(15.10 hodin)
(pokračuje Buzková)

Dovolím si zareagovat pouze na jeden problém, a to problém, který považuji za vážný z toho důvodu, že je v poslední době předmětem veřejné diskuse, a to je otázka udělování výjimek školám s malým počtem žáků. Pan poslanec Bartoš zde uvedl, že jsou rušeny malotřídky. Musím zde znovu opakovat to, co jsem řekla už mnohokrát. Malotřídky rušeny nejsou, malotřídky, což jsou školy pracující s prvním stupněm, byly zachovány z toho důvodu, aby výuka na prvním stupni základních škol byla dostupná. Ano, v této době probíhá proces udělování výjimek, kde ministerstvo rozhoduje o tom, zda udělí výjimku z počtu žáků školám, které mají opravdu značně nízký počet žáků. Ta čísla, to znamená, kolik žáků má mít škola, nejsou výmyslem ministerstva, ministerských úředníků nebo ministryně školství, to je součást platného školského zákona.

A co se týká toho v uvozovkách paradoxního pokynu ministryně školství, jak řekl pan poslanec Bartoš, podle kterého má úředník právo rozhodovat, tento pokyn plně vychází z platného školského zákona, kde na základě platného školského zákona má ministerstvo právo, ale i povinnost v takovýchto případech rozhodnout. To prosím považuji za nutné, aby zde bylo uvedeno, protože bych nerada, aby opět docházelo ke spekulacím, že ministerstvo rozhoduje svévolně. Ministerstvo rozhoduje plně na podkladě současného platného zákona.

Rovněž není pravdou, že pakliže nějaké škole není udělena výjimka, že tato škola zaniká. Tyto školy nezanikají, tyto školy pouze musí uvést svoji vnitřní organizaci zhruba do souladu s počtem žáků, jejichž vzdělávání zajišťují. A já jsem přesvědčena o tom, že by to měli být částečně i pravicoví poslanci, kdo by uznali, že pakliže od roku 1989 poklesl počet žáků nastupujících do první třídy přesně o jednu třetinu, počet škol i počet učitelů se zvýšil, že pravděpodobně školská síť není úplně v pořadu a je třeba hledat její optimální vyvážení.

Paní poslankyně, páni poslanci, snad poslední drobnou poznámkou, kterou si neodpustím z toho důvodu, že jsem na ni obzvlášť citlivá, je poznámka pana poslance Bartoše, že tímto školským zákonem se zhoršují podmínky hendikepovaných dětí a jejich začleňování do výuky. Není to pravda, tento zákon naopak zavádí podstatně lepší podmínky pro začleňování hendikepovaných dětí do kolektivů ve třídách.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji vám, že jste vyslechli mé stručné závěrečné slovo, a žádám o podporu tohoto návrhu zákona.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, paní ministryně. Chtěl bych ještě požádat zpravodaje pana poslance Bartoše, jestli by nám řekl přesně, o čem bychom měli nyní hlasovat. Ještě jednou: o čem bychom měli nyní hlasovat, kdybyste shrnul obecnou rozpravu a učinil závěr, neb si nejsem přesně jist. Prosím.

 

Poslanec Walter Bartoš: Pokud jsme nespojili, a já mám pocit, že jsme nespojili rozpravu, jsme teď u tisku 602, tak jsem přednesl návrh v obecné rozpravě zamítnout sněmovní tisk 602, návrh školského zákona. O tomto návrhu bychom, pane předsedo, měli hlasovat.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Věřím, že mezitím se všichni poslanci, kteří chtějí hlasovat, dostavili do sněmovny. Opakuji - byl podán návrh na zamítnutí panem poslancem Bartošem, zamítnutí celého sněmovního tisku 602. A o tomto návrhu nyní budeme hlasovat.

 

Kdo je pro zamítnutí, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti zamítnutí?

Hlasování pořadové číslo 122. Přítomno 168 poslanců, pro hlasovalo 46, proti 101. Tento návrh nebyl přijat.

 

A my budeme pokračovat v rozpravě podrobné, do které je daleko více přihlášek než do rozpravy obecné.

Ještě dříve, než začnu, přečtu vám, na co jsou zde dotazy. Zdá se, že v tom je zmatek, protože zde koluje mezi vámi pozvánka na seminář o poruchách tukového metabolismu, která ale nemá označení, který den a kde se koná. Prosím vás, pozvánka, kterou tady mezi sebou máte, na seminář o hypercholesterolemii jako faktoru kardiovaskulární úmrtnosti, je napsána na 19 hodin, ale je to zítra v 19 hodin a je to v konírně. Takže kdo má zájem se zúčastnit ať změření hladiny cholesterolu, nebo vysokého tlaku a setkat se s odborníky na toto téma, je to zítra v 19 hodin v konírně. Nechoďte tam prosím dnes. Z té pozvánky to jasné není.

A nyní podrobná rozprava k zákonu v tisku 602. Je tady devět přihlášek - pan poslanec Votava, Eva Nováková, paní poslankyně Čurdová, Koníček, Kvapil, paní poslankyně Šojdrová, Fischerová, Levá a pan poslanec Karas. Tolik tedy přihlášky do podrobné rozpravy.

Jako první pan poslanec Václav Votava a pak paní poslankyně Nováková. Prosím pana poslance Votavu o první příspěvek do podrobné rozpravy k zákonu v tisku 602.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dovolil bych si přednést stručný pozměňovací návrh k vládnímu návrhu na vydání zákona o předškolním, základním, středním, vyšším a jiném vzdělávání, sněmovní tisk 602, který právě projednáváme. Tento pozměňovací návrh se týká § 14 Vzdělávání příslušníků národnostních menšin a zní:

§ 14 Vzdělávání příslušníků národnostních menšin. Odst. 1. Obec, kraj, případně ministerstvo zajišťuje pro příslušníky národnostních menšin vzdělávání v jazyce národnostní menšiny v mateřských, základních a středních školách, pokud jsou splněny podmínky stanovené tímto zákonem.

Krátké zdůvodnění: Pozměňovacím návrhem se z návrhu zákona vylučuje to, aby podmínkou pro zajištění výuky v jazyce národnostní menšiny bylo v obci zřízení výboru pro národnostní menšiny. Domnívám se, že toto ustanovení má vůči národnostním menšinám efekt spíše diskriminační. Obcí, kde je zřízen také výbor pro národnostní menšiny, je nepatrný zlomek, a to je v regionech s výrazným zastoupením národnostních menšin. Současně však musím upozornit, že pro zajištění výuky v jazyce národnostní menšiny by měly být splněny podmínky stanovené zákonem.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane poslance. Další je přihlášena paní poslankyně Eva Nováková a pak paní poslankyně Čurdová.

 

Poslankyně Eva Nováková: Vážený pane předsedo, vládo, kolegyně a kolegové, dovolte, abych přečetla tři pozměňovací návrhy, které vám již byly rozdány do lavic. Odůvodnění je uvedeno tamtéž, číst je tedy nebudu.

Pozměňovací návrh k § 185 návrhu školského zákona. Návrh: V § 185 odst. 1 se za slova "a to s účinností od prvního ročníku" vkládají slova "a také od šestého ročníku základního vzdělávání podle § 46 odst. 2 a od sedmého ročníku základního vzdělávání podle § 46 odst. 3".

Druhý pozměňovací návrh je k § 176 návrhu školského zákona. V § 176 odst. 1 se slova "zaměstnanec odpovědný" nahrazují slovy "fyzická osoba odpovědná".

***




Přihlásit/registrovat se do ISP