(15.50 hodin)
(pokračuje Šeich)
Myslím, že Ministerstvo financí se v tomto mohlo chovat autonomně, a odkazuji na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Domnívám se, že každý - a pokud to nebude sděleno oficiální cestou, tak nemyslím, že to je nutné, ale budu nucen obrátit se jako občan na pana ministra financí, aby podle tohoto zákona, pokud se nejedná o informaci klasifikovanou, utajenou, tajnou, přísně tajnou, tak aby takovou informaci zveřejnil, protože se jedná o prostředky veřejné a myslím, že taková zpráva musí být ze své podstaty zveřejněna bez nějakých dalších diskusí o tom, zdali je, nebo není to možné.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím pana ministra, aby reagoval.
Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Samozřejmě tady existovaly dva možné postupy. První postup by spočíval v tom, že by Ministerstvo financí bez ohledu na stanoviska, která jsme obdrželi - ať už neformální cestou, nebo na schůzce, kterou jsem inicioval, a tady mohu pouze opakovat, že na této schůzce mi bylo do očí potvrzeno, že tyto informace jsou v režimu limited, to znamená, mají určitý omezený režim z hlediska nakládání. Čili to je moje informace. Samozřejmě jsou jiné informace z médií a pan poslanec může věřit, čemu chce. To je jeho svaté právo, aby věřil buď novinovým článkům, nebo informacím, které poskytuje Ministerstvo financí nebo zastoupení Evropské komise. Ta pravda může mít různou podobu a pan poslanec si může vybrat, čemu ve finále chce věřit.
Ale doufám, že do budoucna se nám podaří prosadit v rámci Evropské unie politiku větší otevřenosti a že k podobným situacím nebude docházet.
Já nevidím žádný věcný důvod pro to, aby Ministerstvo financí nezveřejnilo tyto důvody. Ty se koneckonců netýkají jenom Ministerstva financí, ale týkají se těch jednotlivých implementačních agentur, které spadají pod různé ústřední orgány.
Znovu opakuji - mým cílem není v tuto chvíli vést interpretační spor s Evropskou komisí, mým úkolem jako ministra financí je reagovat na výsledky auditu promptně, perfektně, v co nejkratším čase a nezpůsobit zbytečným konfliktem jakoukoliv komplikaci pro to, aby České republice nemohl být vydán souhlas k čerpání prostředků Phare ještě do konce letošního roku. Čili mezi jednostranným zveřejněním těchto informací a reakcí, kterou jsem zvolil, jsem si vybral variantu, která podporuje spíše komunikaci a nevytváření dalších zbytečných konfliktů v rámci přípravy na obnovení čerpání prostředků z Phare.
Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také děkuji panu ministrovi. To by byla tato interpelace. Další by měl přednést pan poslanec Miroslav Krajíček a bylo by to na paní ministryni Miladu Emmerovou. Prosím pana poslance Krajíčka, má k dispozici dvě minuty.
Poslanec Miroslav Krajíček: Děkuji, pane předsedo.
Vážená paní ministryně, již několikrát se Sněmovna zabývala situací v dětské části Fakultní nemocnice v Motole. Při prvním projednávání bylo Sněmovnou přijato usnesení, ve kterém požádala o předložení koncepce řešení pražského zdravotnictví a technicko-ekonomické studie rekonstrukce dětské části Fakultní nemocnice v Motole. Do doby skončení volebního období nebyl však předložen ani jeden tento materiál.
Při nedávném projednávání návrhu zákona o poskytnutí úvěru pro rekonstrukci dětské části Fakultní nemocnice v Motole v tomto volebním období technicko-ekonomická studie předložena byla, ale v diskusi zaznělo mnoho výhrad k tomuto řešení a zákon přijat nebyl. Následně byla rozpoutána kampaň v médiích a vláda přijala ve svém usnesení rozhodnutí o posílení finančních prostředků ve státním rozpočtu na tuto rekonstrukci.
Váš předchůdce ve funkci ministra zdravotnictví měl v úmyslu zpracovat expertní posudek předloženého investičního záměru. Jak jsem se dozvěděl z médií, expertní posudek ministerstvo zpracovávat nebude. Proto se obracím na vás s otázkou, zda je skutečným záměrem ministerstva bez expertního posouzení tuto miliardovou investici realizovat v souladu s předloženou technicko-ekonomickou studií, která byla zpracovávána ve spolupráci managementu nemocnice a zhotovitele této studie. Podotýkám, že Ministerstvo zdravotnictví pro zpracování této studie nestanovilo žádné - ani základní - parametry.
Děkuji za odpověď.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji za dotaz, interpelaci, a prosím paní ministryni, aby se ujala svých pěti minut. Prosím.
Ministryně zdravotnictví ČR Milada Emmerová Vážený pane předsedo, vážený pane poslanče Krajíčku, vážení přítomní, poněvadž jsme oba byli dlouhou dobu zainteresováni do problematiky motolské nemocnice, myslím, že vcelku bude srozumitelné to, co zde přednesu.
Na základě usnesení vlády č. 213 ze dne 10. března 2004 a navazujícího dopisu ministryně zdravotnictví Marie Součkové ze dne 24. března 2004 předložil ředitel nemocnice investiční záměr řešení havarijní situace v dětské části Fakultní nemocnice v Motole. Zároveň, aby práce na Energocentru byly co nejdříve zahájeny, byl na Ministerstvo financí odeslán návrh registrace akce, evidenční číslo 23511E-0002, Fakultní nemocnice v Motole, rekonstrukce dětské fakultní nemocnice, Energocentrum, ještě před schválením celkového investičního záměru. Registrace byla dne 9. dubna 2004 Ministerstvem financí schválena. Po předložení dokladů k vydání souhlasu se zadáním realizace Energocentra Fakultní nemocnicí v Motole bylo dne 1. června 2004 Ministerstvo financí požádáno o jeho schválení. Souhlas se zadáním realizace byl Ministerstvem financí schválen dne 17. června 2004. Zítra, tj. 24. září 2004, bude odeslán návrh rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování projektu Energocentrum k odsouhlasení Ministerstvu financí. Doklady k vydání rozhodnutí o registraci projektu v informačním systému programového financování na akci 2311E-0003 Fakultní nemocnice v Motole, řešení havarijní situace v dětské části, byly v kompletní podobě Fakultní nemocnicí Motol předány 13. července 2004.
Na základě doporučení předsedy vlády České republiky bylo zahájeno jednání s externí firmou COPA, s. r. o., o provedení analýzy investičního záměru rekonstrukce dětské části. Dne 22. července 2004 požádalo Ministerstvo zdravotnictví v č.j. 20199/2004 o navýšení prostředků kapitoly o 1,9 milionu korun na provedení výše zmíněné analýzy, které nebyly Ministerstvem financí přiděleny.
Po svém nástupu do funkce jsem vydala příkaz k urychlenému posouzení investičního záměru řešení havarijní situace v dětské části. Investiční záměr byl odbornými útvary Ministerstva zdravotnictví posouzen a schválen. Návrh registrace projektu řešení havarijní situace v dětské části je připraven a zítra bude odeslán na Ministerstvo financí.
Dnešního dne byl odeslán materiál pro schůzi vlády ve věci změny usnesení vlády České republiky ze dne 10. března 2004 č. 213 k rekonstrukci dětské části Fakultní nemocnice v Motole do vnějšího připomínkového řízení. Vzhledem k prodloužení přípravné fáze projektu řešení havarijní situace v dětské části již nebude technicky možné z důvodu postupné rekonstrukce jednotlivých lůžkových křídel A, B a C dodržet termín dokončení v roce 2006, stanovený v usnesení vlády č. 213. Postupná rekonstrukce je nutná z důvodu kapacitního omezení přemístění pacientů z jednotlivých lůžkových křídel do náhradních prostor. Proto změna usnesení vlády navrhuje prodloužení termínu dokončení projektu do roku 2007. Dokumentace podprogramu 23511E - podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny FN Praha 5 - Motol, která bude řešit výstavbu Energocentra a řešení havarijní situace dětské části, bude předložena v běžném pracovním režimu Ministerstvu financí v návaznosti na schválení navrhovaného usnesení vlády.
Děkuji za pozornost.
***