(18.10 hodin)
(pokračuje Bartoš)
Doplnění paragrafu 57 odst. 1 o nový bod c), který zní: výuka cizích jazyků v rámci dalšího vzdělávání organizovaná fyzickými osobami a právnickými osobami působícími v oblasti jazykového vzdělávání, poskytovaná veřejnosti a veřejnoprávním subjektům podle § 5, pokud se nepovažují za osoby povinné k dani.
Další část pozměňovacího návrhu se týká odstavce číslo 3, kde se za slova "akreditovaného studijního programu" a před slova "zejména přípravné kursy" vkládá text "nebo nesměřuje k přípravě složení zkoušky uvedené na seznamu standardizovaných jazykových zkoušek vydaných ve Věstníku Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy".
Dámy a pánové, tolik můj pozměňovací návrh. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Nyní má slovo paní poslankyně Šojdrová. Připraví se pan poslanec Šplíchal.
Poslankyně Michaela Šojdrová: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolím si rovněž přednést pozměňovací návrh, který se týká usnesení rozpočtového výboru č. 425 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o správních poplatcích, tisk číslo 630, část třináctá, změna zákona o dani z přidané hodnoty bod 218, příloha č. 2 k zákonu č. 235/2004 Sb., Seznam služeb podléhajících snížené sazbě. Navrhuji tedy zařadit nové položky Sportovní činnost SKP 92 6 a Ostatní rekreační činnost SKP 92 72, 92 72 1, 92 72 11 a 92 72 12.
Dovolím si jen velmi stručně zdůvodnit tento pozměňovací návrh. Jedná se o to, že do snížené sazby jsme již zařadili kulturní činnosti. Rozpočtový výbor specifikoval ve svém pozměňovacím návrhu kulturní činnosti na výstavy, koncerty, filmová a divadelní představení a další. Domnívám se, že do snížené sazby vedle těchto zájmových aktivit občanů rozhodně patří také aktivity sportovní a část aktivit rekreačních. Proto tedy navrhuji tento pozměňovací návrh.
Chci ještě zdůraznit, že především u sportu se nejedná jen o vstupné na fotbal, hokej, ale také o vstupné do plaveckých bazénů, užívání lyžařských vleků atd. Co je ale podstatnější, je to, že se tento návrh také bude týkat pronájmů sportovišť, například tělocvičen, hřišť, tenisových kurtů. A ještě důležitější je pronájem pro občanská sdružení, která nemají vlastní sportoviště. Těchto sdružení je hodně a zejména se to týká mladých lidí a dětí. Je obtížné jim potom vysvětlit, že pokud se jedná o nájem pro kulturní aktivitu, tak se jedná o nájem se sníženou sazbou DPH, zatímco pokud se jedná o sportovní aktivity, pak musí platit nájem se zvýšenou, tedy s tou základní sazbou 19 %. Domnívám se, že ten dopad, který je do státního rozpočtu odhadován na 20 až 30 milionů, je zanedbatelný ve srovnání s tím, jakou funkci sportovní a rekreační aktivity ve volném čase zejména mládeže plní. Proto vás prosím, abyste podpořili tento návrh.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní poslankyně. Slovo má pan poslanec Karel Šplíchal. Připraví se pan poslanec Vladimír Doležal.
Poslanec Karel Šplíchal: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já mám v podstatě pozměňovací návrh ve stejném vydání jako kolegyně Michaela Šojdrová, jenom s tím, že se to týká především sportu. Je to určitý měkčí návrh, s kterým bych vás rád seznámil. Týká se to samozřejmě stejného usnesení č. 425 rozpočtového výboru k vládnímu návrhu zákona, je to změna zákona o dani z přidané hodnoty bod 218 příloha č. 2 k zákonu č. 235/2004 Sb., Seznam služeb podléhajících snížené sazbě. Navrhuje se zařazení stejně Sportovní činnosti SKP s … (nesrozumitelné) klasifikace produkce č. 92.6 do Seznamu služeb podléhajících snížené sazbě, je to příloha č. 2 k zákonu, který jsem citoval, o dani z přidané hodnoty.
Zdůvodnění, které říkala kolegyně, vysvětlilo ten rozdíl mezi aktivitou kulturní a sportovní, a já jsem přesvědčen, že právě u sportovních klubů, kde sportují děti a mládež, je pronájem tělocvičen, hřišť hrazen především rodiči. Nechci zde v žádném případě porovnávat přínos kultury a sportu pro občanskou společnost. Obě činnosti mají samozřejmě ve společnosti své místo a obě jsou stejně důležité pro její rozvoj. Jsem ale přesvědčen, že právě sportovní činnost má také své přednosti. U dospělých je to posílení a zlepšení fyzické kondice, zdravý životní styl, který je důležitou složkou prevence řady nemocí. Odráží se to i v programovém prohlášení vlády. Já bych chtěl připomenout, že v citovaném programu je na mnoha místech poukázáno na nutnost pohybových aktivit populace jako významného činitele k posílení zdravotního stavu a prevence chorob, včetně vytváření podmínek pro tyto aktivity.
Předností sportovních aktivit je také úloha zapojit děti do sportování, dostat mládež na hřiště a do tělocvičen. Je to především významný prostředek v boji proti narůstající drogové závislosti a kriminalitě v mladé věkové kategorii. Proto vás žádám o podporu mého návrhu a odstranění nerovného postavení dvou skupin, vyplývajícího z odlišných sazeb DPH u uvedených činností.
Chtěl bych vás ještě ujistit, že dopad na státní rozpočet - je zvykem tento dopad uvádět - přeřazení sportovní činnosti do snížené pětiprocentní sazby DPH - představuje podle kvalifikovaného odhadu újmu státnímu rozpočtu ve výši asi 20 až 25 milionů Kč.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkujeme, pane poslanče, za návrh a jeho odůvodnění citací části vládního prohlášení.
V tuto chvíli má slovo pan poslanec Vladimír Doležal, připraví se pan kolega Melčák.
Poslanec Vladimír Doležal: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte, abych i já přispěl svou troškou do mlýna.
Dovolte, abych navázal na svá slova v obecné rozpravě a navrhl vypuštění z usnesení rozpočtového výboru části sedmé až desáté. Domnívám se, že aspoň toto minimum by mohlo být vzato jako rozumný kompromis.
Dalším pozměňovacím návrhem je opět pozměňovací návrh k usnesení rozpočtového výboru, a to k části třinácté, ke změně zákona o dani z přidané hodnoty. Je to pro nás jistě všem dobře známá otázka služeb ubytovacích a stravovacích zařízení. Jelikož jednotliví vládní činitelé a vládní poslanci mají vždycky mnoho povzbudivých slov ve všech médiích, jak toto podpoří, a dokonce slíbí i to, co v podstatě slíbit nelze, přesto v těch 211 pozměňovacích návrzích se to neobjevilo, tak dovolte, abych i já toto dočetl, to znamená navrhl vložení nového bodu, a to: V části druhé - Přechodná, zrušovací a závěrečná ustanovení - § 111 odst. 17 se zrušuje, ostatní body se přečíslují.
Dovolte, abych i ve dvou alternativách navrhl změnu v příloze č. 2. Seznam služeb podléhajících snížené sazbě se za prvé doplňuje - varianta A: služby ubytovací a stravovací zařazené v SKP 55 vyjma podávání alkoholických nápojů a tabákových výrobků, alternativa B: služby ubytovací zařazené v SKP 55. Pro třetí čtení žádám, aby byly oba dva tyto návrhy hlasovány společně, protože spolu souvisejí, a proto je nejde rozdělit - to znamená zvlášť varianta A a zvlášť varianta B, ale současně se změnou paragrafu 111.
Poslední návrh, který bych chtěl předložit, je k příloze č. 2 zákona č. 235/2004 Sb., část čtvrtá: Věta končící slovy "včetně dopravy visutými lanovkami" - doplnit slova "a lyžařskými vleky".
***