(10.10 hodin)
(pokračuje Vojíř)
To, co už je dle mého názoru velmi kontroverzní, je otázka zbylých ustanovení, zbylých částí tohoto návrhu zákona, ve kterých máme primárně postihnout ty, kteří nemají řidičské oprávnění, a přesto jezdí vozidly, to na straně jedné, na straně druhé jezdí pod vlivem alkoholu, a já jsem přesvědčen o tom, že nemá existovat žádná míra uvolňování v oblasti jízdy pod vlivem alkoholu a takoví lidé mají být zadrženi a mají být předvedeni před samosoudce.
A já jsem tady nabízel už v prvním čtení, že by bylo mnohem lepší, abychom se vydali cestou vytvoření správního soudnictví, které mimochodem samozřejmě se vytváří, nicméně možná velmi pomalu. Myslím si, že i ministr vnitra přiznal, že by to možná byla lepší cesta, protože má být potrestán skutečně ten a má být dokonce ta osoba zadržena, která učiní takovýto krok, že porušuje závažně tyto předpisy. To znamená, člověk, který nemá oprávnění a který je pod vlivem alkoholu, ten má být zadržen, aby nemohl za půl hodiny, za hodinu či za tři hodiny sednout do toho vozidla a znovu odjet. To nevyřeší žádné zabavování vozidla, protože může odjet jiným. Prostě musí být zadržen ten člověk. To je přeci klíčová záležitost. A já myslím, že toto přeci víme, ale bohužel se touto cestou nevydáváme.
Druhá věc je, že máme postihnout, říkejme tomu, piráty silnic, to znamená lidi, kteří dokonce vědomě třeba pořádají různé závody na silnicích, ve městech, a je zapotřebí je vystopovat, je zapotřebí je odhalit a je zapotřebí je chytit. Ale protože jsme v právním státě, tak je při tom musíme skutečně chytit a prokázat, že činili něco nekalého, a tito lidé zase mají být po zásluze a spravedlivě potrestáni. Na tom se přece určitě potud shodneme.
A já jsem přesvědčen, že ten návrh zákona toto primárně neřeší. Ten zákon bohužel dopadne v drtivé většině na ty lidi, na ty uživatele komunikací, na ty řidiče, kteří jezdí v převážné míře naprosto normálně, ale samozřejmě čas od času se dopustí nějakého dopravního přestupku. A oni dostanou nejen příslušnou pokutu, kterou já bych si například představoval, že bude jistý tabulkový systém, kde bude zřejmé, že jestliže jsem jel v obci, kde je nařízena rychlost 50 kilometrů za hodinu, například šedesát, tak budu vědět, že mě to stojí tisíc korun, řeknu hypoteticky, a není ani o čem smlouvat. Prostě tak to je a byla by to taxa, kterou všichni předem mohou znát nebo si ji mohou vyhledat.
Dostáváme se do situace, bohužel, že nejenže ten zákon trestá dvojnásobně, to znamená nejen pokutou, ale jakýmsi zdvihnutým prstem typu tu bod až sedm bodů za jistou míru nebo výši nebo složitost porušení zákona, a v tom cíli, v tom horizontu vidíme, že za
x-té porušení a nasbírání - v tomto případě dvanácti - trestných bodů bude tomu dotyčnému odebrán řidičský průkaz a bude mu odebrán na dobu například jednoho roku, nebude-li tady nějaký vyšší přestupek, právě třeba v důsledku havárie, že vznikne těžké poškození na zdraví nebo nedej bože i s následkem smrti.
Můj předřečník říkal, že se vede jistá válka na silnicích. Netuším, o jaké válce mluví, protože bohužel ty nehody, které vznikají, jsou kombinací několika případů. Je to otázka samozřejmě alkoholu, a o tom já jsem hovořil, je to ale také otázka jisté únavy lidí, kteří jezdí třeba déle, než by měli, a přehlédnou některou věc, je to otázka stavu vozidla, je to otázka stavu komunikace. Prostě ta škála případů, které nastanou, a říkám bohužel někdy i v tom důsledku se smrtí, ať už toho, kdo zavinil nehodu, nebo toho, kdo nehodu nezavinil, tak prostě je široká.
Statisticky dokonce platí - a to já myslím, že ti, co se zaobírají touto oblastí, vědí - že nárůst vozidel v České republice od roku 1989 je velmi dramatický, dokonce bych řekl, že je více jak dvojnásobný z pozice roku 1989, ale přitom počet usmrcených osob, což je asi ta nejdůležitější oblast sledování statistiky, meziročně - mezi rokem 2002 a 2003 - dokonce klesl. Je tady jistý tendenční ukazatel toho, že možná dochází k tomu, že obměna vozidel, lepší správa silnic přináší jistou míru svého ovoce a že přece jenom tyto ukazatele možná jsou mnohem důležitější než ta složka represivní, nebo chcete-li ta regulační.
Já si dokonce myslím, že je dobře, aby byla zvýšena jistá míra kontroly. Můžeme k tomu nejen využívat policii jako fyzické osoby, ale přece existuje dneska i možnost využívání techniky, je možné vyfotit rychle jedoucí vozidlo, na kterém je vidět jak značka, tak dokonce je vidět ve většině případů osobu, která to vozidlo řídí, a takového člověka nechat předvést a nechat ho zaplatit tu pokutu.
Já myslím, že dokonce hypoteticky bych řekl, proč, když už chceme regulovat tuto oblast, tak například v oblasti rychlosti se nezamýšlíme nad tím, a říkám, je to možná úsměvné, proč není limit omezovače motoru, který má nějaký výkon, to znamená omezovače rychlosti na úroveň 150 km/h, říkám záměrně na úroveň 150 km/h, protože samozřejmě při maximálně povolené 130kilometrové rychlosti potřebujete mít nějakou distanc k tomu, že kdyby nastala nějaká situace, tak prostě potřebujete objet nebo předjet nějakou překážku, která tam v této rychlosti může před vámi nastat. Bylo by to de facto možná mnohem jednodušší než povolovat vstup na trh vozidlům, která omezovač dávají až na úrovni, aspoň co já jsem sledoval, tak 250 kilometrů za hodinu. Tak je to nesmysl. Na co se taková vozidla vyrábějí, když skoro na celém světě, snad vyjma Německa, není povolena neomezená rychlost? To znamená, všude jsou nastaveny nějaké limity, tu od 110 km/h až po zhruba 130 km/h. Když je to v mílích, tak tam samozřejmě plus minus nějakým způsobem ten přepočet trošku kulhá. Ve Spojených státech, co já vím, tak je ta horní mez nastavena na 75 mílí, takže to odpovídá nějakým 120 km/h.
Proč toto povídám. Myslím si, že je na těchto příkladech zřejmé, že ty, co postihnout máme, ty, co mají být postiženi, ty, co se dopouštějí závažných dopravních přestupků hraničících možná i s trestnou činností, tak ty tento zákon nijak dramaticky nebo více, než je tomu doteď, nepostihne. A na jediného, na koho to bude dopadat, bude to dopadat na ty lidi, o kterých jsem tady hovořil, to znamená ty, kteří čas od času, a dokonce si troufnu říci trošičku i nevědomě, každý z vás, kdo jede autem, tak si jenom trochu přiznejme, že nekoukáte pořád na rychloměr, sledujete provoz a může se vám stát, že v obci nejedete 50, ale že jedete 55, 60 kilometrů v hodině. Tak tito lidé se dopustí třikrát nebo čtyřikrát za sebou takovéhoto přestupku, a jsou bez řidičského oprávnění na rok.
Nehovořím dokonce o tom, že profesionálové mají být trestáni ještě přísněji. Vy dobře víte, že tito lidé, pokud jsou profesionálové, nejenže najezdí mnohonásobně více kilometrů než amatéři a že samozřejmě převedeno na jednotku ujetého kilometru tito lidé se dopouštějí mnohem méně dopravních přestupků než ti amatéři.
***