(17.40 hodin)

Místopředseda PSP Jan Kasal: Je to jediný návrh, protože další už v uzavřené rozpravě nepadne. Počkám, až přijdou všichni ti, kteří o tomto usnesení budou hlasovat.

Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jaroslav Krákora: Měli bychom dát hlasovat, že Poslanecká sněmovna toto bere na vědomí. Ten návrh paní poslankyně Talmanové.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já mám za to, že paní poslankyně Talmanová to usnesení formulovala jinak. Ona ho formulovala: Poslanecká sněmovna… Tak to přečtěte, pane poslanče, ještě jednou.

 

Poslanec Jaroslav Krákora: Já jsem ho přečetl, ještě ho mohu samozřejmě přečíst: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky konstatuje, že vláda České republiky trvale ignoruje usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky týkající se krize resortu zdravotnictví."

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, tak je to správně, toto je usnesení, o kterém mohu dát hlasovat.

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 297. Kdo s tímto usnesením souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko "ano". (Námitky v sále.)

Já jsem se rozhlížel, nicméně pan poslanec Vidím se zřejmě přihlásil se žádostí o odhlášení v době, kdy jsem hleděl na jiný opoziční klub, a proto prohlašuji hlasování 297 za zmatečné.

Přistoupíme k hlasování 298 poté, co vás poprosím o novou registraci. Usnesení bylo přečteno před chvilkou.

 

Zahajuji hlasování 298. Kdo souhlasí s usnesením, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko "ano". - Prosím, všichni se přihlaste, abyste potom nemuseli svádět na hlasovací zařízení nějaké nepravosti. - Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 162 poslanců, pro bylo 79, proti 58. Toto usnesení nebylo přijato.

 

Mohu konstatovat, že jsme skončili projednávání tohoto bodu, aniž jsme přijali usnesení. Děkuji paní ministryni Marii Součkové, děkuji panu zpravodaji Krákorovi a všem, kteří se diskuse účastnili.

 

Přistoupíme k bodu pořadové číslo 60. Tím je

 

60.
Návrh poslanců Františka Beneše, Václava Exnera, Svatomíra Recmana
a Karla Vymětala na vydání zákona, kterým Česká republika
nabývá vlastnické právo k některým nemovitostem
/sněmovní tisk 589/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády máme jako tisk 589/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl poslanec František Beneš.

 

Poslanec František Beneš: Děkuji za slovo. Pane předsedající, vážení členové vlády, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, dovolte mi, abych se jménem navrhovatelů ucházel o vaši přízeň ke sněmovnímu tisku číslo 589. Jsme si vědomi, že se obracíme na Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky s návrhem speciálního zákona, kterým navrhujeme vyřešit zcela konkrétní situaci - převod domu č. p. 1435 v pražském Novém Městě a pozemku, na kterém stojí, Národnímu divadlu. Pro Národní divadlo byla totiž tato stavba postavena, byla začleněna do celého uživatelského komplexu, Národní divadlo ji potřebuje a s různými omezeními, která vyplývají převážně právě ze současného neurovnaného stavu, i užívá.

Žádám sněmovnu, aby se pokusila vyřešit nastolený věcný problém věcně, protože také navrhovatelé nemají za cíl nic jiného. Velmi dobře jsou nám známy výsledky předcházejících opakovaných návrhů na parlamentní řešení. Pečlivě jsme se seznámili s průběhem tehdejší rozpravy, s argumenty i názory. Ostatně mnozí z vás, vážení kolegové, to určitě pamatují sami. Pokusy o nápravu jinou formou z poloviny 90. let situaci však vyřešit nijak nepomohly, naopak, spíše ji zkomplikovaly. I proto předkládáme náš návrh.

Uvedu dále jen velmi stručně vysvětlení vzniku současného majetkového uspořádání v této lokalitě východně od historické budovy pražského Národního divadla. Zákonem č. 298/90 Sb. bylo určeno vlastnictví mj. i k domu č. p. 1435 a k parcele 944/2 v městské části a katastrálním území Nové Město. Později, v roce 1993, byl dům prodán, takže v současné době jsou uvedené nemovitosti majetkem různých vlastníků. Vůči vlastníkovi budovy bylo postupně uplatněno několik pohledávek, které jsou zapsány v katastru nemovitostí. Je třeba zmínit ještě skutečnost, že dům č. p. 1435 byl od roku 1931, kdy jej stát zakoupil, ve vlastnictví státu. V polovině 30. let byl původní dům zbořen a na jeho místě postaven nový státní dům se stejným číslem popisným, který užívala správa školství. I tento dům byl zbourán na začátku 80. let v souvislosti s výstavbou nové části areálu Národního divadla a Nové scény. V té době zde byly postaveny tři nové budovy, které jsou vzájemně propojeny, a to jak fakticky, tak i funkčně. Jejich významné části jsou ukryty i v několika podzemních podlažích. A shodou okolností jedna z těchto budov získala opět číslo popisné 1435 a stala se součástí těch nemovitostí, ke kterým bylo určeno vlastnictví na základě výše citovaného zákona.

V důvodové části předkládaného návrhu jsou kopie podstatných dokumentů z pozemkových knih, z katastrálního operátu i z katastrálních map. Věřím, že jsou dostatečným podkladem pro vaši orientaci a zároveň potvrzují spletité vlastnické poměry v této lokalitě. Navrhovatelům se proto jeví náprava formou speciálního zákona jako forma nejvhodnější.

Vláda ve svém stanovisku vytýká, že v návrhu není zmíněn současný vlastník. To ale podle nás dost dobře není možné, protože během projednávání může docházet ke změnám. Do katastru nemovitostí se nezapisuje, že se o nemovitosti jedná, byť je to třeba v Poslanecké sněmovně, stejně jako se tam např. neuvádělo, že na nemovitost byl uplatněn restituční požadavek.

Paní poslankyně, páni poslanci, všichni víme, že vyvlastnění je možné jen zákonem, a toto zákon je, byť speciální. Máme ale za to, že jsou dodrženy i další podmínky příslušné části stavebního zákona, tedy zákona č. 50/76 Sb., který jinak institut vyvlastnění řeší.

Takže za prvé, vlastnictví pozemku i stavby přechází na navrhovatele, tedy na stát. To je požadavek § 109 uvedeného zákona.

Za druhé, návrh řeší vyvlastnění jen v nezbytném rozsahu, to je požadavek § 110. Týká se jen nemovitostí, které Národní divadlo pro svou činnost potřebuje nezbytně, a spojení pozemku se stavbou je jen logickým požadavkem na urovnání vlastnictví v duchu současné legislativy.

Za třetí, přímým převodem na Národní divadlo se řeší i podmínka § 115, to je dodržení účelu, pro který se vyvlastnění navrhuje.

Za čtvrté, náhradu za vyvlastnění stanoví obecně závazný a aktuálně platný právní předpis.

Konečně za páté, návrh určuje i způsob zápisu do katastru nemovitostí, aby nevznikly pochybnosti ani k zákonům z této oblasti.

Vážené paní poslankyně a páni poslanci, navrhovatelé jsou přesvědčeni, že finanční náhrada bude vyhovovat dokonce lépe i účelu zákona č. 298/90 Sb. než současný stav. Proto si vás dovolím požádat o podporu našeho návrhu. Jeho účelem, a znova to opakuji, je jediné - zajistit podmínky pro činnost Národnímu divadlu. Jsme tomu povinováni vzhledem k odkazu předchozích generací i vůči našim dětem. A omlouvám se, že každého občana České republiky to bude stát asi pět korun. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Františku Benešovi. Dámy a pánové, zpravodajkou pro prvé čtení byla určena paní poslankyně Anna Čurdová, ta je však omluvena, a proto se zpravodajské povinnosti v případě souhlasu sněmovny ujme paní poslankyně Iva Šedivá. K tomu, aby to bylo možné, je třeba vašeho souhlasu. Já vás odhlásím a poprosím o novou registraci.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP