(12.30 hodin)
(pokračuje Frank)

Ale dovolím si tvrdit, že jde vážnou věc, a myslím, že než si pohrávat, byť s dobře myšlenými, ale s nepovedenými novelami zákonů v tak podstatné a důležité oblasti, kterou zpravodajské služby jsou, je nanejvýš žádoucí, aby vláda zahájila neodkladně práce na zcela novém zákonu o zpravodajských službách a jejich parlamentní kontrole.

Já proto nemohu jinak, než Poslanecké sněmovně navrhnout za prvé zamítnutí vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 67/1992 Sb., o Vojenském obranném zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, předloženého pod číslem sněmovního tisku 669. Za druhé navrhuji Poslanecké sněmovně zamítnout návrh poslanců Petra Nečase, Jana Vidíma a Tomáše Kladívka na vydání zákona o Vojenském zpravodajství, předložený pod číslem sněmovního tisku 661. A konečně za třetí navrhuji Poslanecké sněmovně zamítnout návrh poslanců Petra Nečase, Jana Vidíma a Tomáše Kladívka na vydání zákona o změně zákonů v souvislosti s přijetím zákona o Vojenském zpravodajství, sněmovní tisk 662.

Děkuji, kolegyně a kolegové, za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To bylo vystoupení pana poslance Franka. Probíhá obecná rozprava, do které se hlásí ministr Jaroslav Kostelka. Dalším přihlášeným bude pan poslanec Turek.

 

Ministr obrany ČR Miroslav Kostelka: Děkuji za slovo. Pane předsedo, dámy a pánové, já musím velmi stručně reagovat na vystoupení pana poslance Franka. Tyto návrhy nejsou dělány proto, aby došlo ke zkomplikování činnosti. Tyto návrhy jsou dělány proto, aby došlo ke zjednodušení činnosti a k nápravě některého stavu, který bohužel ve vojenských zpravodajských službách existuje a je vyvolán i určitými problémy ve stávajícím zákonodárství, ve stávajících zákonech.

V žádném případě nedojde k nějakému zvyšování počtu lidí, spíš naopak. Představte si, že obě ty složky mají rozdělenou logistiku. Může být přece jedna logistika s určitou ochranou jednotlivých dvou větví jednoho Vojenského zpravodajství. Nikdo přece neříká, že bude jedna služba - budou dvě služby pod jednou hlavou.

Já chci jenom připomenout, že žijeme v prostředí mezinárodního terorismu a informace vně republiky s informacemi uvnitř republiky se mnohdy velmi prolínají. Je velmi výhodné, když jedna hlava tyto otázky koordinuje a řídí. Nedojde ke zvýšení počtu příslušníků Vojenského zpravodajství. Naopak, už v letošním roce došlo ke snížení. Ale dojde ke zvýšení efektivnosti a k plnění úkolů ve prospěch této republiky.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Dalším přihlášeným je pan poslanec Turek.

 

Poslanec Radim Turek: Děkuji. Pane předsedo, dámy a pánové, já do určité míry chápu kolegu předřečníka, poslance Franka z výboru pro obranu a bezpečnost, protože je to určité zklamání, neboť se nenaplnilo to, co jsme očekávali od tohoto zákona, kdy původně byl úmysl reformovat celé Vojenské zpravodajství, to znamená civilní službu, Vojenské zpravodajství, tak aby v podstatě v budoucnu vznikly dvě služby, to znamená domácí zpravodajství a rozvědné zpravodajství zahraniční, jak tady bylo řečeno. Jaký způsob to bude mít, o tom je samozřejmě debata, já to můžu pojmenovat jakkoli; trend asi směřuje k tomu, aby vznikly dvě služby.

Na druhé straně má i určitý, pro mě takový zpravodajský charakter informace, že kolega Nečas se svým auditoriem předložil sněmovní tisk s o něco nižším číslem, než je sněmovní tisk Ministerstva obrany, a to mě vede k tomu, že buď Ministerstvo obrany nezachytilo ten trend, který očekávali poslanci výboru pro obranu a bezpečnost, nebo mají opoziční poslanci aktivnější agenty, kteří jim pomáhali s tvorbou tohoto tisku. Ale to je spíš taková poznámka na okraj.

Mě by zajímalo, zda proběhla nějaká diskuse, třeba na Bezpečnostní radě státu, o tom, že je skutečně třeba reformovat obě služby, protože kolega Frank navrhl zamítnutí obou návrhů, protože se domnívá, že nemá smysl pouze provádět kosmetické úpravy - a přiznejme si, že oba předkladatelé v podstatě provedli kosmetickou úpravu. Velkým plusem je, že zatímco doteď je Vojenské zpravodajství zcela mimo jakoukoli kontrolu, která vyústila v nedávnou rezignaci šéfa této služby pana generála Prokše, dnes aspoň minimálním způsobem můžeme tuto službu kontrolovat. Ale přiznejme si, že toto není kontrola, která nám důsledně umožňuje, abychom tu kontrolu vůbec mohli provádět.

Já jsem spolu s dalšími poslanci členem stálé komise pro kontrolu BIS a musím konstatovat, že má funkce je velice formální, stejně asi jako je velice formální funkce poslanců stálé komise pro kontrolu Vojenského obranného zpravodajství. Takže bychom si měli klást tyto daleko hlubší otázky.

Vzhledem k tomu, že tento návrh nezačne být projednáván dřív než v září, docela rád bych slyšel odpověď, jestli se zlepší práce resortu natolik, že za dva až tři měsíce budeme schopni projednávat mnohem hlubší novelu zpravodajských služeb, zda tato debata na Bezpečnostní radě státu probíhá a zda se jí můžeme někdy na podzim dočkat. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Kdo další se hlásí do obecné rozpravy ke všem třem bodům? Pokud se nikdo další nehlásí, tak obecnou rozpravu končím a vrátíme se nyní zpět nejdříve k bodu 55.

Zeptám se pana ministra nebo pana poslance Vidíma, jestli si chtějí vzít závěrečné slovo k tisku 669. Pokud ne, budeme hlasovat, protože pokud si dobře pamatuji, v obecné rozpravě zazněl návrh na zamítnutí od pana poslance Franka.

Já se ještě pokusím přivolat poslance. Žádám všechny poslance, aby se dostavili do jednací síně, protože budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí, který podal pan poslanec Frank. Mám tady několik návrhů na odhlášení, takže vás všechny odhlašuji. Prosím, kdo chcete hlasovat, tak se znovu přihlaste.

Snad už nic nebrání tomu, abychom hlasovali. Ještě jednou zopakuji, že hlasujeme o sněmovním tisku 669, který nám předložil pan ministr Kostelka. Je tady návrh pana poslance Franka, abychom tento návrh zákona zamítli.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zamítnutí, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 95, z přítomných 115 pro hlasovalo 30, proti 81. Návrh nebyl přijat.

 

Takže my jsme nezamítli tento návrh zákona. Budeme se zabývat přikázáním výborům k projednání. Organizační výbor navrhl výbor pro obranu a bezpečnost. Ptám se, kdo má jiný návrh. Není takový. Budeme hlasovat o přikázání.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro to, přikázat výboru pro obranu a bezpečnost tento návrh zákona, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování pořadové číslo 96. Přítomno bylo 117 poslanců, pro hlasovalo 112, proti žádný. Návrh byl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP