(12.50 hodin)
(pokračuje Dundáčková)
Svůj návrh samozřejmě podám zpravodaji i panu ministrovi též v písemné podobě. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Evě Dundáčkové. Další přihlášky do podrobné rozpravy nejsou, takže podrobnou rozpravu končím a končím také druhé čtení této vládní předlohy. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.
Dámy a pánové, posledním bodem, který začneme projednávat před polední pauzou, je
4.
Vládní návrh zákona o podmínkách obchodování s povolenkami
na emise skleníkových plynů a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 781/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Libor Ambrozek. Pane ministře, ujměte se slova.
Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, budu ve druhém čtení velmi stručný. Návrhem zákona je do českého právního řádu transformována směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87, ustavující schéma pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v rámci Společenství.
Na minulé schůzi proběhlo první čtení. Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí návrh zákona doporučil ke schválení.
Já v podrobné rozpravě ještě požádám o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 48 hodin, tak aby tento bod ještě mohl být v pátek projednán ve třetím čtení, tak abychom skutečně garantovali našim podnikům, že od 1. ledna příštího roku se budou moci účastnit systému obchodování s emisemi v rámci Evropské unie. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a hospodářskému výboru. Hospodářský výbor jednání přerušil.
Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí poslanec František Pelc. Připomínám, že usnesení tohoto výboru máme k dispozici jako sněmovní tisk 781/1.
Poslanec František Pelc: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás z pověření výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí seznámil s usnesením číslo 232, které se týká vládního návrhu zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a o změně některých zákonů, sněmovní tisk 781.
Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí na své 38. schůzi po úvodním slově dr. Petra Petržílka, náměstka ministra životního prostředí, a po zpravodajské zprávě poslance dr. Františka Pelce a po rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně předložený sněmovní tisk 781 projednat a schválit s přijatými pozměňovacími návrhy.
Protože pozměňovací návrhy jsou poměrně dlouhé a máte je k dispozici na lavicích, jak řekl pan předsedající, dovoluji si na ně odkázat a považoval bych v tomto okamžiku svou zpravodajskou zprávu za vyčerpanou.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Tomáš Teplík a zpravil nás o jednání hospodářského výboru.
Poslanec Tomáš Teplík: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, jak již bylo avizováno, hospodářský výbor projednávání této předlohy zákona přerušil. Proč tomu tak bylo? Poslanci členové hospodářského výboru se v podstatě napříč všemi politickými stranami shodli na tom, že tato norma je velmi závažná a může přinášet velice radikální změny do naší hospodářské sféry, konkrétně do činnosti průmyslových podniků. Zároveň poslanci hospodářského výboru také v podstatě napříč všemi politickými stranami velmi nelibě nesli zkrácení lhůty na projednání ve výborech a domnívali se včetně mne jako zpravodaje, že tato lhůta by měla být delší, a proto se pokusili prostřednictvím svých zástupců na organizačním výboru vrátit toto projednání dále do výboru, což se nestalo. Bude to mít další vliv na návrh projednávání této normy teď.
Neodpustím si pouze poznámku, že při takto důležité, opravdu velice důležité předloze, což sám potvrdil i zástupce předkladatele pan náměstek ministra životního prostředí, byl podán návrh na zkrácení lhůty k projednání. A navíc bych prosil asi jménem všech členů hospodářského výboru, aby u takto závažných norem ho podával alespoň někdo, kdo ví, jaký návrh podává a jaká je vůbec podstata předložené normy. (Dívá se na ministra Ambrozka ke stolku zpravodajů.) Bohužel autor tohoto návrhu mě neposlouchá, nedá se nic dělat.
Nicméně v čem hospodářský výbor vidí určité možné úskalí této normy. Předně v tom, že se pro velice závažnou oblast hospodářské činnosti svěřuje v podstatě výhradní pravomoc do rukou pouze Ministerstva životního prostředí. Zároveň díky tomu tento ústřední orgán státní správy může velice aktivně - a je velice zvláštní a zásadní otázka, zdali i pozitivně - vstupovat do hospodářské soutěže. Otázka další, velice významná, je ta, zdali povolenky k prodeji produkcí emisí nemohou zvýhodňovat ty průmyslové podniky a ty firmy, které zatím ještě do technologií moderních neinvestovaly, oproti těm, které investovaly.
Otázek je celá řada, proto v podrobné rozpravě zazní poměrně dost pozměňovacích návrhů ze strany poslanců hospodářského výboru. A neberte to prosím tak, že by to podával každý za sebe, ale jak jsem si pročítal jako zpravodaj tyto pozměňovací návrhy, je to pokus o shrnutí diskuse, která probíhala na hospodářském výboru. A proto i já jako zpravodaj avizuji, že v podrobné rozpravě předložím pozměňovací návrhy stejně tak jako někteří mí další kolegové z hospodářského výboru.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci a zpravodaji Teplíkovi. Otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy mám jedinou přihlášku, a to od pana poslance Josefa Hojdara, takže mu dávám slovo.
Poslanec Josef Hojdar: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, přihlásil jsem se do této obecné rozpravy z toho důvodu, protože jako předseda hospodářského výboru se musím postavit k tomu, že hospodářský výbor neprojednal návrh této novely.
Jedná se o to, že tato novela je poměrně složitá záležitost a netýká se v žádném případě pouze ochrany životního prostředí. Dokonce se dá říct, že tato novela se týká víc než ochrany životního prostředí obchodování s emisními povolenkami. To je záležitost, která by neměla být nějakým způsobem shazována jako nepodstatná, ale domníváme se naopak, že je velmi významná a že by tohoto celého principu se měli ujmout i naši kolegové, kteří sedí v rozpočtovém výboru, protože tam budou obíhat velmi značné finanční prostředky.
Zejména z tohoto důvodu jsme se nedokázali shodnout na veškerých záležitostech, které by mohly urychlit a podpořit projednání v hospodářském výboru, a proto bude nutné věnovat těmto otázkám pozornost zde a bude prostě nutné, aby členové hospodářského výboru načetli všechny své pozměňovací návrhy, tak jak je chtěli některé předložit Ministerstvu životního prostředí a potom je projednat nanovo, tak aby se projednaly přímo zde na půdě Poslanecké sněmovny. Je to jistě nepříjemná záležitost, je to prodlužování jednání Poslanecké sněmovny o tomto zákoně, ale bohužel nedá se nic dělat, musíme tyto věci tady takovýmto způsobem otevřít.
Není to úplně v pořádku, že Ministerstvo životního prostředí si vztahuje celý tento zákon pouze na sebe. Myslím, že v pozměňovacích návrzích, které tady padnou, bude i snaha, aby se rozmělnila tato zodpovědnost, protože - jak už jsem řekl - není to pouze otázka životního prostředí, ale je to otázka celé průmyslové sféry našeho podnikatelského sektoru v republice a je zapotřebí, aby Ministerstvo životního prostředí nemělo v tomto pouze jako jediné dohled. A jak už jsem říkal, nemyslím si, že jsou i oprávněni a schopni všechny tyto věci řešit.
To jenom na vysvětlenou, proč hospodářský výbor neprojednal nebo neuzavřel projednávání a proč členové hospodářského výboru zde budou vystupovat v podrobné rozpravě se svými návrhy. To jenom na úvod a já se také hlásím do podrobné rozpravy se svými pozměňovacími návrhy. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Dámy a pánové, kdo ještě hodlá vystoupit v obecné rozpravě, ať mi to dá najevo - kromě přihlášeného pana poslance Petra. Tomu dám ještě slovo, poté ukončím obecnou rozpravu, vyhlásím polední přestávku.
Takže pan kolega Petr v obecné rozpravě.
***