(16.00 hodin)

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já také děkuji, paní ministryně, a pan poslanec Krajíček může přednést doplňující otázky.

 

Poslanec Miroslav Krajíček: Děkuji, paní ministryně. Omlouvám se, špatně jsem rozuměl. Jestli jsem rozuměl dobře, tak jste mi odpověděla, že pan předseda vlády požádal o zpracování analýzy firmou CAP, ale bohužel neostali jste přiděleny finanční prostředky ve výši 1,9 mil., takže tato analýza nebyla zpracována.

Ptám se tedy - není možné v kapitole investičního programu nalézt 1,9 mil. korun, když tato vaše kapitola má miliardové částky k dispozici? Protože si myslím, že tato investice je právě spojována s energocentrem. Jestliže začnou být prováděny práce na energocentru, tak je potom už tato investice v podstatě neregulovatelná. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím paní ministryni, aby využila svých dvou minut.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Milada Emmerová K vašemu doplňujícímu dotazu musím upozornit na to, že podle přesně uváděných dat je zřejmé, že podnět k analýze a jednání s externí firmou o provedení této analýzy investičního záměru rekonstrukce dětské části byl vydán za původního předsedy vlády doktora Špidly.

Rozhodnutí, které se týká neposkytnutí finančních prostředků na pokrytí této analýzy, pochází ze dne 22. července 2004, to znamená v době, kdy probíhala rekonstrukce vlády. Já osobně jsem byla, nechci říci, ráda, že nebyly poskytnuty tyto finanční prostředky, ale tuto analýzu podle znalosti situace v Motole považuji za zbytečné prodlužování a vlastně dospění k tomu, že prostředky by byly uvolněny opět koncem roku, a tedy vlastně nevyužity tak, jak to souvisí s těmito rekonstrukčními záměry.

Neboli proto jsem tedy vydala ten příkaz k urychlenému posouzení tohoto investičního záměru, neboť jestliže někde je situace označena za havarijní situaci, pak se mně zdají veškeré prodlevy nadbytečné a naprosto neodůvodnitelné. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji paní ministryni. Další interpelaci přednese paní poslankyně Miroslava Němcová, interpelovanou bude opět ministryně zdravotnictví Milada Emmerová. Prosím paní poslankyni Němcovou, aby se ujala slova.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane předsedo. Vážená paní ministryně, vážené kolegyně a kolegové, obracím se na paní ministryni ve věci vyhlášky o úhradě léčiv.

Historii myslím všichni známe. Na Ministerstvu zdravotnictví vznikla vyhláška, nikdo neví, za kterého z předchozích ministrů zdravotnictví, ministrů sociálně demokratických, tuto vyhlášku o úhradě léčiv paní ministryně podepsala a za tři dny nato odvolala. Vzbudilo to různé spekulace. První spekulace, že to odvolání bylo dáno neznalostí problému, který paní ministryně podcenila. Druhá spekulace, že během těch tří dnů se ozvala nějaká zájmová skupina, která paní ministryni otevřela oči. Je jasné, že takovéto rozhodování těmto spekulacím nahrává.

Já samozřejmě vím, že paní ministryně je ve svém úřadu pouze krátkou dobu, a proto ji žádám, aby vyvrátila tyto spekulace a aby nám řekla, co ji vedlo skutečně k tomuto rozhodnutí, který z jejích kolegů sociálně demokratických ministrů zdravotnictví pochybil a podobnou vyhlášku připravil, a ráda bych se jí také zeptala na to, jaká je její představa o lékové politice a zdali by nám ji alespoň v některých bodech mohla nastínit, protože celkové koncepce zdravotnictví se těžko dočkáme. Zatím se ministři střídají tak rychle, ministři sociálně demokratické vlády na resortu zdravotnictví, že než stihnou nějakou koncepci připravit, jsou vlastní stranou většinou odvoláni.

Já bych tedy chtěla vědět, jestliže paní ministryně vyhlášku viděla, poté ji zrušila, tak musí mít nějakou představu, kudy se bude léková politika v České republice ubírat. Tuto představu musí mít, jestliže dokázala tyto dva podpisy v krátké době za sebou udělat, a já ji o tuto představu žádám. Myslím, že jsme tím zodpovědni nejenom občanům České republiky, ale také všem zdravotním pojišťovnám, také všem lékárníkům, které podobné zásahy samozřejmě staví do velmi kritické situace.

Děkuji za odpověď.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji a prosím paní ministryni Miladu Emmerovou, aby reagovala na tuto interpelaci.

Mezitím jenom upozorním, že další interpelaci by měl zvednout poslanec Ivan Langer vůči ministru Pavlu Němcovi.

Prosím, paní ministryně, teď máte slovo vy.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Milada Emmerová Vážený pane předsedo, vážená paní místopředsedkyně, vážení přítomní. Skoro, když jsem si vyslechla otázky a na ně vzápětí odpověď, je možná takřka zbytečné se pouštět do nějakých podrobností, ale já se přesto svého úkolu zhostím.

Takže jak to vypadá s historií kategorizačního procesu v rozmezí leden - říjen 2004 pro novelu vyhlášky číslo 57/1997 Sb., o úhradách léčiv a potravin pro zvláštní lékařské účely. Proces byl zahájen přijímáním přihlášek v lednu až únoru 2004. Kategorizační komise provedla slyšení firem a odborných společností. V první etapě, to je, kdy byla vyhláška koncipována pro původní znění zákona číslo 48/1997 Sb., proběhlo celkem deset jednání, a to v termínech od 17. března do 19. dubna 2004. Poslaneckou iniciativou byl zákon číslo 48/1997 Sb. novelizován, ve znění zákona číslo 438/2004 Sb., který nabyl platnosti dnem 1. srpna 2004.

Novela proběhla z důvodu nekompatibility původního právního předpisu s právem EU a rovněž z důvodu, že původní příloha číslo dvě k zákonu číslo 48/1997 Sb., která obsahovala seznam celkem 521 skupiny léčivých látek hrazených z veřejného zdravotního pojištění, již neodpovídala skutečnosti. V novele zákona číslo 438/2004 Sb. dochází k jinému způsobu zmocnění pro Ministerstvo zdravotnictví při vydání vyhlášky o úhradách. Ministerstvo zdravotnictví může stanovovat preskripční a indikační omezení. Nová příloha číslo dvě obsahuje pouze 300 nově koncipovaných farmakoterapeutických skupin.

Prvním úkolem pro expertní skupinu bylo přetransformování původní dikce přílohy číslo dvě do nového zákona číslo 438/2004 Sb., poté mohl následovat i kategorizační proces. Za základ práce byly přejaty závěry předchozích jednání kategorizační komise a přetransformovány do nových podmínek. Následovala další tři kola jednání.

Původním záměrem Ministerstva zdravotnictví bylo vydat vyhlášku o úhradách k 1. lednu 2005, to je ještě za mého předchůdce. Na nátlak plátců zdravotní péče a dalších zainteresovaných skupin byl původní termín měněn nejprve na 1. 11. 2004, později na 1. 10. 2004, a to ve zvláštním režimu způsobu projednání, který plně zohledňoval nová legislativní pravidla vlády. Byly zkráceny termíny pro připomínkové řízení, jako připomínkové místo bylo určeno Ministerstvo financí.

Projednání proběhlo v komisi pro ekonomické právo Legislativní rady vlády a na odboru kompatibility. Ze všech dotčených orgánů byla k dispozici kladná stanoviska k vydávané novele vyhlášky. Ve stanovisku odboru pro kompatibilitu Úřadu vlády byly ale zmíněny pochybnosti k zapracování směrnice o transparentnosti číslo 89/105/EHS, a to v oblasti čl. 2, 3, 4, a 5, které jsou v gesci Ministerstva financí, tudíž netýkají se vlastní vyhlášky.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP