(16.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Je potřeba říci, že další platy ústavních činitelů jsou stanoveny zákonem, a to ve výši dvakrát 50 %. Další plat zaměstnanců veřejných služeb a správy pro první pololetí roku 2004 byl stanoven nařízením vlády č. 140/2004, a to ve výši 10 %. Další plat ústavním činitelům byl v prvním pololetí letošního roku vyplacen ve výši 50 %. Již v prvním pololetí tedy došlo k výraznému rozdílu mezi výší dalšího platu, který byl vyplacen 800 tisícům zaměstnanců veřejného sektoru ve výši pouhých 10 %, a mezi dalším platem, který byl vyplacen ústavním činitelům ve výši 50 %. Aby k podobnému rozdílu nedošlo ve druhém pololetí letošního roku, předložila vláda návrh, který měl zabránit tomu, aby ve druhém pololetí letošního roku došlo k vyplacení dalšího platu ústavním činitelům ve výši 50 %, i když pro 800 tisíc zaměstnanců veřejného sektoru máme v rozpočtu k dispozici další plat ve výši 10 %.

Cílem návrhu tedy bylo dosáhnout spravedlnosti, to znamená, že by jak 800 tisíc zaměstnanců veřejného sektoru, tak i ústavní činitelé obdrželi další plat v letošním roce ve shodné výši 10 %. Tento návrh samozřejmě bude možné realizovat pouze tehdy, pokud příslušná zákonná norma bude schválena dříve, než vznikne zákonný nárok na vyplacení dalšího platu ve druhé polovině letošního roku. Proto bylo tak důležité, aby došlo ke zkrácení lhůty pro projednávání.

Pokud jde o rozpočtový dopad, tak rozpočtový dopad není nevýznamný. My v letošním roce máme v rozpočtu pro vyplacení 50 % dalšího platu ústavních činitelů k dispozici částku cca 150 milionů korun. Pro vaši informaci, navýšení dalšího platu zaměstnanců veřejného sektoru cca o 5 % si vyžaduje částku 500 milionů korun, to znamená, ušetření této částky by výrazně mohlo napomoci tomu, aby zaměstnancům veřejného sektoru ve druhém pololetí letošního roku byl vyplacen další plat ve vyšší výši než těchto 10 %. Vláda počítala s tím, že tuto úsporu bude moci pro tento účel využít. Pokud Poslanecká sněmovna neschválila tento návrh, tak přirozeně tyto prostředky budou poskytnuty na 50 % dalšího platu ústavních činitelů a zaměstnanci veřejného sektoru obdrží 10 % dalšího platu. Myslím si, že takovéto chování v době, kdy se snažíme šetřit veřejné prostředky a kdy by se na úsporách solidárně měli podílet všichni, a zejména ústavní činitelé, je jednání, které je podle mého názoru nemravné.

Děkuji. (Potlesk části poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru financí. Hovořit bude předseda vlády Stanislav Gross.

 

Předseda vlády ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, už toho mnoho nechci doplnit k tomu, co zde zaznělo, kromě dvou poznámek.

Poznámka číslo jedna se týká vystoupení teď nevím kterého z předsedů opozičních klubů, kteří hovořili o tom, že si měla vláda udělat pořádek ve svých lavicích. Myslím si, že pokud je do Sněmovny předložen návrh, který je nepochybně žádoucí, tak by měl být podpořen i opozicí. A to, že věcně tento návrh žádoucí je, před chvílí jednoznačně dokázal jak kolega Škromach, tak kolega Sobotka, protože jedná-li se v tuto chvíli o rozpočtovou situaci, která není úplně jednoduchá, tak si myslím, že je naprosto nemožné, abychom svým postupem, kdy tady hlasujeme sice procedurálně, ale věcně rozhodneme o vyplacení dalšího platu ústavním činitelům ve výši dalších 50 %, tak je to prostě postup v tuto chvíli nepřijatelný.

Druhá věc, kterou bych chtěl k tomu říci. Vláda tento návrh do Poslanecké sněmovny poslala již v květnu tohoto roku. Není chybou vlády, že se na pořad jednání dostává až v tuto chvíli. Byl bych skutečně velmi rád, aby v tuto chvíli přece jen došlo k přehodnocení situace, protože si nemyslím, že prospěje prestiži této Sněmovny, když tady obstrukcemi zajistíme, že všem bude vyplacen další plat na rozdíl od ostatních zaměstnanců veřejné správy. To si myslím, že prostě možné není.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane předsedo vlády. Nicméně nemám v ruce žádný nástroj, který bych mohl použít, abych vrátil věc k projednání ještě na této schůzi. Platí to, co jsem řekl, že skončilo druhé čtení této vládní předlohy. Děkuji panu navrhovateli i panu zpravodaji.

 

Přejdeme k projednávání dalšího bodu, kterým je

 

6.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 283/1993 Sb.,
o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 615/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr spravedlnosti Pavel Němec. (Velký hluk a neklid v sále.)

 

Místopředseda vlády a ministr spravedlnosti ČR Pavel Němec: Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, doufám, že tento bod nebude projednáván v tak vzrušené atmosféře jako bod předchozí. Jedná se o návrh, kterým se mění zákon o státním zastupitelství. Je předkládán k zajištění úkolů, které v oblasti justiční spolupráce pro Českou republiku plynou z jejího členství v Evropské unii.

Návrh provádí některé články rozhodnutí Rady o zřízení Eurojustu za účelem posílení v boji proti závažné trestné činnosti. V souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie totiž vyvstala potřeba vysílat na delší dobu v řádu několika let státní zástupce k určitým orgánům a institucím působícím v rámci Evropské unie. Z tohoto důvodu je zapotřebí v některých směrech upřesnit stávající právní úpravu. Předkládaný návrh reaguje zejména na aktuální vyslání státního zástupce do jednotky Evropské justiční spolupráce - Eurojust.

Stávající zákon o státním zastupitelství upravuje v § 19a institut dočasného přidělení státního zástupce k jinému orgánu nebo organizaci. Tuto úpravu je však třeba upřesnit, pokud jde o maximální dobu dočasného přidělení, některé otázky týkající se odměňování a náhrad spojených s tímto dočasným přidělením a způsob výběru státního zástupce přiděleného do zahraničí.

Návrh zákona projednal ústavněprávní výbor. Já ústavněprávnímu výboru děkuji za projednávání. Musím říci, že s návrhy uvedenými v bodech usnesení ústavněprávního výboru mohu vyslovit souhlas. Domnívám se, že lze pokračovat v projednání tohoto návrhu zákona ve druhém čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane místopředsedo vlády. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru. Usnesení tohoto výboru nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 615/1. Prosím zpravodajku a předsedkyni tohoto výboru poslankyni Vlastu Parkanovou, aby usnesení uvedla.

 

Poslankyně Vlasta Parkanová: Děkuji za slovo. Ústavněprávní výbor, jak již zde bylo řečeno, projednal předmětný tisk a doporučuje Poslanecké sněmovně, aby tento návrh zákona schválila, a to ve znění určitých změn a doplňků, které máte uvedeny v tisku 615/1.

Ústavněprávní výbor ve svém usnesení zejména navrhuje, aby se ustavení o platu za výkon funkce v zahraničí přesunula ze zákona o státním zastupitelství do zákona o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců. Za tím účelem se potom mění název předložené novely a je vkládána druhá část, kterou se novelizuje zákon o platech státních zástupců.

Vedle této změny, která je víceméně změnou legislativně technickou, je dále navrhováno, aby v případě přidělení státního zástupce k jinému orgánu nebo k organizaci se sídlem mimo území republiky o tom rozhodoval ministr spravedlnosti po projednání s nejvyšším státním zástupcem, a nikoliv, jak bylo původně navrhováno, na návrh nejvyššího státního zástupce. Toto je asi jediná vysloveně velmi zásadní změna. Jsem ráda, že usnesení ústavněprávního výboru tuto změnu doporučuje, a ráda jsem slyšela od pana ministra spravedlnosti, že se k této změně též hlásí.

Tolik moje zpravodajská zpráva. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Vlastně Parkanové. Otevírám obecnou rozpravu. Přihlášky do obecné rozpravy nemám, takže obecnou rozpravu končím.

Otevírám podrobnou rozpravu. Ani v podrobné rozpravě nikdo nechce vystoupit, takže ji končím. - Hlásí se pan poslanec Šeich. Prosím.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP