(18.40 hodin)
(pokračuje Pleva)
To není z jeho návrhu zcela jasné, a není tedy jasné, kdo bude poplatníkem onoho poplatku.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Kolega Filip.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Mám dvě připomínky. První je, že pokud jsem náhodou omylem řekl ve svém vystoupení 50 a 20 tisíc, tak jsem myslel 50 a 20 milionů korun. A za druhé, pan kolega Pleva má sice pravdu, ale ten, kdo bude plátcem, je ten, kdo požádal o vydání rozhodnutí. To je zcela zřejmé z položky 67, ale i z textu, který jsem dal do části třicáté, protože nikdo jiný nemůže být poplatníkem než ten, kdo požádal o vydání rozhodnutí.
K této věci mi dovolte říci, že takový provozovatel digitálního vysílání by měl své vysílání za 50 000 Kč, a nevím tedy, kdo by platil např. přístup na družici, jestli by to platila Česká republika prostřednictvím Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, nebo my ze státního rozpočtu. Upozorňuji na to, že tuto věc, kterou komentoval kolega Pleva, lze řešit právě v připravovaném zákonu o elektronických médiích. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Slovo má nyní pan kolega Miroslav Svoboda.
Poslanec Miroslav Svoboda: Vážené kolegyně a kolegové, vážená vládo, vážený pane předsedající, dovolte, abych přednesl pozměňovací návrh, který je svým způsobem dopadem mých pozměňovacích návrhů k předcházejícímu tisku, to znamená tisku 629. A proto přednáším pozměňovací návrh k tisku 630, kde v souvislosti s výše uvedeným doplněním návrhu zákona o správních poplatcích navrhuji část devatenáctou vypustit.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Nyní má slovo poslední přihlášený do podrobné rozpravy k tomuto bodu, pan kolega Pešán.
Poslanec Jaroslav Pešán: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych i já přednesl pozměňovací návrh, který se týká usnesení rozpočtového výboru, části třinácté, zákona o DPH. Můj návrh zní:
První odstavec přílohy I zákona o DPH, týkající se potravin, se nahrazuje následujícím zněním: Číselný kód harmonizovaného systému popisu číselného označování zboží 01-23,25. Název zboží potraviny včetně nápojů /vyjma alkoholických vymezených zvláštním právním předpisem/, živá zvířata, semena a rostliny a přísady v případě krmiva, voda, mimo zboží zařazeného do číselného kódu 2203, 2208.
Dovolte mi, abych uvedl pár podpůrných argumentů pro tento pozměňovací návrh. Stejně jako při posledním projednávání zákona o dani z přidané hodnoty je cílem mého vystoupení zařazení všech potravin pro lidskou spotřebu do snížené sazby DPH. Daňový systém by měl být co nejjednodušší, průhledný a logický a neměl by svými daňovými nástroji ovlivňovat výběr konečného spotřebitele. Současná situace je taková, že u několika spotřebitelsky zaměnitelných druhů výrobků je rozdíl 14 %. Příkladem je rozpustná káva v 19procentní sazbě versus rozpustné čaje nebo přípravky na bázi čekanky a jiných kávovin, které jsou v 5procentní sazbě. Dalším příkladem jsou tyčinky např. na bázi kakaa a čokolády v 19procentní sazbě versus oplatky máčené v čokoládě v 5procentní sazbě. A takových příkladů bych mohl uvést celou řadu. Toto umělé rozřazení potravin do dvou sazeb způsobuje nejen nerovnost mezi potravinářskými subjekty, ale také ztěžuje výběr daní vzhledem k často nejednoznačnému zařazení. Fakturace dvojí sazby DPH zbytečně zatěžuje výrobní podniky stejně jako obchodní sektor, kde je pro prodejce často velmi náročné správně určit příslušnou sazbu DPH pro danou potravinu.
Převedení všech potravin do 5procentní DPH by mohlo kompenzovat zdražování potravin v důsledku vstupu na jednotný trh Evropské unie, ke kterému v poslední době začalo rychle docházet. Příkladem je cukr, který se v důsledku společné zemědělské politiky zdražil o 30 %. Tento nárůst se nevyhnutelně musí projevit ve zvýšení ceny nejen samotné suroviny, ale i všech výrobků, které tuto surovinu obsahují, čímž dojde k dalšímu zatížení rodinných rozpočtů.
Připomínám, že tento požadavek je zcela v souladu s šestou směrnicí Evropského společenství o DPH a praxí obvyklou ve státech Evropské unie. Tato směrnice umožňuje členským státům zařadit do snížené sazby DPH potraviny včetně nápojů vyjma alkoholických nápojů pro spotřebu lidmi a zvířaty, živá zvířata, semena a rostliny a přísady, které jsou využívány při výrobě potravin, výrobky používané jako potravinové doplňky a náhražky.
Obecně lze konstatovat, že snížení DPH jmenovitě pro kávu, čaj a cukrovinky by ve střednědobém horizontu znamenalo výrazné přínosy pro státní rozpočet. Mám k dispozici studii, která dokazuje, že pokud budou káva, čaj a cukrovinky zařazeny do 5procentní sazby DPH, pak již ve druhém roce bude čistý příjem do státního rozpočtu v řádu desítek milionů korun, a kumulativní nárůst za prvních deset let představuje výnos více než 39 mld. Domnívám se, že výsledky zpracované studií, se kterými vás rád v případě zájmu mohu seznámit, jasně dokazují, že zařazení všech potravin do snížené sazby DPH nepředstavuje pro státní rozpočet neúnosnou zátěž, ale spíše naopak.
Kolegyně a kolegové, děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Moje otázka je vcelku logická, a to, kdo další se hlásí do podrobné rozpravy. Žádnou přihlášku nevidím, podrobnou rozpravu končím a tím končím i druhé čtení tohoto návrhu zákona.
Slovo má pan kolega Kala s procedurálním návrhem.
Poslanec Miloslav Kala: Děkuji vám, vážený pane místopředsedo. Vážené kolegyně a kolegové, blíží se projednávání bodu číslo 17, což je opakované druhé čtení vládního návrhu zákona o provozu na pozemních komunikacích, kde v tom původním druhém čtení byla uplatněna celá řada pozměňovacích návrhů, a to od více než 20 poslanců. Vzhledem k tomu, že v současné době nejsme plně zastoupeni, a to mám na mysli všechny politické strany, dovolte mi, abych navrhl, aby toto opakované druhé čtení, to znamená bod číslo 17, proběhlo zítra ráno jako první bod našeho programu. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Já vím o tom vašem návrhu, konzultovali jsme jej. Já jsem jako řídící schůze povinen vás upozornit na článek III usnesení Poslanecké sněmovny z 23. schůze z 25. listopadu roku 2003, které říká, že návrh na přeřazení bodu schváleného pořadu schůze lze přednést pouze do 30 minut od zahájení denního jednání Poslanecké sněmovny. Z tohoto důvodu nemohu vašemu návrhu vyhovět, nicméně vy můžete podat námitku proti rozhodnutí předsedajícího.
Slovo má kolega Hojdar.
Poslanec Josef Hojdar: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych uplatnil námitku, a to z toho důvodu, že toto druhé čtení už se opakuje právě kvůli legislativním nedostatkům, které tady vznikly, a byli bychom velmi neradi, aby tak důležitý zákon měl opět problémy s tím, že někdo bude uplatňovat legislativu ve vztahu k tomu, aby se znova opakovalo toto druhé čtení. My potřebujeme, aby tento zákon začal platit od 1. ledna, a jestliže ho nezačneme skutečně už velmi vážně projednávat tak, abychom předešli těmto námitkám ze strany jednotlivých poslanců, můžeme se dostat do problémů se schvalováním.
Takže, pane místopředsedo, dovolte mi, abych tuto námitku uplatnil, tak jak vy jste poznamenal.
***