovna zvolí takovou cestu, kdy se rozhodne tento zákon dále neprojednávat, ukončit jeho projednávání v prvním čtení na základě přijetí již avizovaných návrhů.
Já samozřejmě budu vůli Poslanecké sněmovny respektovat. Je to rozhodnutí, které přísluší pouze Poslanecké sněmovně, a myslím si, že je třeba na to pohlížet tak, že pokud Poslanecká sněmovna tento návrh zákona zamítne, budu mít za to, že není v tuto chvíli důvod upravovat specifickým způsobem trestní odpovědnost právnických osob a že projednáme ve zbytku volebního období návrh nového trestního zákona, který počítá pouze s individuální odpovědností jedinců, tedy osob fyzických.
Dámy a pánové, já vám v tuto chvíli děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Zeptám se paní zpravodajky, zda chce vystoupit se závěrečným slovem. Prosím.
Poslankyně Vlasta Parkanová: Děkuji pěkně. Já se chci jen zhostit své úlohy zpravodajky v tom smyslu, že chci připomenout Sněmovně, že vystoupilo v rozpravě jedenáct poslanců a poslankyň a byly podány návrhy jednak na zamítnutí, jednak na vrácení předkladateli k dopracování. V případě, že nedojde k přijetí jednoho z těchto návrhů, tak byl podán návrh na prodloužení lhůty k projednávání o sto dní.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Ano, děkuji vám. Já jsem svolávala naše kolegy v průběhu závěrečných slov jak pana ministra, tak paní zpravodajky. Ještě chvilku počkáme, protože je před námi opravdu hlasování o těch návrzích - jednak o zamítnutí, či vrácení, či posléze přikázání do výborů a prodloužení lhůty k projednání. Proto chci dopřát možnost našim kolegům, aby se dostavili do Sněmovny a mohli hlasovat.
Doufám, že měli tuto šanci dostatečně dlouhou, a proto se můžeme nyní zabývat hlasováním. Navrhuji, abychom hlasovali tak, jak návrhy zazněly, nejprve tedy návrhy na zamítnutí předloženého návrhu. Tento návrh… Pardon, registruji vaši žádost o odhlášení. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali, a budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí zákona v prvním čtení. (Probíhá registrace poslanců.)
Zahajuji hlasování pořadové číslo 28 a táži se vás, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 28 z přítomných 125 pro se vyslovilo 69, proti 43. Tento návrh byl přijat.
Tím končí projednávání tohoto návrhu zákona, končí jeho první čtení. (Probíhá kontrola hlasování.)
Vážené kolegyně a kolegové, myslím si, že ještě stihneme alespoň úvodní pasáž projednávání dalšího bodu. Dalším bodem, který zahajuji, je bod číslo 10… (Námitky ze sálu, že probíhá kontrola hlasování.) Pardon, já se vám omlouvám. Já jsem nezaregistrovala, že probíhá kontrola. Samozřejmě v tom případě musíme počkat na její výsledek. Je námitka proti výsledku? Není.
Zahajuji projednávání bodu číslo
10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů
České republiky v oblasti cen, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 801/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede v zastoupení ministra financí místopředseda vlády pan Jahn. Prosím, aby se ujal slova. Prosím o klid.
Místopředseda vlády ČR pro ekonomiku Martin Jahn: Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci. Rád bych za kolegu Sobotku přednesl vládní návrh tohoto zákona.
Zákon číslo 353/2003 Sb., o spotřebních daních, platí od 1. ledna 2004. Zákon stanovil zásadní změny v systému spotřebních daní, a to jak v hmotněprávní oblasti, tak ve správě daní. Vládní návrh novely zákona o spotřebních daních vychází ze zkušeností při uplatňování tohoto zákona v praxi. Původně se předpokládalo, že novela tohoto zákona by měla nabýt účinnosti dnem 1. 1. 2005. Vzhledem k postupu legislativních prací by však termín nabytí účinnosti měl být stanoven k pozdějšímu datu, nejdéle však od 1. dubna 2005. Proto vládní návrh novely tohoto zákona neobsahuje konkrétní datum nabytí účinnosti.
Změny obsažené ve vládním návrhu novely jsou trojího charakteru. Jedná se především o řadu technickolegislativních změn vyvolaných informacemi o zkušenostech z dosavadního průběhu uplatňování tohoto zákona.
Kromě technických změn se navrhují i úpravy sazeb spotřebních daní z tabákových výrobků, kde plníme harmonogram dohodnutý s Evropskou unií. Podle něj je potřeba každoročními postupnými kroky do roku 2007 dosáhnout výše minimálních sazeb platných v EU. V tomto vládním návrhu novely se navrhuje stanovit sazby spotřebních daní ve dvou postupných krocích, to znamená, návrh novely zahrnuje jak změnu sazeb spotřebních daní z tabákových výrobků k datu účinnosti navržené novely, tak jejich změnu k 1. 1. 2006. Poslední krok - úprava sazeb od 1. 1. 2007, bude předmětem některé z dalších novel.
Dále se navrhuje daňové zvýhodnění směsí minerálních olejů s biopalivy, jejichž používání na silničních komunikacích bylo v průběhu roku 2004 povoleno příslušnou vyhláškou Ministerstva průmyslu a obchodu. Daňové zvýhodnění bude uplatňováno formou vrácení daně, a to tak, že výsledné zdanění směsi se bude týkat jen její uhlovodíkové složky. Biosložka zdaněna nebude. Uvedené zvýhodnění tak České republice pomůže naplnit příslušnou směrnici EU, podle které by členské státy měly zvýšit podíl biopaliv v pohonných hmotách.
U těchto technickolegislativních opatření se nepředpokládají rozpočtové dopady a ani významné dopady na náklady daňových subjektů.
Při zachování struktury spotřeby roku 2003 by celkový roční přínos zvýšení sazeb daně z tabákových výrobků pro státní rozpočet měl v roce 2005 činit plus 3,4 mld. korun a v roce 2006 plus 6,9 mld. korun. Inflační dopad zvýšení daňových sazeb daně z tabákových výrobků by měl činit v roce 2005 0,293 procenta a v roce 2006 0,315 procenta. Tento dopad zahrnuje i dopad ze zvýšení základu pro výpočet daně z přidané hodnoty.
Daňové zvýhodnění u nových pohonných hmot s obsahem biopaliv bude zavedeno až v roce 2007. U pohonných hmot s bioetanolem nepůjde o negativní dopad na státní rozpočet, protože s těmito dopady se již při přípravě státního rozpočtu na rok 2007 počítalo. U pohonných hmot s obsahem metylesteru řepkového oleje do pěti procent se jedná o dopad ve výši 1,1 mld. korun.
***