(17.30 hodin)
(pokračuje Součková)

Hovoří se stále o tom, že pojišťovny nebudou schopny reagovat na výši příjmů nebo požadavků poskytovatelů. Avizovaly, že nadvýběr pojistného v tomto roce bude 5,6 % - a ono už prakticky za tři měsíce je 8,2 %! Já se ptám, kdo má jaké predikce a kde jsou chyby. Proč takoví, kteří hospodaří s objemem částky ekonomicky závratné, své odhady mají tak chabé a proč předpokládá pan poslanec, že by v budoucnu měly klesat příjmy. Já se domnívám, že příjmy neustále rostou a také i v roce 2003, došlo k nárůstu. I v roce 2004 zavedením 16třídního systému se zvedly tarify a zvedlo se ohodnocení u všech účastníků ve zdravotnictví, nejenom lékařů, ale také zdravotních sester, ale také i ostatního pomocného personálu.

Budeme-li hovořit o spoluúčasti, pak prosím vás nehovořme o tom, že: spoluúčast a regulátor. To jsou dvě rozdílné kategorie. Nemůžeme dávat regulátor do bezbřehého prostředí bez pravidel, bez zpětné vazby. To by bylo vůči tomu, kdo si na službu platí, zcela nefér, a proto odmítám takové nekoncepční kroky, výstřely od pasu s tím, že pacient je pouze na to, aby platil dvakrát, jednak formou zdravotního pojištění a jednak ještě potom poskytovateli, který není schopen v rámci konkurenceschopnosti obhájit svoji ordinaci tak, aby poskytováním kvality byl žádaným účastníkem v procesu, kdy by ho pacient vyhledával. Dosavadní systémy nám konzervují. Od roku 1992 žádná ordinace, žádné zařízení nezkrachovalo, aby se dostalo do konkursu, či z důvodu, že by nějakým způsobem k nim nechodili pacienti oficiálně. Možná že se objevují výkaznictví jiného typu a nepodkročitelnosti v rámci sítě. Síť je přebujelá a je zapotřebí jasnými pravidly transformovat nejenom lůžka, ale také i ambulantní péči, hlavně v oblasti specialistů.

Linie prvního styku prakticky je odpovídající linií a možná se objeví díky stárnoucí populaci u poskytovatelů některé problémy a my jsme nuceni na ně pružně reagovat. A to jsou problémy, které řešíme i v rámci daných možností z hlediska metodiky s kraji. Já se ve své koncepci držím zcela jasně programového prohlášení vlády a dnes jsme i schválili 100% přerozdělení, jež je součástí programového prohlášení vlády. Jsou tam také věci týkající se součinnosti s kraji, a byla jsem to já, která kraje vyzvala, aby se mnou spolupracovaly na tvorbě sítě, na tvorbě kvality služeb poskytovaných v jejich krajských zařízeních a v celých krajích v rámci doplňovacích služeb s ohledem na demografický vývoj v této zemi.

Další věcí, o které je nutné hovořit, tak pacient je ten, kdo si rozhodne, nakolik bude vyžadovat služby, jež nejsou hrazeny ze zdravotního pojištění. To jsou věci, o kterých hovoříme, a to o tzv. spoluúčasti. Prosím vás, nemůžete chtít, aby se nařizovalo pacientovi, že povinně bude odvádět procenta. On si sám rozhodne, jestli bude chtít lék plně úhradový, anebo si zváží z hlediska informovanosti, podané ať už lékařem, nebo lékárníkem, že si na lék připlatí, pokud bude chtít jinou formu, než je mu nabízena. Jedná se ale o chemické složení.

A věci, které se týkají cenotvorby v rámci lékové politiky, v rámci zdravotnických prostředků, tak se domnívám, že právě zavádíme systém třístupňové regulace a pojišťovny jsou právě těmi, které se nemají řídit cenami vydanými kategorizační vyhláškou, ale mají tyto ceny aktivně snižovat, protože jsou těmi, které platí, ony jsou těmi, které mají ten marketing umět a umět se dohodnout s dodavateli, aby ceny byly daleko nižší, ale nesmějí překračovat. To je mez, přes kterou nemají jít.

Nežádejte po mně jako po resortním ministrovi, abych já vstupovala do vztahů, do kterých vstupovat nemohu. Stejně jako nemám právo vstoupit do smluvních ujednání mezi pojišťovnou a mezi poskytovatelem. Existují právní normy a tyto jsou nepodkročitelné. Ale stalo se módou v České republice, že za veškeré problémy, které se objeví, může jen a jen ministr. Jak je to velmi laciné, hovořit a poukazovat na neschopnost ministra a přitom nevidět vlastní chyby a sám sebe v tomto procesu vynechat! Smlouvy jsou oboustranně podepisované, ať plátcem, nebo poskytovatelem. A není u nich třetího, kdo by jim vedl ruku. Proto nemůže ministr jakýmkoliv způsobem smluvní ujednání, jež jsou uzavřena, ovlivnit. Ale ovlivnit může tam, kde není dohoda.

A proto chci reagovat na konkrétní dotaz: vyhláška a jak to bude. Tento rok, dobře víte, že jsem neschválila zdravotně pojistné plány pojišťoven. Čili nejsou schváleny, čekají na zákony a čekají na dohody, jak budou uzavřeny s poskytovateli, aby mohly zohlednit potřebné navýšení či reakci na finanční objem do svých zdravotně pojistných plánů, aby nedocházelo k situacím jako v minulých letech, že se počká, v jednom roce schválili zdravotně pojistné plány, a pak nebyly dostatečné prostředky na krytí. Proto je přerušeno projednávání a po schválení zákonných norem a zákonných vyhlášek budou teprve zohledněny zdravotně pojistné plány, aby respektovaly tato ujednání. V tuto chvíli pracují pojišťovny v provizoriu. A že peníze mají, o tom pochyb není. I nadvýběr, který v tuto chvíli je, avizuje, že při ohodnocení a odvodech budou dostatečné finanční částky i na profinancování potřebných procent na navýšení z hlediska dodržení potřebných nadtarifů a ostatních ujednání.

Čili to je možná novum, které se zde neobjevovalo, ale ekonomika má svá pravidla, a já si myslím, že pokud máme respektovat zákony, které hovoří o vyrovnaném hospodaření, pak musí i tyto plány toto zohledňovat, a nové normy, které přicházejí i v průběhu ujednání, tak být akceptovatelné. Provizorium nikterak nebrání tomu, aby byla profinancována péče ve finančním objemu poskytnutém v minulém období.

Co se týče strhávání částek, dobře víte, že pokud je ujednání smluvní, je potom samozřejmě prokazatelné pro tu kterou stranu, zda byla požadovaná smluvní péče odvedena, či nebyla, a pak z toho jsou veškeré údaje, které plynou, buďto sankční, nebo zase naopak bonifikační. Toto je skutečně součástí těchto oblastí.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní ministryni Marii Součkové. O slovo se přihlásil pan poslanec Maštálka.

 

Poslanec Jiří Maštálka: Děkuji, pane předsedající. Chtěl bych jenom využít přítomnosti pana premiéra, protože jsem nepřítel zbytečně přijímaných usnesení, tak ani žádné v tomto okamžiku nechci navrhovat. Mně by stačilo slovo chlapa. Takže se ptám vaším prostřednictvím, pane předsedající, pana premiéra, zda vláda, jeho vláda, vůbec hodlá předložit tomuto parlamentu koncepci, a když ano, tak v jakém konečném termínu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Maštálkovi. Pan premiér se hlásí o slovo.

 

Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Samozřejmě, že vláda zamýšlí předložit své návrhy, protože změny a postup ve zdravotnictví jsou mimořádně důležité a považuji za zcela správné, aby se o nich vedla parlamentní debata, aby jednotlivé strany vyvěsily své prapory a ukázaly zřetelně, na které straně stojí. Předpokládám, že dopracování našich koncepčních záměrů je otázka týdnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu předsedovi vlády. Protože další přihlášky nejsou, rozpravu končím. Pokud paní ministryně ještě hodlá vystoupit, má příležitost. Není tomu tak. Takže, dámy a pánové, já dám slovo panu zpravodaji Krákorovi.

 

Poslanec Jaroslav Krákora: Vážené kolegyně, vážení kolegové, pane předsedající, k dnešní zprávě o situaci ve zdravotnictví zatím vystoupila paní ministryně zdravotnictví, pan premiér a šest poslanců. Vyplynul z toho jeden návrh paní poslankyně Talmanové na usnesení, který bych si dovolil přečíst: "Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR konstatuje, že vláda České republiky trvale ignoruje usnesení Poslanecké sněmovny ČR týkající se krize resortu zdravotnictví." To je zatím jediný návrh na usnesení, který zde byl vysloven.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP