(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane předsedo vlády, paní a pánové, dovolte, abych zahájil dnešní odpolední jednání nejvážnějším bodem této schůze.

A ještě předtím, než zahájím bod č. 2, to znamená návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2005, požádám předsedu volební komise pana poslance Pavla Hojdu, aby nás seznámil s výsledky tajných voleb. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, nejprve vás seznámím s výsledky volby členů dozorčí rady Vinařského fondu (bod 84).

Vydáno bylo 184 hlasovacích lístků, odevzdáno 183.

Pro pana Josefa Kaňu bylo odevzdáno 49 platných hlasů.

Pro pana Svatopluka Karáska bylo odevzdáno 27 platných hlasů.

Pro pana Zdeňka Koudelku bylo odevzdáno 101 platných hlasů.

Pro pana Pavla Kováčika bylo odevzdáno 87 platných hlasů.

Pro pana Ladislava Skopala bylo odevzdáno 106 platných hlasů.

Pro pana Pavla Suchánka bylo odevzdáno 90 platných hlasů.

V prvním kole byli tedy zvoleni Ladislav Skopal a Zdeněk Koudelka. Do druhého kola postupují Josef Kaňa, Svatopluk Karásek, Pavel Kováčik a Pavel Suchánek - čteno podle abecedního pořadí.

 

Nyní k volbě členů dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury (bod 85).

Počet vydaných hlasovacích lístků 184, odevzdaných 183.

Pro pana Ladislava Býčka bylo odevzdáno 35 hlasů.

Pro pana Karla Sehoře bylo odevzdáno 57 hlasů.

Pro pana Antonína Sýkoru bylo odevzdáno 90 hlasů.

Pro pana Roberta Vokáče bylo odevzdáno 30 hlasů.

V první kole tedy nebyl zvolen nikdo a do druhého kola postupují všichni jmenovaní, tj. Ladislav Býček, Karel Sehoř, Antonín Sýkora a Robert Vokáč.

Chtěl bych jenom upozornit, že velké množství hlasovacích lístků bylo neplatných, kolem dvaceti v každé volbě. A byly neplatné proto, že třeba bylo kladné hlasování, kandidáti byli zakroužkováni, ale byli tam někteří, kteří nebyli vůbec ani zakroužkováni, a takový lístek je samozřejmě neplatný. Nebo byl neplatně upraven lístek tak, že byl třeba celý přeškrtnutý, nebo byla jména přeškrtnuta. Před další volbou vás seznámím s tím, jak se přesně má hlasovat, aby nebylo tolik neplatných hlasovacích lístků.

To je všechno.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi volební komise.

 

A nyní tedy můžeme zahájit projednávání bodu

 

2.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2005
/sněmovní tisk 774/ - prvé čtení

 

Dříve než požádám, aby návrh uvedl ministr financí pan Bohuslav Sobotka, požádal mě o slovo předseda vlády České republiky pan Stanislav Gross. Prosím, pane premiére, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo Poslanecké sněmovny, paní poslankyně, páni poslanci, dámy a pánové, přestože zatím počet členů Poslanecké sněmovny zde není příliš vysoký, tak atmosféra je nepochybně přívětivá k tomu, abychom mohli zahájit projednávání tohoto návrhu zákona, který je jistě velmi důležitý z hlediska plnění některých priorit, které si vláda předsevzala. A je samozřejmě důležitý také z toho hlediska, aby mohly být naplňovány v České republice zákony, které mají nějaký rozpočtový dopad.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chtěl bych v tuto chvíli navázat na to, co bylo tradicí v Poslanecké sněmovně před několika, možná již více lety, kdy předseda vlády uváděl při začátku projednávání návrhu státního rozpočtu věci, které z pohledu vlády jsou nejpodstatnější, to znamená záležitosti, které se týkají priorit, jež se vláda snažila v návrhu státního rozpočtu zohlednit a uplatnit. Myslím si, že to byla tradice správná a že by předsedové vlád vždy měli k tomuto tématu říci motivy, které vládu vedly k tomu, proč přistupuje k návrhu státního rozpočtu způsobem, který schválila a který předložila Poslanecké sněmovně k projednání.

Vážené paní poslankyně, páni poslanci, když jsem zde v Poslanecké sněmovně uváděl žádost vlády o vyslovení důvěry Poslanecké sněmovny této vládě, tak jsem hovořil o tom, že cílem vlády je zajistit dlouhodobou prosperitu České republiky a prosperitu celé naší společnosti. Myslím si, že je zapotřebí se k tomu vrátit právě v tuto chvíli, protože státní rozpočet je neopomenutelným nástrojem k tomu, aby vláda byla schopna své priority realizovat.

Pokud chceme budovat dlouhodobě rozvíjející se prosperující společnost, tak je podle mého názoru zapotřebí, aby byly posilovány některé hlavní hodnoty, které jsou ve vyspělém civilizovaném státě zapotřebí, aby byly do určité míry vyváženy, protože jedna podmiňuje druhou a vychýlení jedné z těchto základních hodnot může znamenat ohrožení celkové prosperity společnosti.

Jaké tedy tyto hodnoty jsou z mého pohledu a jak se odrážejí v návrhu zákona o státním rozpočtu? Jednou z těchto priorit je otázka sociální soudržnosti, druhou z nich je otázka stability veřejných financí, třetí z těchto záležitostí je otázka konkurenceschopnosti a čtvrtým jakýmsi pomyslným hrotem tohoto čtverce, pokud bych to tak mohl nazvat, je otázka trvale udržitelného životního prostředí v České republice.

Pokud jde o státní rozpočet, tak jak už jsem uvedl, státní rozpočet je nástroj, který by měl sloužit k realizaci této strategie.

Ve svém úvodním vystoupení se budu věnovat třem z těchto základních parametrů, které mají velký vztah ke státnímu rozpočtu a kde je zapotřebí, pokud jsou tyto hodnoty myšleny vážně - a tato vláda je myslí vážně a upřímně - tak pokud jsou myšleny vážně, musí být ve státním rozpočtu zohledněny. Začnu tedy prvním z těchto parametrů, byť to nejsou věci, které bych stavěl do priority důležitosti, protože jak už jsem uvedl, každý z těchto parametrů, pokud se vychýlí tím či oním směrem, může ohrozit celkovou stabilitu a prosperitu naší společnosti.

První z faktorů, o kterém budu hovořit, je tedy stabilita veřejných financí. Pokud by se někdo ptal proč, i když si myslím, že v této Sněmovně to nehrozí, tak samozřejmě stabilita veřejných financí je důležitým faktorem, resp. podmiňujícím faktorem pro to, abychom byli schopni zajistit dlouhodobou financovatelnost politik v různých oblastech veřejného života, a nemá smysl, abychom je tuto chvíli vypočítávali.

Chci vám zdůraznit, že návrh zákona o státním rozpočtu plně odpovídá významu této priority, a v další fázi projednávání, jsem přesvědčen, že budeme schopni velmi racionálně zargumentovat, proč toto tvrzení považujeme za správné.

Pokud jde o východiska sestavení státního rozpočtu, tak východiskem v této oblasti pro to, aby státní rozpočet plnil svou funkci v oblasti stability veřejných financí, byly následující materiály či dokumenty: za prvé to byl konvergenční program České republiky, za druhé to byla schválená koncepce reformy veřejných financí a za třetí to byla makroekonomická predikce Ministerstva financí.

Pokud jde o cíl, v této oblasti je zapotřebí zdůraznit asi následující cíle, které musí státní rozpočet plnit: Za prvé je to zvládnutí negativního trendu dynamiky růstu dluhu. Za druhé je to plnění konvergenčního programu, ale nejen kvůli tomu, abychom plnili konvergenční program, ale abychom dosáhli cíle, ke kterému nás konvergenční program vede, tzn. v roce 2008 plnit kritéria, která umožní České republice přistoupit v roce 2010 k Evropské měnové unii.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP