(9.50 hodin)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane zpravodaji. Již jsem se pokusil přivolat kolegy, kteří dlí mimo jednací sál, aby se mohli zúčastnit hlasování. Abyste věděli, kdo za to může, sděluji, že na žádost pana kolegy Vymětala jsem vás odhlásil a prosím, abyste se znovu přihlásili svými identifikačními kartami.
Pro stenozáznam sděluji, že paní ministryně a poslankyně Buzková v jedné osobě má náhradní kartu č. 3, pan poslanec Doktor má náhradní kartu č. 4.
Přikročíme k hlasování o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu. Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 304. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?
Z přítomných 155 poslanců pro 74, proti 50. Tento návrh nebyl přijat.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání, poté návrhem na prodloužení lhůty. Organizační výbor navrhl přikázat návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo jiný návrh? Jiný návrh není.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 305. Kdo je pro, přikázat předložený návrh hospodářskému výboru? Kdo je proti?
Z přítomných 157 poslanců pro 148, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Nyní lhůta. Já jsem nezaregistroval přesně, o kolik je navrženo prodloužit lhůtu k projednání.
Poslanec Pavel Hojda: Prodloužení o 20 dnů.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 306. Kdo je pro, prodloužit lhůtu k projednání o 20 dnů? Kdo je proti?
Z přítomných 158 poslanců pro 128, proti 6.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán hospodářskému výboru a že lhůta k jeho projednání byla prodloužena o 20 dnů. Děkuji panu zpravodaji i panu navrhovateli.
Zahajuji projednávání bodu č. 63, kterým je
63.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 328/1999 Sb.,
o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 329/1999 Sb.,
o cestovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky,
ve znění pozdějších předpisů (zákon o cestovních dokladech), ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území
České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 605/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Stanislav Gross.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, uvedený vládní návrh byl vypracován na základě provedené analýzy problémů řešených při aplikaci zákona o občanských průkazech a zákona o cestovních dokladech.
Pokud jde o cíle předloženého návrhu, tak jde především o následující: sjednotit strukturu a procesní úkony při výkonu agend na úseku občanských průkazů a cestovních dokladů, zpřesnit práva a povinnosti právnických a fyzických osob při podávání žádostí o vydání občanských průkazů nebo cestovních dokladů a při jejich zpracování a užívání, upřesnit rozsah a formy zpracování údajů zapisovaných do občanských průkazů, resp. cestovních dokladů, a jejich vedení v příslušných informačních systémech, dále nově definovat důvody neplatnosti občanských průkazů, resp. cestovních dokladů, a důvody, pro které se odepře vydání cestovního dokladu nebo se vydaný cestovní doklad odejme. Dále jde o umožnění prominutí podmínky osobní účasti žadatele při převzetí cestovního průkazu od zastupitelského úřadu, pokud je spojena s obtížně překonatelnými překážkami objektivní povahy, upravit podmínky pro vydání a použití náhradního cestovního dokladu Evropské unie, zajistit terminologickou jednotnost se zákonem o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, a také se snažíme nově definovat sankce za přestupky v oblasti občanských průkazů a cestovních dokladů, a to v souladu s koncepcí připravovaného zákona o odpovědnosti za přestupky a o řízení o nich.
Zároveň se v návaznosti na úpravy navržené v části první a druhé tohoto návrhu v dalších částech zákona navrhuje zrušit § 42a a 42b zákona o přestupcích, což navazuje na sankční záležitosti, o kterých jsem hovořil před chvílí. Nově se stanoví v zákoně o zpravodajských službách rozsah informací, k jejichž poskytování jsou zpravodajské služby při plnění svých úkolů oprávněny vyžadovat z evidence občanských průkazů a z evidence cestovních dokladů způsobem umožňujícím nepřetržitý dálkový přístup, a snažíme se novelou zákona o pobytu cizinců na území České republiky zajistit realizaci norem Evropské unie, které upravují vydávání náhradního cestovního dokladu občanům členských států Evropské unie a užívání seznamu žáků třetích zemí cestujících na školní výlet v rámci EU jako náhrady standardních cestovních dokladů.
Předložený vládní návrh zákona je slučitelný s právem Evropských společenství, a samozřejmě jsem připraven v další části legislativního procesu podávat příslušná vysvětlení, pokud budou otázky směřující k některým technickým záležitostem.
V tuto chvíli bych své úvodní slovo, pane místopředsedo, ukončil a samozřejmě jsem připraven na debatu. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Ano, myslím, že to stačilo. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miroslav Váňa.
Poslanec Miroslav Váňa: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, Poslanecká sněmovno, má zpravodajská zpráva bude velmi stručná, jelikož navážu na vystoupení místopředsedy vlády a ministra vnitra, který z pozice předkladatele shrnul po mém soudu vše podstatné a detailním způsobem charakterizoval sněmovní tisk 605. Přesto mi však, dámy a pánové, dovolte, abych se ve své krátké zpravodajské zprávě u určitých charakterizujících prvků zastavil.
Výkon státní správy na úseku občanských průkazů a cestovních dokladů je poměrně rozsáhlá záležitost z toho důvodu, že zasahuje do celé řady právních norem. Současná právní úprava je upravena dvěma zákony. Je jím zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, a následně zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech. Oba tyto zákony jsou provedeny vyhláškou 177/2000, která provádí jak zákon o cestovních dokladech, tak zákon o evidenci obyvatel, tak i zákon o občanských průkazech. Oba zákony vstupují do dalších právních norem, jako např. do správního řádu, postihují zákon o obcích, zákon o evidenci obyvatel, zákon o matrikách, jménu a příjmení, zákon o pobytu cizinců na území České republiky a zákon o ochraně údajů. Z toho, co zde deklaruji, je patrné, že to je poměrně široká oblast, a potřeba upravit tento výkon státní správy na těchto úsecích tak, jak zde sdělil místopředseda vlády, vyplynula z tříleté praxe, z tříletých zkušeností, které bylo nutno vyhodnotit a zanalyzovat.
Tyto skutečnosti byly analyzovány Ministerstvem vnitra, samotnými krajskými úřady, zaniklými okresními úřady, obecními úřady s rozšířenou působností, matričními úřady a konečně i Policií České republiky.
***