(18.00 hodin)

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, páni ministři, pane premiére, dámy a pánové. Já v obecné rozpravě vystoupím kvůli tomu, že jsem přesvědčen, že ne všechny správní poplatky v České republice jsou brány tak, že je jim přikládán význam, který ve skutečnosti mají.

Obrovským majetkem České republiky je to, jakým způsobem se nakládá s licenčními poplatky za rozhlasové a televizní vysílání. Vzhledem k tomu, že právě nyní probíhají výběrová řízení na povolení digitálního vysílání, je podle mého názoru potřeba se zabývat tím, jestli je možné, aby u analogového vysílání byl správní poplatek 200 mil. Kč a u vysílání digitálního zákon umožňoval v podstatě jedinou věc - že Rada pro rozhlasové a televizní vysílání je povinna na žádost udělit právo vysílat digitálně z území České republiky, protože tam nejsou žádné důvody, pro které to lze odmítnout. Ale to není věcí tohoto zákona, to je věcí projednávání zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, to znamená ty podmínky, za kterých lze takovou licenci udělit nebo odejmout, a podruhé, že takový poplatek je pouze do výše 50 tis. Kč. Věřím, že každý, kdo si tato dvě čísla položí vedle sebe - 200 mil. Kč a 50 tis. Kč - pochopí, že digitálního vysílání tady bude, pravda, víc nežli analogového, protože se prostě po jednom blesku přenese více informací než v analogovém vysílání. Ale ten nepoměr je tak obrovský, že se mi zdá nemožné, abychom to nechali bez povšimnutí.

Je samozřejmě otázka, jakým způsobem by měly nově vznikající subjekty na trhu s digitálním vysíláním začít pracovat, jestli je 50 tis. Kč tak obrovská suma, která zabrání nově vznikajícím firmám, aby vůbec začaly, anebo jestli to je spíš výsměch orgánům České republiky.

My máme jednu ostudu, kterou nebudu raději veřejně sdělovat, o povolení takového vysílání z území České republiky. Toto vysílání si registrovala zahraniční firma a vysílá řekl bych choulostivé programy na území, kde je to z náboženských důvodů v podstatě zakázáno. To může samozřejmě tvořit nejen finanční problém našeho státu, protože nevyužíváme svého bohatství, že tedy budeme reálně uvažovat o takovém poplatku za využívání našeho pozemního i nadzemního prostoru, ale také to může znamenat problém mezinárodně politický.

Abychom tomu mohli zabránit, je potřeba alespoň reálně uvažovat o výši tohoto poplatku. V podrobné rozpravě se pokusím podat pozměňovací návrh, který by na to reagoval, a jeho přesné znění si dovolím podat v písemné podobě tak, aby byl hlasovatelný ve třetím čtení.

Moje úvaha je taková, že u digitálního vysílání bychom měli dosáhnout maximálně výše čtvrtiny současného poplatku za vysílání analogové, to znamená do 50 mil. Kč, s tím, že jde o to, aby více firem mohlo vstoupit na trh, že by ze zákona tento poplatek mohl být vybírán vždycky v roční alikvotní části.

To je všechno k tomu, co budu chtít načíst v podrobné rozpravě a co potom v přesné podobě odevzdám zpravodaji, tak abychom o tomto návrhu ve třetím čtení mohli hlasovat. Věřím, že ustanovení jednacího řádu mi tento postup umožňuje, protože to bude písemně rozdaný materiál.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Já vám děkuji a poznamenal jsem si vaše jméno mezi přihlášené do podrobné rozpravy.

S faktickou poznámkou pan kolega Macháček.

 

Poslanec Antonín Macháček: Já se teď omlouvám, ale jestli se nepletu, tak sazebník, kde jsou uvedeny správní poplatky a jejich výše, je součástí sněmovního tisku 629. A jednání o tom bylo ukončeno. To, co navrhl pan místopředseda Poslanecké sněmovny Filip, se obávám, že mluví ke sněmovnímu tisku 630, což jsou zákony související se zákonem o správních poplatcích, takže to už je prostě mimo.

Omlouvám se - domnívám se za sebe jako zpravodaje, že je to pozdě.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Pane zpravodaji, na jedné straně váš argument je velmi logický, na straně druhé, vzpomenu-li si na vystoupení pana poslance Doležala, který řekl, že v rámci zákona, kterým se mění zákony související s přijetím zákona o správních poplatcích, tady novelizujeme dalších 10 zákonů. Nebylo by to v historii této Sněmovny poprvé, kdy se jednou novelou novelizuje předtím schválená jiná novela. Nicméně větší komentář mi už nepřísluší.

V tuto chvíli má slovo pan kolega Vojtěch Filip.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane místopředsedo. Kdybychom jednali o věci marginální, pravděpodobně bych svou snahu vzdal. Ale myslím si, že jsem učinil všechno pro to, abychom tu věc projednali řádným způsobem. Myslím si, že pan ministr financí nezpochybní to, že jsem ho o této záležitosti informoval a že to považuji za poměrně kardinální problém. A proto si dovolím právě v tom písemném vyhotovení učinit svůj návrh takovým, aby byl hlasovatelný, aby neodporoval legislativním pravidlům a jednacímu řádu Poslanecké sněmovny.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Uvidíme, co z toho vzejde, pane kolego.

Kdo se jako další hlásí do obecné rozpravy? Nikdo. Obecnou rozpravu končím.

Zahajuji podrobnou rozpravu, do které mám tyto přihlášky v pořadí: svoji přihlášku avizoval pan zpravodaj Macháček, má přednostní právo vystoupit, poté pan kolega Vojtěch Filip. Toho se chci zeptat, zda půjde do pořadí, anebo chce jít do čela pořadí? Do pořadí. Po panu zpravodaji Macháčkovi potom tedy vystoupí kolegové a kolegyně Bartoš, Šojdrová, Šplíchal, Doležal, Melčák, Ostrý, Kocourek a Filip.

Slovo má pan kolega Macháček.

 

Poslanec Antonín Macháček: Kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych načetl dva pozměňovací návrhy. Jeden je takřka legislativně technického rázu. Jsou vztaženy ke sněmovnímu tisku 630/1.

První zní takto: V části II. 7 se na konci bodu č. 219 doplňují uvozovky, tím se ukončuje celý text, a dosavadní bod uvedený jako č. 220 se pak označuje jako část II.8.

A druhý pozměňovací návrh se týká bodu 126 a jedná se o upřesňující znění. Navrhuji, aby se v textu § 55 slova "a činnost samostatných likvidátorů pojistných událostí" nahradila slovy "činnosti v oblasti likvidace pojistných událostí vykonávané samostatnými likvidátory pojistných událostí".

Toť vše, děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má pan kolega Bartoš, připraví se paní poslankyně Šojdrová, poté pan poslanec Šplíchal.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové. Dovolte mi několik vět, abych uvedl svůj pozměňovací návrh.

Tato vláda se deklarovala jako vláda proevropská a jako vláda, která bude podporovat vzdělání. Dalo by se tedy předpokládat, že bude podporovat jazykové vzdělání, které je jakýmsi průnikem těchto dvou priorit. Dalo by se předpokládat, že tato vláda bude chápat znalost jazyků jako něco pozitivního, jako něco, co umožní našim občanům se volně pohybovat v evropském prostoru. Bohužel opak je pravdou. A tato vláda zhoršila podmínky jazykového vzdělávání pro občany tohoto státu tím, že je zatížila vysokou daní.

Proto mi dovolte, abych přednesl pozměňovací návrh, který odstraňuje toto diskriminační ustanovení. A můj pozměňovací návrh je návrhem k pozměňovacímu návrhu rozpočtového výboru. Má označení II.7 - to je nová část 13 - změna zákona o DPH.

A teď konkrétní znění pozměňovacího návrhu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP