(16.30 hodin)

Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážené poslankyně, vážení poslanci, přední zástupce amerického leteckého průmyslu Boeing odchází po sedmi letech z nejdůležitější firmy leteckého průmyslu ČR, z Aero Vodochody, a. s. Dovolte mi, abych tuto situaci okomentoval z hlediska zahraničněpolitického, vojenského i průmyslového a abych také zrekapituloval aktivity české vlády v dané věci.

Americká firma Boeing je v posledním období "pronásledována" etickými skandály a řadou dalších neúspěchů jak v prodejích své civilní výroby, tak vojenských produktů, následovaných změnami ve vedení firmy. Nabízí se snadné a do jisté míry zástupné vysvětlení odchodu z Aera, založené na změně strategických plánů firmy, omezení expanzivních aktivit a omezení málo produktivních, problematických a okrajových činností. Patrně však vedení Boeingu mělo důvody pokládat výkony do Aera dosazeného managementu za nedostatečné, a tedy škodící pověsti mateřské firmy. Svědčí o tom i personální změny, ke kterým došlo za určitého přispění tlaku vlády ČR v managementu Aera na podzim 2002 a které zřejmě nepřinesly žádoucí změny.

Nelze než litovat, že ČR ztrácí velevýznamného investora v jednom z velmi důležitých průmyslových odvětví. Aeru odchází partner s nenahraditelným renomé, s obrovskou finanční silou, špičkovými znalostmi, managementem, finančním řízením atd. atd. Odchod nicméně provázejí nejasnosti - viz např. HN - o nevýhodnosti přítomnosti Boeingu, ale ani ČR nevychází v dobrém světle. Jde o oboustrannou porážku, citelnější však pro ČR.

Situace Aera je dnes patrně horší než na přelomu let 1996-97, kterou měl řešit právě vstup strategického partnera. Odchod Boeingu korunuje obchodní neúspěch L-159 na zahraničních trzích, a přilákání dalšího investora se neobejde bez dalších finančních obětí státu za krajně nevýhodné situace pro dnes posledního českého výrobce letadel jako finálního produktu.

Přínosem Boeingu mělo být zavedení nových metod řízení a zvýšení kvality cvičného letounu L-159, jehož dodávka pro Armádu ČR se stala hlavním výrobním programem Očekávalo se, že vstup Boeingu bude znamenat i otevření světového trhu a získání dalších zakázek. Žádný zákazník kromě Armády ČR však dosud L-159 neobjednal, a tento letoun tedy jako nosný výrobní program Aera selhává. Téměř ve všech hlavních uvedených bodech Boeing zklamal.

Jeho přítomnost v Aeru přesto snad skutečně vedla ke zvýšení produktivity, dočasně k určitému zlepšení finanční situace firmy a jejího užšího zapojení do globálního leteckého průmyslu. Aero začalo spolupracovat s dalšími americkými firmami např. dodávkami truhů (?) helikoptéry S-76C Sikorsky - dnes hodnocené jako ztrátové - a subdodávkami dílů pro Boeing 747, 757 a 767.

Dopady na česko-americké vztahy nebudou navzdory oboustranným snahám o jejich minimalizaci a tlumení zcela marginální, lze je ale jen obtížně kvantifikovat. Otázkou zůstává - a to zejména po neúspěchu F-16 při výběru strategického letounu pro letectvo Armády ČR - příslib americké podpory při zamýšleném prodeji L-159 do Egypta a Izraele, ve kterých by právě americká podpora formou FMS mohla sehrát klíčovou roli. Otázkou budou možnosti samotného Aera podnikat po odchodu významného partnera aktivní prodejní politiku v dalších zemích. V obecné rovině utrpí v neposlední řadě i pověst ČR jako výhodného prostředí pro umístění investic ve špičkovém průmyslovém odvětví.

Mám-li tedy ještě jednou zopakovat důvody a následky komplikací v Aeru Vodochody, musím podtrhnout, že nebyl naplněn základní předpoklad vstupu firmy Boeing do Aero Vodochody, a. s., neboť dosud nebyl nalezen další zákazník pro Aero Vodochody, a. s. pro dodávky letounů L-159A, L-159B. Především z tohoto důvodu se Aero Vodochody, a. s., dostalo do finančních problémů a je nutno řešit otázku další existence firmy.

Vlastní dodávky letounů L-159A byly oproti uzavřené smlouvě ve značném časovém skluzu, i vývojovém, což způsobilo Armádě ČR výrazné problémy v plnění přijatých cílů. Rovněž tak dodávky objednané logistiky jsou ve zpoždění; jejich plnění pravděpodobně přesáhne i do roku 2005, což donutilo AČR přijmout mimořádné organizační opatření. Dodávky některých zařízení jsou neúměrně dlouhé, až 3 roky, a značně finančně náročné.

Vlivem výše uvedených skutečností je vedeno mezi Ministerstvem obrany a Aero Vodochody, a. s., rozhodčí řízení, které doposud není ukončeno.

Jakékoli kroky, nalezení nového strategického partnera, vedoucí k zachování firmy Aero Vodochody, a. s., nebo jejích výrobních a opravárenských schopností jsou pro uživatele či provozovatele letounů L-159 žádoucí. Zabezpečení těchto schopností mimo Aero Vodochody, a. s., je pro zabezpečení vlastního provozu letounů, zabezpečení náhradních dílů a dalších služeb a oprav, jakož i vydávání bulletinů změn pro zachování bezpečnosti provozu obtížně realizovatelné.

Poslanecká sněmovna již byla v minulosti informována o usnesení vlády č. 129 ze dne 11. února 2004, které se řešením situace v Aeru Vodochody zabývalo. Dovolte mi shrnout kroky, které k jeho splnění učinilo Ministerstvo financí.

Po jednání s prezidentem a viceprezidentem pro finance Aero Vodochody, a. s., vydala společnost Ministerstvu financí prohlášení, ve které se zavazuje, že zajistí:

- počínaje měsícem únorem 2004 pravidelný měsíční výpis všech položek vyšších než 1 mil. Kč čerpaných z účtu společnosti pro kontrolu představenstvem Aero Vodochody, a. s.,

- zřízení zvláštního účtu, ze kterého bude možno použít finanční prostředky pouze se souhlasem ministra financí,

- finanční prostředky čerpané z revolvingového úvěru nad výši 100 mil. USD do maximální výše 210 mil. USD budou uloženy na účet zřízený podle bodu 2 tohoto prohlášení,

- Aero Vodochody, a. s., na základě výzvy Ministerstva financí vypoví úvěrovou dohodu datovanou k 16. září 1998 v platném znění a všech platných dodatků této dohody, na základě které jsou čerpány prostředky ze syndikovaného revolvingového úvěru R98.

V únoru byl u Deutsche Bank Praha zřízen zvláštní vázaný účet, ze kterého budou po schválení ministrem financí uvolňovány prostředky na mimořádné platby Aero Vodochody, a. s. - zaplacení z minulých let odložené platby DPH, platby z titulu arbitrážního rozhodnutí.

Ke dni 25. února 2004 byla z účtu uvedeného v předchozím odstavci provedena platba odložené DPH ve výši 2 mld. Kč.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych konstatoval, že firma Aero Vodochody je v mimořádně obtížné situaci, že vláda České republiky hledá pro tuto situaci východisko, avšak že hledání tohoto východiska je mimořádně obtížné. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ptám se pana poslance Hynka Fajmona, jestli chce položit doplňující otázku. Je tomu tak. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Hynek Fajmon: Já bych chtěl položit dvě doplňující otázky. Za prvé - jak se na tomto výsledku Aera Vodochody podílelo známé vyjádření bývalého ministra obrany o tom, jak je L-159 nebezpečný pro pilota, a nikoli pro protivníka? A za druhé - zda vláda nevytváří pro projekt L-159 konkurenci tím, že se snaží nabízet nejen ty stroje, které Aero vyrábí, ale i ty, které si sama nakoupila pro potřeby Armády České republiky.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Žádám pana předsedu vlády o odpověď.

 

Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Pane poslanče Fajmone, zopakujte mi prosím ještě jednou tu druhou otázku, které jsem přesně nerozuměl.

 

Poslanec Hynek Fajmon: Takže první otázka zní… (Premiér Špidla podotýká, že té rozuměl.) Dobře.

A druhá otázka zní, zda vláda nevytváří nabízením již odkoupených letadel L-159 pro Armádu České republiky konkurenci firmě Aero na zahraničních trzích, protože vláda, pokud je mi známo, nabízí odprodej letadel, které má ve svém vlastnictví Armáda České republiky. Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP