(17.00 hodin)
(pokračuje Ouzký)
To je sice přání velmi dokonalé, velmi zbožné, ale já si myslím, že na tom stabilizaci a reformu zdravotnictví založit nelze.
Také se v tom materiálu hovoří o zavedení tzv. systému DRG, to jsou platby lůžkové péče za diagnózu. Já bych také chtěl upozornit tuto sněmovnu, že systém DRG, pokud se nemýlím, byl testován a jeho zkoušení začalo v letech 1996 až 1997 a od roku 1998 trvale slýcháme z úst ministrů zdravotnictví sociálně demokratické a následně koaliční vlády, že pracuje na okamžitém zavedení plateb způsobem DRG. Dámy a pánové, jsme v roce 2004, a v nejnovějším materiálu Ministerstva zdravotnictví jako jeden ze stěžejních úkolů, dokonce i ve zprávě to tady zaznělo, je zavedení systému DRG!
Řešení deficitního systému zvýšením plateb osob samostatně výdělečně činných - to, co je předkládáno jako úspěch této vlády - asi také všichni cítíme, že není to pravé ořechové. Nebudu se vůbec obracet na morálnost tohoto kroku, který chce vybrat více peněz od těch, kteří nejméně konzumují zdravotní péči. A statistika v tomto směru hovoří jednoznačně. Je to pouze snaha přechodně naplnit prázdnou pokladnu.
V čem je ten materiál dobrý a v čem já bych se k němu velmi hlásil a velmi podporoval snahu paní ministryně, je upozornění na věc nebývalou, že v rámci Evropské unie je spoluúčast českých pacientů velmi nízká. Pohybuje se asi kolem 8 %, kdežto míra obvyklá v zemích Evropské unie je kolem 25 %. Ale pokud je mi známo a pokud veřejnoprávní médium nelhalo, tak s touto myšlenkou paní ministryně narazila ve vládě velmi rychle a tato myšlenka zvýšení spoluúčasti pacientů nejenom jako přísunu dalších peněz do systému, ale hlavně jako korekčního mechanismu na řádné chování každého pacienta v systému zdravotní péče, bylo velmi striktně a velmi razantně odmítnuto, takže se pravděpodobně stane pouze zbožným přáním paní ministryně, případně ministerstva.
Já bych nechtěl dále extendovat své vystoupení a po všem, co jsem zde vyslechl, se mi zdá, že by bylo zbytečné útočit na Ministerstvo zdravotnictví, a podobně jako můj předřečník bych se chtěl připojit k výzvě vládě: Jestliže tato vláda rezignovala na jakoukoliv reformu zdravotnictví či stabilizaci systému, jestliže to neřeší, jestliže to řešit nechce nebo jestliže to řešit neumí, tak ať to aspoň přizná.
Děkuji vám. (Potlesk zprava.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ouzkému. Hovořit bude pan poslanec Maštálka, připraví se pan poslanec Ransdorf.
Poslanec Jiří Maštálka: Děkuji, pane předsedající. Chtěl bych se připojit ke svým předřečníkům v tom ohledu, že mi dneska připadá tahle debata zbytečná, a to z toho důvodu, že to hlavní, co jsme očekávali a co jsme žádali jako Poslanecká sněmovna, zatím naplněno nebylo. Byly v několika krocích provedeny pokusy provést něco se zdravotnictvím, ale soudím, že tyto kroky, které byly provedeny, zatím nezapadají do řetězu koordinovaných opatření, která by směřovala do dobrého budoucna, do dobré budoucnosti českého zdravotnictví. Přijímají se podle mého názoru jen řešení, která vedou ke krátkodobému řešení kritické situace, a jsem přesvědčen se svými předřečníky a kolegy ze svého klubu, že jedním z nich byl i právě před chvílí schválený návrh zákona v té podobě, jak byl předložen. Myslím si, že jsme vyměnili okamžitý a ještě zdánlivý úspěch za velké problémy ve velice blízké budoucnosti, co se týká systému financování zdravotnictví.
Možná by stálo za to připomenout vládní prohlášení, jestli za ním vůbec ještě tato vláda stojí, co vlastně zdravotnictví atd., aspoň krátce, učiní. To možná bylo to hlavní, o čem jsme se měli v této debatě také bavit. Tedy cituji: Vláda zajistí účelnou organizaci zdravotnických služeb s posílením úlohy krajů a obcí na základě subsidiarity. V investiční výstavbě vláda hodlá zdokonalit programové financování v oblasti sítě vysoce specializované péče, za niž i nadále ponese odpovědnost stát. Na základě širokého odborného konsensu budou navrženy standardizační procesy pro jednotlivé druhy a formy zdravotní péče včetně úpravy úhrady ze zdravotního pojištění v závislosti na rozvoji medicíny tak, aby nedošlo ke zúžení stávajícího věcného rozsahu zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění. V oblasti léčiv a zdravotnických prostředků budou implementovány standardy jakosti harmonizované s Evropskou unií spolu s koordinací regulačních procesů od cenotvorby až po regulaci spotřeby. Atd., atd.
Bylo tady vzpomenuto paní ministryní kouzelné slovíčko stabilita. Já jsem přesvědčen, že žádné z těch navrhovaných nebo provedených opatření zatím ke stabilitě nevede a navíc nezabraňuje tomu, aby se kritický stav českého zdravotnictví v budoucnosti neopakoval. Z tohoto titulu se mi zdají provedené kroky jako naprosto nedostatečné. Stabilita - ptám se - při jaké kvalitě poskytované zdravotní péče? Stabilita při jaké síti zdravotnických zařízení? Stabilita při hrozící spoluúčasti pacientů, či nikoliv? Stabilita, když jsme - beru-li Poslaneckou sněmovnu, ale zejména vláda - nedokázali zajistit dobré zacházení se současnými finančními prostředky? Stabilita při jaké investiční politice? Stejně jako mnozí předřečníci jsem přesvědčen, že Ministerstvo zdravotnictví nemá ani sílu, ani v současné době nástroje, aby bylo schopno všechny tyto problémy zdravotnictví v komplexu řešit. Vláda podle mého názoru jako celek dává avízo svým postupem, že nepovažuje zdravotnictví za svoji prioritu, a jestliže něco zdravotnický systém destabilizuje, pak jsou to podle mého přesvědčení právě rozhodnutí vlády.
Na závěr chci ocitovat opět z vládního prohlášení: Vláda bude prosazovat moderní demokratickou zdravotní politiku. Zdravotní politika vlády bude vycházet z principu ekvity, technické a medicínské efektivity a dlouhodobé finanční stability, mezigenerační solidarity, solidarity zdravých s nemocnými a zdravotně postiženými, profesionality a kontroly veřejnosti.
Vláda to vše jistě bude prosazovat. Možná proto ještě chce více času k vypracování koncepce, protože zatím neví, jak na to.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Maštálkovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Ransdorf. Další přihlášku do rozpravy nemám.
Poslanec Miloslav Ransdorf: Dámy a pánové, chtěl bych říci, že dosavadní průběh rozpravy vyvolává řadu otázek, na které by měla hledat odpověď především naše veřejnost.
Jak je to s tím, že péče o zdraví patří do katalogu lidských práv? Poslanec Cabrnoch tvrdí, že nikoliv. Ale pokud vím, ODS se hlásí k odkazu Johna Locka, který byl vlastně prvním klasikem lidských práv, i když levelleři byli první, kteří je rozpracovali do ucelené podoby, a John Locke ve svém katalogu lidských práv péči o zdraví má. Od té doby se v demokratické politické tradici objevila tato položka mnohokrát a jsem rád, že Česká republika ve svém ústavním pořádku se hlásí ke garanci tohoto práva.
Demokratická politika nemá jinou možnost než slaďovat různé zájmy. Sladit různorodé zájmy je možné tehdy, jestliže mám koncepci, jestliže mám prapor, za který jsem schopný sešikovat právě lidi, kteří mají různý zájem.
***