(14.50 hodin)
(pokračuje Špidla)

Pokud jde o otázku na mandát pana komisaře Teličky, usnesení vlády zní na období 2004 až 2009.

Pokud jde o různé úvahy o národních zájmech a o obavách, které projevují zejména poslanci ODS, že v případě schválení ústavní smlouvy bude Česká republika oslabena, myslím si, že to je klasická situace, kterou popisuje naše přísloví "Pro stromy nevidí les". Ale koneckonců páni poslanci a dámy poslankyně ODS ani nepočítají zcela přesně.

Dovolte mi, abych provedl velmi jednoduchý výpočet. Váha České republiky podle kritéria ze Smlouvy z Nice je 3,74 %, váha hlasů. Protože to je 12 hlasů z 321 hlasů, 3,74. Až potud shoda s panem Fajmonem. Podle návrhu ústavní smlouvy je tato váha 4 %, protože to je jeden hlas z dvaceti pěti. Tudíž je pozice České republiky lepší. U druhého kritéria, tj. velikosti populace, a tady upozorňuji, že druhé kritérium, to je velikost populace, je uplatněno už i u Smlouvy z Nice, a to ve výši 62 %, takže rozdíl spočívá pouze v tom, že rozhodnutí z Nice musí být přijato 62 %, v případě ústavní smlouvy 60 %. Ani tady nedochází k oslabování pozice České republiky.

S plnou vážností a bez nejmenších pochyb říkám, že přijetí ústavní smlouvy je prospěšné pro Českou republiku, protože jako celek je tato smlouva pro Českou republiku významně výhodnější a jako celek také posiluje vliv českého parlamentu na formulování evropské politiky. To jsou nepochybné věci a nepochybné výhody.

Mohu říci, že pan poslanec Beneš odůvodnil proč je třeba ústavní smlouva, protože velmi správně zdůraznil, že Evropa dvaceti pěti potřebuje jisté manažerské změny k tomu, aby si uchovala odpovídající efektivitu. Ano, já s tímto názorem souhlasím - a touto manažerskou změnou je ústavní smlouva.

Dámy a pánové, pan poslanec Holáň provedl velmi podrobnou analýzu, podle mého názoru velmi správnou, zásadní pozice. Bez Evropské unie, bez efektivní evropské integrace, bez Smlouvy z Nice bude pro Českou republiku velmi obtížné rozvíjet základní jistoty svých občanů v oblasti životní úrovně, v oblasti kultury, civilizace i bezpečnosti.

(Velký hluk a ruch v sále.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Promiňte, pane premiére, že vás přeruším. Kolegyně a kolegové, prosím, abyste nejprve zaujali svá místa, poté abyste se pokusili přesunout aktuální problémy, kterými se nyní zabýváte, na dobu pozdější, tak abychom v klidu vyslechli závěrečné slovo pana premiéra, závěrečné slovo pana zpravodaje a mohli přikročit k hlasování. Děkuji.

 

Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Pokud jde o to, zda je jednoznačná linie, že komisařem má být politik, nebo nepolitik, mohu konstatovat, že studiem životních běhů jednotlivých komisařů, že žádný ze států v tomto směru nezaujal jednoznačnou linii, a základní linie je, zda člověk je schopen tuto funkci vykonávat. Uvedu příklad: Edith Cressonová - bývalá ministryně, bývalá ministerská předsedkyně, Pascal Lamy - naopak vysoký úředník. Tady je vždy nutné rozhodovat situačně.

Byly otevřeny otázky na Evropskou investiční banku. Kdybych používal obdobné demagogie, která byla použita ve vztahu k nominovanému člověku Ivanu Pilipovi, tak mohu konstatovat, že právě působení ve vládách Václava Klause, právě jeho schopnost, jeho ingerence do bankovního sektoru a ony výhrady k bankovnímu socialismu jsou těmi důvody, které posilují onu pozici. Ale to by byla pustá a pouhá demagogie stejně nízké úrovně, jaká byla uplatněna v argumentaci předchozí. Dámy a pánové, vláda nejednala o nominaci pana Ivana Pilipa, protože je jednoznačnou resortní pravomocí ministra financí rozhodnout o této věci a nominovat, a také ministr financí tak učinil po debatách s ostatními zeměmi. A podařilo se tedy docílit pro Českou republiku velmi významné pozice.

Myslím si, že pokud šlo o konkrétní otázky, že byly zodpovězeny.

Jinak obecně. Dovolte mi, abych vyjádřil jasnou výhradu k myšlence, k usnesení, které navrhuje pan poslance Zahradil, z toho důvodu, že to je usnesení naprosto bezobsažné. Nedovedu si představit vládu, která by směřovala k tomu, že by oslabovala pozici své země. My vycházíme z pevného přesvědčení, že návrh Smlouvy z Nice a návrh ústavní smlouvy dávají oba, pokud by byly přijaty, možnost České republiky v Evropské unii působit, avšak ústavní smlouva je výhodnější pro Českou republiku. Je podstatně důležitá pro Evropskou unii, a vláda tedy bude postupovat tím směrem, který naznačila. To znamená v rámci hranic, které jsou dané mandátem, budeme směřovat k tomu, aby ústavní smlouva byla podepsána ještě teď v době irského předsednictví.

Nemohu také přisvědčit k myšlence, že útok v Madridu byl zneužit k nátlaku na kteroukoliv zemi. Nikoliv, útok v Madridu byl tragickým zábleskem, který ukázal, jak se věci mají, a ti, kteří si zachovali schopnost uvažovat, vzali tuto výzvu a tuto realitu v úvahu. Proto je cesta k evropské integraci, k další evropské integraci a k ústavní smlouvě snazší a otevřenější než doposud.

Děkuji. (Potlesk části poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Slovo má nyní pan zpravodaj, nejprve se závěrečným slovem, které zhodnotí obsah rozpravy, a poté předložení návrhů, o nichž rozhodneme hlasováním.

 

Poslanec Jan Zahradil: Děkuji, pane předsedající. Na úplný úvod bych chtěl jenom informovat sněmovnu, aby kolem toho nevznikly nějaké spekulace, že jsem na celý dnešní den vypárován s ministrem zahraničí Cyrilem Svobodou a že hodlám tento pár dodržet. To znamená, že se nemusíte obávat, že bych hlasoval. I přestože v roli zpravodaje povedu toto hlasování, nebudu svojí hlasovací kartou přihlášen. To za prvé.

Za druhé konstatuji, že v rozpravě obecné i podrobné vystoupilo dohromady sedm poslanců a padly dva návrhy na usnesení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP