(10.10 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Slýchám názory, že ukáže-li se tento zákon neufinancovatelný, je možné ho v budoucnu novelizovat. Je to možná dobře míněná úvaha, ale v praxi nerealizovatelná. Nebude ho možné novelizovat. Pokud totiž vstoupí tento zákon v účinnost a kdykoli v budoucnu zazní informace o jakékoli restriktivní novele, pak logicky odejdou okamžitě všichni, kteří na výsluhu budou mít nárok, nastane hromadný úprk, budou si ji chtít zachovat podle stávající úpravy a nebudou čekat na restriktivní novelu. Budou totiž dobře vědět, že jednou přiznaná dávka nemůže být retroaktivně změněna. A takováto snaha tedy po účinnosti tohoto zákona by přivodila ještě větší nároky na růst mandatorních výdajů, pravděpodobně doprovázený ještě destabilizací sborů, způsobenou oním hromadným odchodem. 1. 1. zkrátka sklapne past, ze které po desetiletí nebude úniku.

Zkrátka a dobře - dopustili jsme se chyby. Chybu udělá každý, kdo pracuje a tvoří. Přiznat chybu není hanba. Mnohem nebezpečnější je setrvávat na stanovisku, o kterém vím, že může do budoucna ohrozit jak vývoj veřejných rozpočtů, tak může mít závažné dopady na celou společnost a její sociální prostředí.

Jakou máme šanci? Šanci ještě máme. Můžeme odložit účinnost tohoto zákona, tak jako jsme našli odvahu odložit účinnost zákona o služebním poměru ve státní správě. Můžeme najít odvahu odložit účinnost tohoto zákona. Tím se oněch osm miliard mandatorně vázaných do kapitoly Ministerstva vnitra stane prostředky nikoli mandatorními, ale fakultativními. Pak můžeme vést diskusi o tom, jaká část zůstane na spravedlivý nárůst platů policistů. Bude-li to polovina, půjde stále o dvanácti- až třináctiprocentní nárůst, což si myslím, že je nárůst, který nebude mít žádná profesní skupina, a bude to pořád velmi spravedlivé. A tu druhou část můžeme věnovat na priority, na kterých se dohodneme. Dle mého názoru by to mělo být především zemědělství, ale jsem připraven respektovat jakýkoli jiný většinový názor. To můžeme udělat. V opačném případě ta past sklapne, a pak už nikdy, nikdy nebude možnost ji racionálně spravit.

Co mě v této diskusi, přiznám se, mrzí nejvíce, jsou výroky některých komentátorů, že zde se jedná o prestiž. Kéž by měli pravdu. Kdyby šlo totiž o prestiž, nešlo by o nic. Prestiž je pomíjivá, směšná hodnota v porovnání s tím, o čem tady teď mluvíme. Protože teď nemluvíme o ničem jiném než o budoucnosti zdravých veřejných rozpočtů a o budoucnosti prostředí sociální spravedlnosti a solidarity. Chcete-li, stačí, když řekneme prostředí zdravého rozumu.

A o tuto budoucnost jménem budoucnosti si vás dovoluji se vší pokorou a se vší naléhavostí požádat, abyste se ještě jednou zamysleli, než budete hlasovat. Děkuji vám za to, že tak učiníte, a děkuji vám za to, že jste mě vyslechli. (Potlesk poslanců klubu KDU-ČSL)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Kolegyně a kolegové, předtím než dám slovo případně dalšímu přihlášenému do rozpravy, vám oznamuji, že pan poslanec Tlustý má náhradní kartu č. 3 a pan poslanec Zgarba má náhradní kartu č. 10.

Nemám žádnou písemnou přihlášku do rozpravy. Ptám se, zda se někdo hlásí. - Vidím ministra práce a sociálních věcí pana Zdeňka Škromacha. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážené paní a pánové, vážené paní poslankyně a páni poslanci, myslím si, že jsme právě vyslechli jeden z předvolebních projevů předsedy KDU-ČSL Mirka Topo…, pardon Kalouska (veselost), a samozřejmě je to hezké.

Já bych očekával od koaličního partnera, že pokud chce systémově řešit věci odměňování státních zaměstnanců, tak že tyto věci budeme řešit systémově, změnami zákonů. Bohužel realitou je to, že změna tohoto zákona nebo tento návrh se objevil až těsně před krajskými volbami, s argumenty, které jsou uváděny.

Já bych se chtěl držet faktů a dosáhnout, abychom měli jasnou situaci. Zákon o služebních poměrech policistů, hasičů a dalších byl přijat touto Poslaneckou sněmovnou asi před rokem, před rokem a půl. Ta jej schválila. Myslím, že to je také otázka situace, kdy se rozhoduje o zákonech. Dneska říkáme, že na to nejsou finanční prostředky. Možná, že kdyby pan předseda Kalousek neprosazoval tak výrazné úspory ve státním rozpočtu, možná, že by bylo i těch deset miliard pro zemědělce, možná, že by bylo i pro ostatní. To je prostě realita, a já myslím, že je potřeba ty věci vnímat v objektivním toku tak, jak jsou.

Pokud jde o otázku odměňování, dal by se možná tento postup označit jako Kalouskova finta (veselost), protože dá se očekávat, že za situace, pokud by tento návrh prošel, tak by mnozí poslanci mohli mít rozpor ve svědomí s tím, hlasovat o tomto zákonu jako o celku, a vzhledem k tomu, že ten zákon se týkal jediné věci, to jsou čtrnácté platy ústavních činitelů, pak samozřejmě by to byl docela dobrý únik nebo klička, jak zachovat ústavním činitelům další platy. Ale já věřím, že svědomí pana předsedy Kalouska neumožňuje, aby takto uvažoval. Ale upozorňuji na to, že samozřejmě by to tak být také mohlo.

Myslím, že určitě je možné se tímto zákonem zabývat. Já pamatuji tu diskusi, která tady probíhala, byla k tomu i stanoviska Ministerstva práce a sociálních věcí. Myslím, že celý problém odměňování ve státní a veřejné správě bohužel začal nesystémovostí, to znamená, že od jednotného systému se přešlo k jednotlivým skupinám, k jednotlivým zákonům, služebním zákonům, k různým tarifním křivkám a podobně, které vytvořily skupiny zaměstnanců, kteří jsou přitom při stejném srovnatelném zatížení, při stejném vzdělání, kvalifikaci atd. různě odměňováni.

Já myslím, že by určitě stálo za odbornou diskusi posuzování i toho, zda odměny a platy, které jsou dnes vypláceny za tu kterou práci, zda skutečně jsou porovnatelné s jinými profesemi v rámci státní správy.

Samozřejmě je možné dneska říkat, že je potřeba to udělat jinak. Jen aby byla objektivní informace: Zavedením šestnáctitřídního systému v letošním roce právě u policie a dalších - hasičů, celní správy - kterých se tyto věci týkají, došlo k tomu, že jejich platy v letošním roce se měsíčně propadly přibližně o 2,5 tisíce korun, to je prostě realita, a oni víceméně toto tolerovali s tím, že předpokládali - celkem správně - že vstoupí v účinnost nový zákon, služební zákon od Nového roku. Bez úpravy jejich odměňování pro příští rok odsunutím tohoto zákona - a myslím, že trochu alibisticky o dva roky, nikoli o rok, kdy by o tom rozhodovala ještě tato vládní koalice, ale bylo by to vlastně přesunuto na hlavu až té další vlády - by došlo k tomu, že ten propad by z tohoto roku pokračoval i v roce příštím. Jestliže tedy hovoříme o určité spravedlnosti, je potřeba počítat i s těmito čísly.

Myslím, že nejrozumnější způsob je, že poslanci rozhodnou svým hlasováním, a já doufám, že ať již to hlasování dopadne jakkoli, nebude to důvodem k tomu, abychom si vyplatili další platy, a doufám, že Kalouskova klička nebude nakonec tím konečným důsledkem.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: O slovo se přihlásil předseda poslaneckého klubu KSČM pan Pavel Kováčik a potom pan poslanec Evžen Snítilý.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Paní předsedající, vážená vládo, paní a pánové, kolegyně a kolegové, vůbec nechci toto ctihodné shromáždění zdržovat opakováním argumentů, které tady od Miroslava Kalouska směrem k situaci zemědělců zazněly.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP