(13.40 hodin)
(pokračuje Plachý)
Současný systém zápisu do obchodního rejstříku stojí tuto zemi tisíce promeškaných dnů, které mohly být věnovány ekonomické a zdanitelné aktivitě a po které již v nových podnicích mohli najít zaměstnání tisíce lidí. Podle neoficiálních statistik obchodních soudů trvá registrace v současné době v průměru třicet dnů. Pokud by se tato doba zkrátila o pětadvacet dnů, tak jak to předpokládá návrh poslance Pospíšila, vytvořilo by se tím dalších pětadvacet dnů pro podnikání každé registrované společnosti. A znásobíme-li toto číslo počtem ročně registrovaných společností, uvědomíme si, k jak značnému nárůstu odpracovaných dnů a objemu výroby by došlo.
Současný systém provádění zápisu poškozuje nejvíc malé české společnosti. Velké společnosti si mohou dovolit právní služby, které zajistí rychlejší registraci a vyhnou se chybám, které často způsobují zamítnutí návrhu na zápis. Zavedení standardizovaných formulářů a mechanismu pro rychlou opravu nedostatků návrhu velmi pomůže malým společnostem zahájit podnikání a sníží náklady s tím spojené.
Návrh poslance Jiřího Pospíšila je dle našeho názoru kvalitním dílem jak po stránce věcné, tak právní. Nejde jen o názor našich členů, přes čtyři sta společností, ale i podnikatelů, kteří našimi členy nejsou, viz přiložená petice. V praxi by tento zákon po svém přijetí snížil časový úsek mezi vznikem podnikatelského záměru a jeho uskutečněním, zvýšil efektivitu práce rejstříkových soudů a nastolil rovný a spravedlivý přístup ke všem subjektům. Velmi bychom si vážili vaší podpory tohoto návrhu.
Na závěr si dovolím přečíst ještě petici, která tam byla zmíněna. Jedná se o petici na podporu sněmovního tisku 566, reformního návrhu v oblasti obchodního rejstříku.
Poslanec doktor Jiří Pospíšil předložil 20. ledna 2004 Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky návrh ucelené novely právní úpravy v oblasti obchodního rejstříku. Navrhovaná koncepce přináší řešení opřená jak o zkušenosti s fungováním rejstříku v České republice, tak v mnoha dalších evropských státech: jednotné formuláře podání, konečný seznam požadovaných příloh, odstranění duplicitní kontroly, lhůtu pro provedení zápisu a podobně. Věříme, že předlohou vytyčená řešení zlepší fungování obchodního rejstříku, nastolí jednotný a předvídatelný proces a odstraní prostor pro korupci. Prosíme vás o podporu tohoto návrhu. Podepsáno dvacet čtyři společností, z nichž, abych doložil význam některých z nich, mohu jmenovat například Českou spořitelnu, Karosu, Spolanu a další.
Dámy a pánové, k tomuto se připojuji také já. Věřím, že návrh pana poslance Pospíšila má velké ekonomické dopady a že bychom se jím měli velmi vážně zabývat. Z toho důvodu se také připojuji k návrhu pana poslance Vymětala, aby tento zákon byl projednán v hospodářském výboru. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nemám žádnou další přihlášku. Hlásí se pan zpravodaj, poté pan poslanec Tomáš Vrbík. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Stanislav Křeček: Paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, po poradě s předkladatelem navrhujeme prodloužení lhůty o 40 dnů.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pan poslanec Tomáš Vrbík.
Poslanec Tomáš Vrbík: Dámy a pánové, už vás také dlouho nebudu zdržovat. Chtěl jsem pouze také vyjádřit svoji osobní podporu tomu, abychom tento návrh propustili do druhého čtení a do jednání výborů. Já, byť jsem osobně zastáncem toho, že by reforma mohla být ještě radikálnější, jsem zastáncem teze, že by se mohl systém obchodního rejstříku přenést ze soudů směrem na povinné osoby, na registrátory, ale uvědomuji si, že toto je věc, která by zcela jistě nebyla řešitelná rychle, že je to věc, která by vyvolala poměrně dlouhou debatu ještě. Návrh, který pan Pospíšil předkládá, umožňuje podle mě přijatelný kompromis, který v tuto chvíli při stávajícím stavu pomůže zlepšit a zrychlit situaci, která na obchodním rejstříku v tuto chvíli je. Připojuji se též k tezi, že tato změna jednoznačně povede ke zlepšení ekonomiky a že je to věc, která je hodna zájmu naší pozornosti, a proto podporuji, abychom tento krok v tuto chvíli učinili.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pan poslanec Karel Vymětal.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji. Jestli jsem dobře rozuměl, jak říkal pan zpravodaj, tak pan předkladatel souhlasí s prodloužením lhůty. Je to tak, na 40 dnů? Takže v tom případě očekávám, že by dodatek znění s úpravami dodal pan předkladatel velice promptně, aby se mohlo začít jednat, takže stahuji, pokud on s tím souhlasí, svůj návrh na přerušení v prvním čtení.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Pokud tomu tak není, tak obecnou rozpravu končím.
Ptám se pana poslance Pospíšila a poté pana zpravodaje, zda chtějí vystoupit se svými závěrečnými slovy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Pospíšil: Dámy a pánové, chci poděkovat za vstřícnost a shovívavost k předloženému návrhu. Když dovolíte v několika větách, okomentuji nejzásadnější myšlenky, které padly v obecné rozpravě.
Paní doktorka Rusová zde namítla proti konkrétním procesním instrumentům, například proti nemožnosti vzít návrh zpět. To jsou věci, o kterých jsme připraveni diskutovat na ústavně právním výboru. Bude prodloužena lhůta, bude dostatek prostoru. To není otázka dobře, nebo špatně. To je otázka různého právního pohledu. Nijak se nebráním tradičnímu pohledu zachovat dispoziční zásadu v této rovině. Není to pro mě problém.
Bylo dále diskutováno ze strany paní doktory Rusové, že bude přijat nový občanský a obchodní zákoník. Byl jsem v kontaktu s oněmi autory těchto dvou nových hmotněprávních kodexů. Je faktem, že v rovině hmotněprávní k výrazným změnám nedojde, to znamená v rovině, co je zapisováno do obchodního rejstříku a jaké listiny mají být doloženy. Reforma může proběhnout v tuto chvíli, protože hmotněprávně úprava i v budoucích kodexech bude v zásadě minimální.
Dále vystoupil pan ministr spravedlnosti, jemuž děkuji za vstřícnost. Je ke mně vstřícnější než já často k němu. Souhlasím s prodloužením lhůty. Kompromisní řešení vidím v rovině, co navrhuje pan zpravodaj, a jsem připraven a ochoten najít kompromisní řešení mezi naším návrhem a vládním návrhem, protože jak oba dobře víme, tak základní teze naše i základní teze Ministerstva spravedlnosti jsou ve shodě, a budeme diskutovat i o konkrétní podobě, která bude jakýmsi kompromisem.
Pan poslance Vymětal navrhl přikázání hospodářskému výboru. Plně respektuji, že to je otázka, kterou by měl projednávat i hospodářský výbor. Má to výrazný dopad na ekonomiku země. Takže s tím též vyjadřuji souhlas.
Doplním plné znění. Došlo k chybě v mém sekretariátu. Samozřejmě napravím
Dále mluvil pan poslanec Vrbík. Konstatoval, že by byl pro razantnější reformu, že by uvažoval o soukromých registrátorech. My jsme chtěli zachovat status quo, zachovat instituci, která to umí, když to řeknu laicky, která je vybavena a která má na to v zásadě lidi. Takto vulgárně to podávám a říkám předem, že v zásadě rychlost se neodvíjí od toho, kdo to vykonává, respektive ne tak výrazně, ale od toho, jakými procesními pravidly je tento vykonavatel vázán. A proto procesní pravidla chceme zjednodušit.
Dámy a pánové, tolik bylo několik reakcí. Na závěr řeknu ještě jeden dovětek. Pan zpravodaj říkal v úvodu, že lhůty v jednání před obchodními rejstříky se zkracují. To je v zásadě pravda. Je to však lokálně ovlivněno. Nejrazantněji tato zkrácení platí pro Prahu, pro pražský městský soud. Musím však říci, že nejen délka řízení je problémem pro podnikatele. Otázka je též, jaké transakční náklady podnikatel musí vynaložit, aby k zápisu došlo. To znamená, co všechno musí předložit obchodnímu rejstříku, kolik ho stojí peněz advokáti, kolik času mu příprava zabere. I toto lze vzít v potaz a i toto by mělo být naší malou reformou opraveno.
Dámy a pánové, tolik můj závěrečný dodatek. Chci poděkovat všem účastníkům této debaty za vstřícné podněty. Většinu z nich jsem si poznamenal a zapracujeme je. Chci všem poděkovat a doufám, že propustíte návrh do dalšího čtení. Děkuji.
***