(15.00 hodin)
(pokračuje Zahradil)

Padla zde celá řada dotazů na pana premiéra, z nichž některé zodpověděl, některé zodpověděl méně uspokojivě, některé nezodpověděl vůbec. Já považuji za nutné se proto k některým těmto méně uspokojivě nebo vůbec nezodpovězeným dotazům vyjádřit.

Za prvé jsme neslyšeli, přestože otázka byla explicitně formulována, jaká konkrétní kvalitativní kritéria byla uplatněna v případě první i druhé nominace vlády na českého zástupce do Evropské komise. Pan premiér se vypořádal s tou otázkou, kterou mimo jiné položil pan poslanec Fajmon, velmi povšechným tvrzením, že členem Evropské komise může být jak politik nebo bývalý politik, tak nepolitický řekněme technokrat. Neřekl ale, ve kterém případě a proč dala česká vláda přednost tomu nebo onomu.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Promiňte, pane poslanče. Omlouvám se. Kolegyně a kolegové, stejně jako v případě závěrečného slova pana premiéra vás žádám, abyste se zklidnili a vyslechli závěrečné slovo pana zpravodaje a nenutili mě, abych vás jednotlivě vyvolával a volal k pořádku.

 

Poslanec Jan Zahradil: Za druhé, ale to považuji ještě za závažnější vzhledem k celému procesu nominace, a protože to tady nebylo zodpovězeno, musím se znovu dotázat, zda je pravdou, že pan premiér Špidla byl informován před uzavřením jednání o kandidátovi číslo dvě, zda byl informován o tom, že ODS je ochotna jednat o nominaci jiného kandidáta, než byl oficiální kandidát ODS pan Moldan, zda je pravda, že bylo panu premiéru Špidlovi sděleno, že ODS je ochotna jednat o kandidátu Janu Kohoutovi, který byl mezi kandidáty sociální demokracie, a za třetí, zda je pravda, že pan premiér na setkání poslaneckého klubu ČSSD tuto informaci popřel a explicitně řekl poslaneckému klubu ČSSD, že ODS naopak není ochotna jednat o Janu Kohoutovi jakožto o kompromisním kandidátovi na komisaře za Českou republiku. Myslím si, že informace tohoto druhu by byla zvláště cenná pro poslanecký klub ČSSD, protože já tady sděluji, že mé informace praví, že pan premiér o této vůli nebo ochotě ODS informován byl, a v každém případě já jsem jménem ODS tuto informaci panu premiérovi příslušnými kanály vyslal, takže bych byl velmi rád, aby se v tom udělalo jasno.

Za třetí nás pan premiér informoval o tom, že nominace pana Ivana Pilipa na funkci jednoho z viceprezidentů Evropské investiční banky byla zcela v pravomoci ministra financí. V tom případě bych se rád otázal zde přítomného ministra financí, kdy přesně a jakým způsobem, to znamená, zda nějakým usnesením nebo rozhodnutím ministra byla tato nominace oficiálně vyhlášena, aby bylo jasno, jestli česká vláda vyjednávala o podpoře Ivana Pilipa ještě předtím, než byl oficiálně nominován ministrem financí za kandidáta, nebo jestli ta jednání zahájila až potom. Já znovu opakuji, že informace z otevřených zdrojů hovořily v tom smyslu, že podpora pro konkrétní osobu, tedy pro Ivana Pilipa, byla dojednávána už celou řadu měsíců předtím, byla dojednávána v podstatě na sklonku minulého roku, a byla tedy velmi pravděpodobně dojednávána v době, kdy tento člověk žádným relevantním aktem ještě nemohl být považován za oficiálního kandidáta České republiky na tento post. Já se táži, jak to tedy bylo, chci znát časový harmonogram, a velmi rád bych věděl, jaká byla časová souslednost těchto kroků.

Pokud jde o nominaci do Účetního dvora, omlouvám se, jestli to pan premiér ve své nyní přednesené odpovědi sdělil, ale já jsem ani podruhé nezachytil, kdo a kdy byl českou vládou jako kandidát na českého zástupce v evropském Účetním dvoru nominován.

Konečně poslední poznámka se týká ústavní smlouvy. Předesílám, že nebudu zacházet do podrobností. Myslím, že jsme si tady vyříkali všechno na sklonku loňského roku, takže nebudu opakovat všechno, co tady bylo řečeno, ale jednu věc zdůraznit musím.

Je mi velmi líto, že pan premiér opět pokračuje v mylném informování české veřejnosti o tom, že ty poměry, zejména pokud se týká konstrukce kvalifikované většiny, které jsou navrženy v návrhu evropské ústavy, snad dokonce posilují postavení České republiky oproti současnému stavu. Já tady zcela autoritativně z tohoto místa konstatuji, že to není pravda, že tímto tvrzením předseda české vlády klame veřejnost České republiky, že přechod na populační princip místo principu vážených hlasů oslabuje pozici České republiky uvnitř Evropské unie, že oslabuje zejména její hlasovací pozici uvnitř Evropské rady a že konkrétně tuto hlasovací pozici snižuje ze současného procenta, které tvoří 3,7 % hlasů, tedy vážených hlasů podle systému vážených hlasů v radě, na pouhá 2,2 % hlasů podle populačního principu. Je tedy zcela jasné a nepochybné, že se podle návrhu ústavní smlouvy redukuje váha České republiky uvnitř Evropské rady o zhruba jednu třetinu proti stávajícímu stavu.

To je z mé strany všechno. Jsem připraven, pane předsedající, předložit k hlasování závěrečná usnesení.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane zpravodaji. Já vyčkám, jestli bude reakce na vámi položené otázky, či nikoliv. Pokud ne, tak budeme pokračovat ve vašem vystoupení.

O slovo požádal ještě ministr financí pan Bohuslav Sobotka.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi reagovat na oslovení pana poslance Zahradila týkající se nominace českého zástupce do vedení Evropské investiční banky na pozici viceprezidenta Evropské investiční banky. Skutečně z pohledu kompetenčního zákona jmenování zástupců České republiky do mezinárodních finančních institucí spadá do kompetence Ministerstva financí. Obdobným způsobem, jako jsme přistoupili k nominaci kandidáta na viceprezidenta Evropské investiční banky, Ministerstvo financí nominuje po dohodě s Českou národní bankou svého zástupce do Světové banky, s tím, že Česká národní banka na základě této dohody jmenuje zástupce za Českou republiku do Mezinárodního měnového fondu, čili i zastoupení u Světové banky a Mezinárodního měnového fondu na pozice, které České republice přísluší v obou těchto institucích, realizují na základě zmocnění Česká národní banka a Ministerstvo financí. Rovněž do kompetence Ministerstva financí spadá otázka jmenování zástupce ve strukturách EBRD.

Pokud jde o nominaci kandidáta na post viceprezidenta Evropské investiční banky, tato nominace byla učiněna rozhodnutím ministra, podpisem příslušného referátníku, který schvaloval kandidaturu Ivana Pilipa na tuto pozici a dával mandát zástupcům Ministerstva financí při jednání o této kandidatuře. Já dodám panu poslanci Zahradilovi v pozdějším termínu přesné číslo a datum, ve kterém došlo k podpisu tohoto referátníku, kdy tedy je formalizováno rozhodnutí ministra financí. Domnívám se, že to bylo někdy na sklonku loňského roku, nebo na přelomu loňského a letošního roku.

Skutečností je, že o pozici viceprezidenta Evropské investiční banky usilovaly i Polsko a Slovinsko.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP