(9.40 hodin)

Poslanec Karel Šplíchal: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, nechci rozšiřovat diskusi, protože se mi zdá, že je zde přestřelka, která nemusela být.

Domnívám se, že to není jen otázka Prahy. To je jedna věc. Bylo vysvětleno i mým kolegou Petrem Bratským, jak to Praha s tím návrhem myslela. Chci vás ujistit, že Praha tu iniciativu zvažovala již dřív, a ty pokusy zde byly popsány od roku 1992. Prožili to všichni primátoři v Praze. Jestliže to Praha nevyjednala s Asociací krajů, tak je v tom možná určitá procedurální chyba.

V této situaci bych vám chtěl říci, uvádím to na základě své zkušenosti, prošel jsem obvodní zastupitelstvem, pražským zastupitelstvem a prožívám ty návrhy tady, že ta žádost není žádost zastupitelstva, ale žádost pražských občanů, abyste propustili tento návrh do druhého čtení. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní má slovo pan poslanec Karel Sehoř, kterému se omlouvám, neboť jsem přehlédl jeho písemnou přihlášku.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, problém taxislužby se v zákoně 111 řeší už léta, bohužel všechna ustanovení, která jsme schválili, se osvědčila jen částečně. Třeba se nám vůbec nepodařilo - a je to na příkladu Prahy velmi vidět - oddělit příležitostnou dopravu od taxislužby. Myslím, že v tom hraje úlohu nejen zákonodárný sbor, ale i exekutiva Prahy, protože všichni vědí, že příležitostná doprava v Praze jen sundala svítilny z aut a vlastně dále vykonává taxislužbu, vybírá protizákonně peníze, všichni o tom vědí, a nic se s tím neděje. Je to ve velkém měřítku.

Vede mě to k závěru, že v každém městě jsou ty problémy trochu jiné, i když mnoho jich je společných. Doporučoval bych tu strategii, že by zákon 111 obsahoval k taxislužbě jen několik paragrafů, které by upravovaly práva a povinnosti taxislužby po celém území státu. Zmocňovací ustanovení by dávala právo obcím zařídit si detaily a podrobnosti tak, jak uznají za vhodné, samozřejmě v určitých mezích, ke kterým je zákon oprávní.

V tomto směru mám nachystaný komplexní pozměňovací návrh. V tomto okamžiku můžeme buď tento zákon zamítnout a přijít s novou iniciativou, ale myslím si, že by bylo vhodnější propustit zákon do druhého čtení a tam ty návrhy vypořádat. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče, za vaše vystoupení. Kdo se dále hlásí do obecné rozpravy? Pan kolega Kapoun. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vážený pane místopředsedo, vládo, kolegyně a kolegové, velmi krátce bych řekl, že vzhledem k tomu, že zákon o bezpečnosti silniční dopravy číslo 111 je momentálně propuštěn do druhého čtení a že se dají tyto věci v tomto zákoně upravit, jak také můj předřečník signalizoval, tak aby to projednávání neprobíhalo současně, bylo by docela dobré, abychom počkali na to, jak dopadne ta novela velkého zákona.

Navrhuji proto prodloužení lhůty projednávání o 20 dní, aby se zákony dostaly za sebe, abychom na konec nezjistili, že ten zákon je zbytečný.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Nikdo další se do rozpravy nehlásí, rozpravu proto končím. Dám možnost vystoupit nejprve panu předkladateli se závěrečným slovem - pokud má zájem. Poté pan zpravodaj.

 

Náměstek primátora hl. m. Prahy Rudolf Blažek Vážený pane předsedající, dámy a pánové, samozřejmě chápu řadu výhrad, které zde zazněly. Myslím, že je zde třeba říci, že je logické, že se tento problém týká především Prahy. Bylo to zde už opakovaně řečeno. Nejen Pražané, ale i další občané České republiky často navštěvují Prahu, především však jsou to cizinci, protože Praha je, ať se to komu líbí, nebo nelíbí, brána do České republiky, a bohužel pověst Prahy velmi touto věcí trpí.

Chápu výhrady taxikářů, rozumím slovům o ztěžování možnosti podnikání, na druhou stranu se však domnívám, že motiv jejich výhrad a řekněme i kritiky je také celkem logicky jasný. Myslím, že každý třetí taxikář - a to je skutečná statistika - předražuje a porušuje jiným způsobem zákon v Praze, a ta situace je nadále stejná, i když se částečně zlepšuje. Potvrzuje to má slova a nevím, proč by kterýkoli z taxikářů měl zájem o to, aby se mu ztížily podmínky pro podnikání v jeho oboru, aby se mu ztížily možnosti k obcházení právních předpisů.

Zazněla zde slova o tom, že magistrát má pracovní skupinu. Pracovní skupina samozřejmě pracovala, o své účasti, i když jsem byl jmenován, bych prosím vážně pochyboval, neboť já se touto záležitostí zabývám zhruba rok. Musím říci, že řada kroků byla v rámci stávající právní úpravy podniknuta, ať je to třeba novelizace příslušné vyhlášky, zrušení omezení platnosti řidiče taxislužby ze čtyř let na dobu neurčitou, což mi přijde jako korektní ustanovení, aj. Právě proto naopak my např. v tomto návrhu zákona chceme mít možnost odebrat průkaz v případě flagrantního porušení zákona, což dnes nejde. Rozšiřují se počty taxistanovišť na území hl. m. Prahy, a to docela razantně. Nyní se diskutuje i o výši regulované ceny, neboť došlo k daňovým změnám, které se v cenové oblasti velmi projevují.

Mohl bych oponovat stanovisku vlády, mám zde pětistránkovou analýzu k těm třinácti výhradám, které vláda popsala a formulovala ve svém negativním stanovisku. Myslím si, byť jsem toho schopen, že to v tuto chvíli není nutné. Nemyslím si také, že je třeba, aby to zde zaznělo, neboť pan ministr Šimonovský zde jasně řekl, že podporuje řešení tohoto problému.

Jasně zde zaznělo, že všichni vystupující cítí, že ten problém není jednoduchý, že to skutečně problém je. Jestliže by se vláda a Poslanecká sněmovna rozhodly převést tyto kompetence pod kraj, my se tomu samozřejmě bránit nebudeme, možná by to bylo ideální řešení. Prosím, zamyslete se však nad tím, že je to vážný problém. S tímto problémem se potýká celá Česká republika, v tomto případě Praha, řadu let.

Prosím o to, abyste podpořili ten náš zákon, propustili ho do druhého čtení, umožnili poslancům dát komplexní pozměňovací návrh, nebo ministrovi dopravy, aby předložil svůj návrh na převod kompetencí pod kraj, ale podpořte to, neboť my skutečně máme zájem na tom, celou věc řešit. Bez úpravy současného zákona nejsme schopni pokročit dále.

Prosím, věřte mi a umožněte projednávání zákona v druhém čtení, a to především ve výborech. Podpořte tento náš návrh, neboť my to považujeme za nezbytné a nutné. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane náměstku. Nyní má slovo pan zpravodaj.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji. Dámy a pánové, v diskusi kromě předkladatele a ministra dopravy pana Šimonovského vystoupilo devět poslanců. Zazněla jak podpora tohoto návrhu a vůle řešit problémy, které se v návrhu vyskytují, ať už obecně, či speciálně, tak jak třeba navrhl pan kolega Sehoř, přesto ale zazněl návrh na zamítnutí. V případě, že návrh nebude zamítnut, tak návrh na prodloužení lhůty o 20 dnů, tedy na 80 dnů.

Pane předsedající, dejte hlasovat nejprve o návrhu na zamítnutí. V případě, že nebude schválen, tak o prodloužení lhůty a přidělení výborům.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP