(10.20 hodin)

Poslanec Jan Kavan: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, Rezoluce Rady bezpečnosti OSN číslo 1483 z 22. května loňského roku ukládá v článku 23 povinnost všem členským zemím přijmout v souladu se svým právním řádem opatření, která zaručí, aby kulturní bohatství nebo ekonomické prostředky, které byly v majetku bývalého diktátora Saddáma Husajna nebo vysokých činitelů jeho režimu v Iráku a byly ze země vyvezeny, aby byly vráceny zpět Irácké republice.

Není pochyb o tom, že Česká republika má zájem na plnění uvedené rezoluce Rady bezpečnosti zejména z důvodu našeho přesvědčení o nárocích iráckého lidu na bohatství, které tato země v minulosti vyprodukovala a kterým v rozporu se zájmy iráckého lidu disponovali jen někteří samozvaní představitelé. Protože tento majetek má být vrácen prostřednictvím Rozvojového fondu pro Irák, je dalším důvodem pro přijetí tohoto zákona okolnost, že platná úprava českého práva sama o sobě takový převod neumožňuje. Z těchto důvodů - a to tady řekl již pan ministr - je předkládán zmíněný návrh.

Přes jisté výhrady, které mám k formální stránce návrhu, věřím, že tyto formální nedostatky spočívající například v naprosto neobvyklém číslování odstavců v návrhu, řada odstavců například není ani číslována vůbec, liší se tedy způsob oproti zvyklostem českého právního řádu, ale věřím, že tyto formální nedostatky budou odstraněny ve druhém čtení.

Stejně tak upozorňuji, že navržená sankce je v souladu se zněním zákona č. 98/2000 Sb., i když navržená pokuta pro fyzickou osobu ve výši pěti milionů se může zdát poněkud vysoká. A vzhledem ke složitostem s určením zmíněného majetku je zde prodloužena prekluzní lhůta projednávání přestupků, a zdůrazňuji přestupků, na tři roky od zjištění přestupku a deset let od jeho spáchání, zase oproti v českém právním řádu běžné prekluzní lhůtě jednoho roku.

Vzhledem k povinnosti České republiky přijmout opatření uvedená v návrhu doporučuji předložený návrh zákona propustit do druhého čtení. Současně bych rád navrhl, aby s ohledem na navrhovanou působnost Ministerstva financí byl návrh přikázán hospodářskému výboru, dále ústavně právnímu výboru s ohledem na vztah k českému právnímu řádu, výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí vzhledem k úkolům veřejné správy při realizaci tohoto zákona a zahraničnímu výboru.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Otvírám obecnou rozpravu, nemám do ní žádnou písemnou přihlášku. Ptám se proto na vaše přihlášky z místa. Pokud se nikdo nehlásí, končím obecnou rozpravu a budeme hlasovat o návrzích, které zazněly, to znamená pouze o návrzích na přikázání, protože ani návrh na vrácení či zamítnutí přednesen nebyl. Za malou chvíli zahájíme tedy sérii hlasování na přikázání jednotlivým výborům.

 

Prvním výborem, o němž budeme hlasovat, je na základě organizačního výboru, kde padlo doporučení, aby tento návrh projednal zahraniční výbor.

Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 92, které jsem zahájila. Táži se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Z přítomných 143 pro bylo 95, proti nebyl nikdo. Tento návrh byl přijat.

 

Dalším výborem, o němž budeme na základě návrhu pana poslance Kavana hlasovat, je výbor hospodářský.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 93 a ptám se, kdo je pro přikázání tomuto výboru. Kdo je proti?

Hlasování s pořadovým číslem 93. Z přítomných 143 pro 44, proti 16. Tento návrh nebyl přijat.

 

Dále padl návrh na přikázání výboru ústavně právnímu.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 94. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 94 přítomno 143, pro 28, proti 27. Návrh nebyl přijat.

 

Dále hlasujeme o přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 95. Táži se, kdo je pro přikázání tomuto výboru. Kdo je proti?

V hlasování s pořadovým číslem 95 z přítomných 143 pro 19, proti 33. Ani tento návrh nebyl přijat.

 

Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru, a končím projednávání sněmovního tisku 627, bodu 36.

 

Pokračovat budeme bodem číslo 40, kterým je

 

40.
Vládní návrh ústavního zákona o změně státních hranic
se Spolkovou republikou Německo
/sněmovní tisk 609/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Stanislav Gross. Nevidím jej a prosím, aby dostal avízo, protože vím, že je v Poslanecké sněmovně, aby se urychleně dostavil.

Opakuji, že žádám o přítomnost pana místopředsedy vlády Stanislava Grosse, který má uvést vládní návrh ústavního zákona o změně státních hranic se Spolkovou republikou Německo. (Po chvilce čekání přichází ministr Gross.)

Prosím pana místopředsedu vlády, aby uvedený vládní návrh zákona uvedl. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážená paní místopředsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, dovolím si vám předložit návrh ústavního zákona, který by ale podle mého názoru neměl být nějakou problematickou materií. Návrh je předkládán v souvislosti s tím, že 17. dubna loňského roku byla podepsána smlouva mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo o změně průběhu společných státních hranic v prostoru dálničního mostu na hraničním přechodu Rozvadov - Waidhaus.

Účelem citované smlouvy je zabezpečení nového průběhu státní hranice, tak aby procházela příčnou osou dálničního hraničního mostu Rozvadov - Waidhaus.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP