(10.40 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Z výsledku prověrky stávajícího portfolia České konsolidační agentury lze důvodně předpokládat, že další významnější ztráta by v ČKA ve zbývajících letech její existence neměla vzniknout za předpokladu, že na ČKA nebudou postupována další nová aktiva za úplatu. Jak už jsem zmínil, pro minimalizaci těchto případů je v rámci projednávaného zákona o rozpočtových pravidlech navrženo, aby převod aktiv, jejichž hodnota, respektive úplata přesáhne jednu miliardu Kč, bylo možné pouze za souhlasu této Poslanecké sněmovny. Za předpokladu, že by k úplatnému převádění nových aktiv do ČKA již nedocházelo, mohla by ČKA ve zbývajících letech správou svých pohledávek vytvořit i určitý zisk, čímž by maximální výše dluhopisového programu navrhovaná v zákoně zůstala v jeho plné výši nevyužita. Takto by optimálně nastalá situace mohla vypadat, ale pouze za předpokladu, že do ČKA již nebudou převáděna další nebonitní aktiva.

Dovolte mi se rovněž vyjádřit k tématu, které jsem zde již jednou zmiňoval, a to je celková výše dluhopisového programu. Tato byla původně navržena v částce 63,3 miliardy Kč. Na základě úvah o možném rozpočtovém opatření v rámci letošního roku byla částka zvýšena o 10,8 miliard Kč, tedy na maximální částku 74,1 miliardy Kč.

Já musím říci, že reflektuji diskusi, která zde probíhala v rámci zákona o rozpočtových pravidlech, a domnívám se, že lze vyhovět případnému návrhu rozpočtového výboru na snížení tohoto limitu tak, aby maximální limit byl v té původní Ministerstvem financí navrhované výši 63,3 miliardy Kč, tak aby přesně odpovídal identifikované ztrátě ČKA, kterou bude nutné v budoucnu uhradit. Pokud tedy zazní takovýto rozpočtový návrh např. v rámci jednání rozpočtového výboru, jsem připraven jako zástupce předkladatele s takovýmto snížením maximálního limitu pro úhradu ztráty ČKA souhlasit.

Dovolte mi také připomenout, že emise dluhopisů, které by tímto zákonem byly povoleny, by probíhala postupně v jednotlivých letech včetně roku 2007, a to podle skutečné potřeby zdrojů ČKA. Předpokládáme, že větší část této emise by proběhla v letech 2004, 2005 a zbývající část v letech 2006 a 2007.

Tento způsob úhrady ztráty ČKA nemá oproti stávajícímu způsobu úhrady ztráty žádný vliv na změnu metodiky vykazování celkové výše deficitu veřejných rozpočtů v České republice. Není to tedy žádný pokus o to, vyhnout se kritériím, kterým Česká republika podléhá z hlediska jejího hospodaření v rámci projednávání konvergenčních programů a v rámci vykazování deficitu veřejných rozpočtů v metodice ESA-95, kterou na Českou republiku uplatňuje Český statistický úřad od března letošního roku na základě jednotné metodiky, která je používána všemi členskými státy Evropské unie. Z pohledu vykazování výše deficitu veřejných rozpočtů tedy nemá žádný vliv, jestliže zvolíme původní cestu úhrady ztráty skrze rozpočet, nebo zda zvolíme tuto novou navrhovanou cestu skrze úhradu přes jeden cílený dluhopisový program.

Pozitivní vliv tohoto opatření se projeví v rámci hospodaření ČKA. ČKA bude mít jistotu, že její ztráta bude uhrazena. Bude mít přesný garantovaný harmonogram toho, jakým způsobem, v jakých tranších, k jakému datu její ztráta bude v příštích letech uhrazována podle potřeb ČKA. ČKA bude tedy muset optimalizovat nakládání s cizími zdroji, které používá na úhradu transakcí, které realizovala, a bude moci snížit náklady, které jsou spojené s provozem ČKA. Odstraní se tak významná politická nejistota, která existuje do této doby. Politická nejistota je dána tím, že úhrada ztráty byla až do letošního státního rozpočtu realizována prostřednictvím státního rozpočtu. Při projednávání zákona o státním rozpočtu mohou být přirozeně tendence, o kterých zde již byla diskuse tento týden, k tomu, aby se opticky vylepšoval deficit státního rozpočtu tím, že se např. sníží úhrada ztráty ČKA, což přirozeně zase může mít vliv na hospodaření ČKA. Pokud bude tento zákon o dluhopisovém programu schválen, povede to k racionálnějšímu vynakládání veřejných finančních prostředků, k lepšímu hospodaření ČKA zejména s předpokládanými a používanými cizími zdroji a omezí to riziko toho, že bude donekonečna prodlužována úhrada již vzniklé ztráty ČKA proto, aby se opticky snižovaly deficity státních rozpočtů České republiky.

Toto je řešení, které podle mého názoru přináší pozitiva pro české veřejné finance a umožňuje nám, abychom projednávali státní rozpočet už na příští rok bez toho, aniž bychom diskusi zatěžovali debatou o minulosti, o tom, co už vzniklo, o tom, co už nemůžeme ovlivnit, a o tom, co už dnes pouze musíme zaplatit v rámci úhrady ztráty ČKA. Podle mého názoru toto řešení je dostatečně transparentní. Je to řešení, které má pozitivní ekonomické efekty i pro české veřejné rozpočty. Je to koneckonců řešení, které uvolní ruce a pomůže lépe řešit situaci v oblasti konsolidace veřejných financí nejen této vládě, ale nepochybně i vládě, která přijde po příštích parlamentních volbách, protože závazky ČKA, pokud by se hradily stávajícím tempem, to znamená po 19 miliardách Kč ročně, by se hradily ještě během celého příštího volebního období.

Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP