(15.20 hodin)
(pokračuje Nováková)
Třetí pozměňovací návrh k § 181 školského zákona. V §181 odst. 1 se za slovo "zřizuje" vkládají slova "a zrušuje".
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také děkuji. Paní poslankyně Čurdová a potom pan poslanec Vladimír Koníček.
Poslankyně Anna Čurdová: Pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych vás seznámila s několika pozměňovacími návrhy k tisku 602, školský zákon.
První pozměňovací návrh. V § 24 vložit za odstavec 3 nový odstavec 4, který zní: V období školního vyučování může ředitel školy vyhlásit účast školy na sezónních zemědělských pracích nebo jiné obdobné činnosti v rozsahu nejvíce 5 dnů. Podmínkou účasti žáka na těchto činnostech je splnění povinné školní docházky a písemný souhlas zákonného zástupce nezletilého žáka nebo zletilého žáka.
Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako odstavce 5 a 6.
V § 24 se na konci odstavce 4 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se slova: ustanovení odstavce 4 se vztahuje pouze na vzdělávání ve středních školách.
V § 164 odstavec 2 upravit následujícím způsobem: Ředitel školy zřizuje pedagogickou radu jako svůj poradní orgán, projednává s ním všechny zásadní pedagogické dokumenty a opatření týkající se vzdělávací činnosti školy. Při svém rozhodování ředitel školy k názorům pedagogické rady přihlédne. Pedagogickou radu tvoří všichni pedagogičtí pracovníci školy.
V § 30 se vkládá nový odstavec 5, který zní: Ministerstvo stanoví prováděcím předpisem základní náležitosti školního řádu.
Poslední pozměňovací návrh. V § 174 odst. 13 se za slova "výsledků vzdělávání" vkládají slova "doporučení k odstranění zjištěných nedostatků".
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také děkuji. Pan poslanec Vladimír Koníček, připraví se pan poslanec Tomáš Kvapil.
Poslanec Vladimír Koníček: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, předkládám vám několik pozměňovacích návrhů k tisku 602. Je jich 17. Tyto pozměňovací návrhy jste obdrželi písemně, máte je na lavicích k prostudování. Jen krátce bych se zmínil o některých z nich.
První se týká vzdělávání na vyšších odborných školách, kdy se domnívám, že i toto vzdělávání by mělo být poskytováno bezplatně.
Dále navrhuji, aby základní školní potřeby byly poskytovány také bezplatně.
Další pozměňovací návrh se týká působení církví a náboženských společností na školách. Toto působení omezuje pouze na vyučování náboženství.
Poslední skupina návrhů upravuje to, co jsem zmínil v prvním čtení - upravuje postavení škol zřizovaných církvemi a zrovnoprávňuje postavení různých zřizovatelů a také upravuje poskytování finančních prostředků školám.
Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím pana poslance Kvapila, připraví se paní poslankyně Šojdrová.
Poslanec Tomáš Kvapil: Vážený pane předsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych předložil dva pozměňovací návrhy.
Za prvé. V § 15 odst. 2 se na konci první věty ruší slovo "školy".
Za druhé. V § 15 se na konec odstavce 2 doplňuje nová věta, která zní: Ředitel školy může zajistit výuku náboženství, i když se přihlásí méně než 7 žáků.
Krátké zdůvodnění. Přijetí těchto návrhů umožní spojování žáků k vyučování náboženství tak, aby bylo možné dosáhnout minimálního počtu 7 i z žáků více škol. Současně bude dána řediteli možnost zajistit výuku i v případě, že nebude tohoto minimálního počtu dosaženo.
Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím paní poslankyni Šojdrovou, potom vystoupí paní poslankyně Táňa Fischerová.
Poslankyně Michaela Šojdrová: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, podám dva krátké pozměňovací návrhy, kterými reaguji na průběh diskuse i na hlasování ve výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu.
Za prvé. Navrhuji v § 171 odstavec 3 nahradit novým zněním: Ministerstvo vydá metodiku pro vypracování školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Tento návrh zdůvodňuji takto: V původním vládním návrhu bylo navrženo, aby ministerstvo vydávalo vzorový program pro školní vzdělávací program základního vzdělávání. Toto ustanovení bylo vypuštěno a na základních školách panuje obava, že nebudou schopni připravit samostatně každá škola svůj školní vzdělávací program. Jejich obavy poslanci sledují s pochopením, a proto se domníváme, že by bylo vhodné, aby ministerstvo svou metodickou povinnost splnilo vypracováním metodiky pro školy, které by pak mohly svůj školní vzdělávací program připravit.
Druhý návrh se týká § 22. V tomto paragrafu navrhuji doplnit písmeno d), které zní: dbát dobrého jména školy a školského zařízení.
Toto ustanovení bylo při hlasování ve školském výboru vypuštěno, ale podle mého soudu do zákona patří. Tím, že jsme ze zákona vypustili povinnost žáka a studenta dbát dobrého jména školy, udělali jsme z učitelů školy pouze provozovatele jakéhokoliv nevhodného chování svých žáků a studentů, a to i v bezprostřední blízkosti školy. Upozorňuji tady na příklad, který se stal nedávno, kdy tři spolužáci zkopali svou spolužačku tak, že musela být odvezena do nemocnice. Učitelé to viděli, okamžitě na to reagovali snížením známky z chování. Protože jeden z rodičů požadoval změnu tohoto rozhodnutí, na radu svého právníka se této změny domohl a tito žáci nebyli žádným způsobem potrestáni za tento svůj násilnický čin. Domnívám se, že tento stav je neudržitelný. Bez opory v zákoně tento stav bude pokračovat.
Apeluji proto na všechny kolegyně a kolegy, kteří ve výboru hlasovali pro vypuštění tohoto ustanovení, aby se nad tím znovu zamysleli jako odpovědí rodičům této žákyně a učitelům, kteří mají zájem, aby na kázeňské problémy, které žáci v bezprostřední blízkosti školy spáchali, mohli reagovat. Že těchto problémů je hodně, svědčí o tom debata, kterou vedeme s pedagogickou veřejností. Upozorňuji, že toto ustanovení nedělá z učitelů policajty, ale dává jim možnost reagovat a navrhovat výchovná opatření, která škola může žákům uložit. Velmi vás prosím, aby toto ustanovení do zákona bylo znovu vráceno.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím paní poslankyni Táňu Fischerovou, připraví se paní poslankyně Ivana Levá.
Poslankyně Taťána Fischerová: Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte, abych přednesla pozměňovací návrh a odůvodnila jeden procedurální návrh do třetího čtení.
V § 41 odstavec 3 písm. a) vládního návrhu zákona se vypouští slovo "závažné".
Stručné odůvodnění. Jde o variantu domácí školy a dalších individuálních programů. Tato forma vzdělávání by se neměla omezovat na závažné důvody, jak je tomu v návrhu, neboť jejich posuzování se může stát základem sporu o to, co to jsou závažné důvody. Uvedu příklad. Rodina dítěte s postižením a dvěma menšími dětmi žije v menší obci se špatnou dopravní obslužností. Rodina se rozhodne vzdělávat děti doma a narazí na otázku, zda jejich případ je opravdu závažný. Rozhodnout musí stejně ředitel školy. Jde o minoritní formu vzdělávání, která má dostatek možností ke kontrole v zákoně, ale zůstane-li v něm slovo "závažné", může to způsobit obtíže v případě, že se jedna ze stran obrátí k vyšší instanci se žádostí o korekci rozhodnutí.
Ve třetím čtení budu navrhovat, aby se o bodech 46, 47 a 49 hlasovalo samostatně. Teď vás chci požádat, abyste je svým hlasováním nepodpořili.
Stručné zdůvodnění. Tyto nové paragrafy nebyly původně v zákoně, ale prošly ve školském výboru jako pozměňovací návrhy. Jde o zařazení matematiky do povinné společné části maturitní zkoušky na gymnáziích. Vyjmenuji tři důvody proti tomuto záměru.
Za prvé. Je diskriminační pro studenty gymnázií ve srovnání s ostatním středními školami, kde tuto zátěž nemají a mají širší volbu volitelných předmětů k maturitě.
***