(10.00 hodin)
(pokračuje Váňa)
Když všechny tyto zkušenosti byly vyhodnoceny, tak byl učiněn závěr, že vskutku je zde oprávněná potřeba přistoupit k novelizaci těchto právních norem.
Tak jak zde pan místopředseda vlády sdělil, tak charakteristické rysy novely spočívají v tom, že daleko důsledněji a daleko preciznějším způsobem jsou upraveny práva a povinnosti, a to jak fyzických, tak i právnických osob v oblasti nebo v momentu podání žádosti o vydání občanských průkazů a cestovních dokladů. Tady původní právní úprava podstatným způsobem ztěžovala výkon státní správy na tomto úseku, poněvadž nebyly postihnuty veškeré varianty praktického života, kdy občané žádali o vydání těchto dokladů.
Novým způsobem je upravena celková oblast zpracování těchto dokladů a celkový režim nakládání s občanskými průkazy a s cestovními doklady. Nově jsou definovány i údaje zapisované do občanských průkazů a do cestovních dokladů. Novým způsobem a přesnějším způsobem je vymezena forma a způsob vedení těchto údajů v informačních systémech. Tak jak sdělil pan ministr, tak i nově jsou definovány důvody neplatnosti občanského průkazu a cestovního dokladu, poněvadž na tyto doklady je nově pohlíženo jako na veřejné listiny, což s sebou přináší nový režim nakládání s těmito doklady. Ambicí novely bylo lépe a důsledněji harmonizovat informační systém, a to informační systém evidence občanských průkazů, evidence cestovních dokladů a evidence obyvatel.
Bylo zde již vzpomenuto, že nově je zaveden pojem náhradní cestovní doklad Evropské unie. Novela jasně vysvětluje, v jaké situaci se tento cestovní doklad vydává, jakou má dobu platnosti, komu a kým je vydáván. Nově se zde operuje s pojmem seznam žáků cestujících na školní výlet v rámci Evropské unie, což je jistá nová forma cestovního dokladu.
Novela přináší sankce za přestupky s nakládáním s občanskými průkazy a s cestovními doklady, což je v souladu s novým pojetím a s novou koncepcí správního trestání.
Tak jak zde již bylo vzpomenuto, tak tato novela upravuje i zákon o zpravodajských službách. Tato úprava se promítá do konkrétního vymezení, do konkrétního stanovení informací, které jsou oprávněny zpravodajské služby při své působnosti z evidence občanských průkazů a z evidence cestovních dokladů požadovat, a to způsobem, který umožňuje nepřetržitý dálkový přístup.
V konečném důsledku cílem novely bylo jakési sladění terminologického pojetí mezi výše uvedenými zákony, tak i se zákonem o matrikách, jménu a příjmení.
Novela má dopad na státní rozpočet a i na veřejné rozpočty. Novela se promítne do rozpočtu obcí s rozšířenou působností, do rozpočtu obcí, v jejichž působnosti jsou matriční úřady, a i do rozpočtu Policie České republiky. Tyto nároky na státní, ale i veřejné rozpočty, jsou z toho důvodu, že bude nutné nově zavést systém nového programového vybavení, které umožní přístup ke všem údajům, které jsou uvedeny v informačních systémech, a to jak v informačním systému občanských průkazů, tak i v informačním systému cestovních dokladů. Tento dopad lze v průběhu roku 2004 a 2005 odhadnout částkou 30 milionů korun, rovněž tak ročně bude navýšena částka rozpočtu o 3 miliony korun v důsledku zvýšeného poštovného. Další náklady na státní rozpočet lze očekávat s účinností od 1. 1. 2006, kdy bude nově otevřen prostor a bude dána nová možnost podat žádosti o vydání cestovních dokladů a o vydání občanských průkazů elektronickou formou.
Vážení kolegové, dámy a pánové, dovolte mi, abych v závěru tento sněmovní tisk zhodnotil jako materiál, který je jasný, přehledný, srozumitelný, zejména v důvodové zprávě je korektním způsobem vysvětleno, co tato novela sleduje, jaké má cíle a co je jejím záměrem. Proto mi, dámy a pánové, dovolte, abych vás požádal o propuštění novely vládního návrhu již zmiňovaných zákonů, která je nám předložena sněmovním tiskem 605, do druhého čtení. Doporučuji přikázat tento sněmovní tisk k projednání ve výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče, za vaši zpravodajskou zprávu. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Václava Franka. Máte slovo, pane kolego.
Poslanec Václav Frank: Pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi i přes obsáhlou zprávu pana zpravodaje několik poznámek v rámci obecné rozpravy k návrhu předlohy tohoto zákona.
Asi nebude pochyb o tom, že vnímáme celkovou situaci České republiky před vstupem do Evropské unie, kdy zřejmě bude tedy muset dojít i ke změnám v oblastech v návrhu zákona zmíněných. Vnímám i snahu pana ministra vnitra především k zajištění právních podmínek a v jednotném postupu státní správy tak, aby celý proces v kategorii občanských průkazů a cestovních dokladů byl zabezpečen jedním zákonem a snahou o zajištění a upravení pravomoci příslušných správních úřadů, včetně toho, aby byly dodrženy závazky, kterými je Česká republika mezinárodně vázána. Lze uvítat i skutečnost, že je snaha o odstranění dosud některých nejasných výkladů, kdy nedostatečnou právní úpravou byl mnohdy rušen výkon patřičných úkonů, a že je respektována i ochrana osobních údajů. Přesto si myslím, že navrhované postihy, byť jsou potřebné, jsou až příliš tvrdé, neboť řada starých a mnohdy nemocných občanů může s tímto zákonem mít problémy, aniž by úkony byly prováděny vědomě. Bude tedy skutečně záležet i na přístupu orgánů, které budou celou proceduru řešit.
Návrh novely zákona má i s ohledem na lhůtu jeho platnosti některé nevyjasněné pasáže. Pan ministr to neřekl, ale řekl to pan zpravodaj, a jde o to, kde se skutečně vezmou prostředky ze strany obcí s rozšířenou působností a matričních úřadů, kterých bude potřeba asi 33 milionů, ať už na potřebné technologie programového vybavení, když ani státní rozpočet ani rozpočty obcí alespoň v letošním roce s tímto opatřením nepočítaly. Myslím, že pan ministr by věc měl říci, jak to bude v rámci státního rozpočtu zabezpečeno. Mám možná i oprávněnou obavu, že i potřeba finančních prostředků nevznikne pouze na nové technologie, ale může jistým způsobem narůst snaha od prováděcích orgánů na nárůst pracovníků, a půjde tedy o další finanční prostředky, byť v oblasti veřejné správy, tentokrát mzdové. V návrhu zákona je odsouvána na rok 2006 možnost podávání žádostí elektronickým způsobem. Možné to samozřejmě je, ale zde, jak předloha hovoří, nejsou zatím případné výdaje zatím vyčísleny. Náklady můžou být v následujících letech mnohem vyšší.
***