(18.50 hodin)

Místopředseda PSP Ivan Langer: Ještě se mi jeví jeden možný kompromis. My jsme sice schválili harmonogram našeho jednání dnes do 20. hodiny s tím, že hlasování je možné pouze do 19. hodiny. Máme před sebou do projednání bodu 17 ještě tři návrhy zákonů. Jako možný kompromis je doprojednat tyto tři návrhy, ukončit dnešní jednání a tím celá tato procedura, která je podle mne za hranicí usnesení, by odpadla a všichni bychom mohli být spokojeni. Děkuji vám za to, že jste mě pochválili.

 

Poslanec Miloslav Kala: Dovolte mi, pane místopředsedo, abych vás pochválil i na mikrofon a využil této příležitosti a požádal všechny zástupce klubů, aby zajistili na zítřejším zahájení schůze účast těch, kteří chtějí potvrdit svoje pozměňovací návrhy uplatněné v minulém druhém čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Znovu opakuji. Ti kolegové a kolegyně, kteří přednesli v rámci minulého druhého čtení své pozměňovací návrhy, musí v opakovaném druhém čtení vystoupit a potvrdit, zda na nich setrvávají, aby o nich mohlo být následně hlasováno.

Dohodli jsme se, námitka neplatí. Platí to, že budeme projednávat další bod.

 

Dalším bodem je

 

13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 253/2000 Sb., o mezinárodní pomoci
při správě daní a o změně zákona č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech,
ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 438/2003 Sb.
/sněmovní tisk 645/ - druhé čtení

 

I tento návrh odůvodní z pověření vlády ministr financí pan Bohuslav Sobotka.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Děkuji, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, tento návrh byl zpracován v návaznosti na přijetí novely směrnice Rady 77/799 o vzájemné spolupráci členských států v oblasti přímého a nepřímého zdanění. Jeho přijetím by měl být splněn závazek harmonizace našeho práva s právem Evropských společenství ve věci spolupráce při výměně informací.

Zákon vyloučil z postupu podle tohoto zákona výměnu informací o dani z přidané hodnoty mezi příslušnými správci daně, neboť bylo přijato nařízení Rady Evropských společenství o administrativní spolupráci v oblasti daně z přidané hodnoty, které je závazné pro každý stát bezprostředním způsobem. Dále se novelou podle směrnice rozšiřuje rozsah oprávnění správců daně poskytovat informace o přímé dani z pojistného, která však v České republice v tuto chvíli není zavedena. Změna v ustanovení nakládání s informacemi příslušnými správci daní rozšiřuje a přesně vymezuje dostupnost vyměňovaných informací získaných při správě daní a jejich využití. Získané informace je možné využít i pro stanovení náhrad finančních podpor, které jsou součástí financování Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu a dávek v rámci Evropských společenství při organizaci společného trhu s cukrem.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru. Jeho usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 645/1. O jednání výboru nás bude informovat zpravodaj pan kolega Mládek. Předtím, než mu udělím slovo, opět budu apelovat na všechny kolegyně a kolegy, kteří jsou již netrpěliví, aby ještě vydrželi, nebo aby své trpělivosti uvolnili stavidla a už odešli z jednacího sálu.

 

Poslanec Jan Mládek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, rozpočtový výbor projednal zákon o mezinárodní pomoci při správě daní dne 27. května 2004. Doporučuje tento zákon Poslanecké sněmovně bez připomínek. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, nikdo se do ní nehlásí obecnou rozpravu končím.

Zahajuji podrobnou rozpravu, do které se rovněž nikdo nehlásí, a proto ji končím. Tím končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Zahajuji bod

 

14.
Vládní návrh zákona o státním dluhopisovém programu
na úhradu části ztráty České konsolidační agentury,
vzniklé přebíráním nebonitních aktiv v letech 1991 až 2003
/sněmovní tisk 678/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády tento návrh uvede ministr financí Bohuslav Sobotka.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, tento návrh zákona souvisí se změnou rozpočtových pravidel, která byla schválena a která v tuto chvíli je již účinná, tj. změna, která předpokládá, že úhrada ztráty České konsolidační agentury již nebude prováděna prostřednictvím státního rozpočtu. Vyčíslená předpokládaná ztráta České konsolidační agentury bude hrazena samostatným dluhopisovým programem se souhlasem Poslanecké sněmovny. Návrh tedy doplňuje již schválenou změnu zákona o rozpočtových pravidlech a souvisí s naší snahou ukončit činnost konsolidační agentury do konce roku 2007 s tím, že Česká konsolidační agentura bude mít omezeno nakládání s aktivy v tom smyslu, že Česká konsolidační agentura již nebude od zákonem stanoveného termínu moci nabývat aktiva na základě rozhodnutí vlády.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. I tento návrh byl v prvém čtení přikázán k projednání rozpočtovému výboru, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 678/1. Prosím pana kolegu Kocourka, aby nás informoval o jednání výboru.

 

Poslanec Martin Kocourek: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, dovolte, abych vás seznámil s usnesením rozpočtového výboru číslo 400 z jeho 31. schůze ze dne 23. června, kdy rozpočtový výbor k tomuto vládnímu návrhu zákona o státním dluhopisovém programu na úhradu části ztráty České konsolidační agentury vzniklé přebíráním nebonitních aktiv v letech 1991 - 2003, tisk 678, zaujal následující stanovisko.

Rozpočtový výbor doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona o tomto dluhopisovém programu vyslovila souhlas s připomínkou, že v § 1 odstavec 2 se číslovka 74,1 miliardy korun nahrazuje číslovkou 63,3 miliardy korun. Na dovysvětlení z projednávání. Tato změna v číslovce neboli maximálním rozsahu tohoto dluhopisového programu a rozdíl ve výši 10,8 miliardy korun vznikla tak, že rozpočtový výbor odebral z tohoto návrhu dluhopisového programu, který vláda navrhla, zmíněných 10,8 miliardy korun, které měly sloužit na tzv. kompenzaci sociálních výdajů v souvislosti s druhou fází reformy veřejných rozpočtů. Tolik na přiblížení jednání rozpočtového výboru.

Jako zpravodaj bych chtěl znovu zopakovat své výhrady, které jsem zde přednesl v prvním čtení, a to zejména, že tento dluhopisový program pro ztráty vzniklé přebíráním nebonitních aktiv Českou konsolidační agenturou v letech 1991 - 2003 je predikován dopředu, to znamená, že tato ztráta není posuzována na základě auditu ztráty České konsolidační agentury. Poslanecká sněmovna tedy tímto rozsahem dává dopředu České konsolidační agentuře jakýsi bianco šek, a to je nezvyklý postup. A v kombinaci se změnou rozpočtových pravidel, kdy vlastně ztráta konsolidační agentury nebude zapadat do výdajů státního rozpočtu, to také znamená, že tato Sněmovna zcela ztratí přehled o tom, jakou ztrátu vlastně Česká konsolidační agentura v rámci svého hospodaření s těmito nebonitními aktivy vykázala.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP