(Jednání pokračovalo v 10.37 hodin.)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Dámy a pánové, vážení kolegové. Doba naší pauzy uplynula. Dalším bodem programu, který máme před sebou je bod číslo
43.
Vládní návrh zákona o státním dluhopisovém programu
na úhradu části ztráty České konsolidační agentury,
vzniklé přebíráním nebonitních aktiv v letech 1991 až 2003
/sněmovní tisk 678/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
čímž je řečeno, že i tady je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Prosím, aby i tento text z pověření vlády uvedl místopředseda a ministr financí Bohuslav Sobotka. Takže prosím úvodní slovo pana ministra.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, tento návrh zákona je součástí celkového dořešení existence České konsolidační agentury v rámci systému českých veřejných rozpočtů.
Poslanecká sněmovna tento týden propustila do třetího čtení novelu zákona o rozpočtových pravidlech. Součástí této novely zákona o rozpočtových pravidlech je urychlení ukončení činnosti České konsolidační agentury z původně plánovaného termínu 2011, který je součástí zákona, na rok 2007. Součástí zákona o rozpočtových pravidlech je rovněž pravidlo, podle kterého by schodky, ztráty České konsolidační agentury byly uhrazovány mimo bilanci českého státního rozpočtu. Rovněž tento projednávaný zákon obsahuje zpřísnění podmínek pro převádění nebonitních aktiv do České konsolidační agentury a zákaz jejich převodu od 1. ledna roku 2007 s tím, že v rozpravě byly předneseny i dva alternativní pozměňující návrhy, které směřují k tomu, aby se zakázal převod aktiv od dřívějšího data, než je ten původně navržený termín 1. leden 2007, respektive 31. prosinec roku 2006. Součástí dořešení kauzy Česká konsolidační agentura je i návrh na to, aby ztráta České konsolidační agentury, která vznikla přebíráním nebonitních aktiv v letech 1991 až 2003, byla řešena v rámci již jen jednoho dluhopisového programu, jehož výnos bude určen výhradně na pokrytí vzniklé ztráty České konsolidační agentury.
Návrhem zákona se řeší jeden z palčivých problémů veřejných financí, spočívající v každoročním zatěžování výdajů státního rozpočtu určených na úhradu ztráty České konsolidační agentury úhradou ztráty, která dosud nebyla Ministerstvem financí uhrazena, a to v celkové výši 74,1 miliardy korun. Ve státním rozpočtu na rok 2004 bylo schváleno a v rozpočtovém výhledu se uvažovalo vynaložit každoročně na úhradu této ztráty částku cca 19 miliard korun. Tímto postupem by však ještě v roce 2008 zůstala neuhrazena část ztráty ve výši cca 6 miliard korun, přestože České konsolidační agentura by měla podle plánu ukončit svou činnost k 31. 12. 2007.
Tento návrh a jeho podstata se tedy dotýká nejenom následujícího zákona o státním rozpočtu, ale i možných státních rozpočtů na roky 2007, 2008 nebo 2009. Překračuje tedy dopad této normy horizont fungování této vlády a dopad se projevuje i v následujícím volebním období.
V příloze důvodové zprávy k návrh předmětného zákona se uvádí, že Česká konsolidační agentura, respektive Konsolidační banka Praha převzala od svého založení od různých subjektů nebonitní aktiva v kupní pořizovací ceně v objemu cca 371 miliard korun, která byla stěžejní příčinou vzniku ztráty, a to z důvodu opravných položek a rezerv vytvořených k těmto aktivům. Znova opakuji - celkový objem 371 miliard korun.
Celková ztráta včetně roku 2004 dosáhla částky cca 234 miliardy korun, a lze tedy ale opravdu velmi hrubě říci, že zhruba cca 60 % hodnoty převzatých aktiv nebylo vymoženo a muselo být promítnuto do ztráty agentury. Tato celková ztráta byla, respektive z částky 71,4 miliardy korun teprve bude uhrazena z 13 % z rozpočtu Fondu národního majetku, to znamená, z výnosů privatizačního procesu, a z 87 % z prostředků státního rozpočtu.
***