(13.00 hodin)
(pokračuje Filip)

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Přistoupíme k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru? Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 226 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 226 z přítomných 144 poslanců pro 131, proti 2. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru.

 

Děkuji panu ministrovi, děkuji paní zpravodajce.

 

Budeme pokračovat bodem číslo 152. Je to poslední pevně zařazený bod na dnešní den. Pak už budou body tak, jak máme v programu. Tímto bodem je

 

152.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 38/1994 Sb.,
o zahraničním obchodu s vojenským materiálem a o doplnění
zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon,
ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 310/2002 Sb.
/sněmovní tisk 573/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Před slovem pana ministra - máme ještě připraveného pana Pavla Höniga jako zpravodaje výboru pro obranu a bezpečnost a je také připraven pan poslanec Karel Vymětal, který je zpravodajem hospodářského výboru. Návrh byl v prvém čtení přikázán k projednání výboru pro obranu a bezpečnost a hospodářskému výboru. Všechna usnesení jste včas dostali jako sněmovní tisky 573/1 a 573/2.

Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Milan Urban Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, novelu zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem jsem podrobně odůvodnil v prvém čtení a stejně tak ve výborech, kterým byla přikázána. Nebudu se tedy vracet k rozpravě, která proběhla ve sněmovně a která ne vždy byla v objektivní poloze.

Vystupuji zde proto, abych poděkoval členům hospodářského výboru a výboru pro obranu a bezpečnost za věcnost při jednání. Zároveň chci všem v sále poděkovat za pochopení a vstřícnost při hlasování o zkrácení lhůty a zařazení tohoto bodu v průběhu pořadu jednání naší schůze.

Na závěr snad ještě poznámku k pozměňovacím návrhům, které jsou v usneseních obou výborů. Musím konstatovat, že s legislativními úpravami v nich souhlasím a vyjádřím se takto ve třetím čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru Urbanovi a žádám, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro obranu a bezpečnost pan poslanec Pavel Hönig. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Hönig: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, výbor pro obranu a bezpečnost se na své 33. schůzi dne 30. března letošního roku zabýval daným návrhem zákona a po rozsáhlé rozpravě a zpravodajské zprávě doporučuje Poslanecké sněmovně, aby tento vládní návrh zákona přijala ve znění pozměňovacích návrhů.

Podotýkám, že návrhy, které padly ve výboru pro obranu a bezpečnost, jsou převážně legislativně technického charakteru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, děkuji. Nyní žádám, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru a informoval nás o jednání hospodářského výboru - pan poslanec Karel Vymětal. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, hospodářský výbor ve zkrácené lhůtě projednal předložený tisk 573, přijal usnesení s pozměňovacími návrhy, které jsou uvedeny v tisku 573/2.

K tomu, co bylo přijato, bych chtěl říci, že mimo legislativně technické úpravy, které byly přijaty ve výboru pro obranu a bezpečnost, se hospodářský výbor zabýval i otázkami dohledu celních orgánů jednak nad dodržováním při vývozu či dovozu vojenského materiálu vydané licence, zda byla, či nebyla vydána tak, aby to odpovídalo zákonu, a dále se zabýval otázkami, aby celní orgány dohlížely nad naplňováním licence, aby nebyla zneužívána. Jde o případy, kdy bylo možno při vývozu i dovozu používat licenci, která se plní postupně po částech, aby skutečně byla naplněna pouze v tom množství, na které byla vydána. K tomu je obsah celých pozměňovacích návrhů. Jinak samozřejmě hospodářský výbor doporučuje sněmovně ve znění těchto pozměňovacích návrhů zákon přijmout.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Vidím přihlášku pana poslance Karla Vymětala v obecné rozpravě. Prosím, pane poslanče, nyní už ne jako zpravodaj.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, tato novela, jak byla v prvním čtení vedena rozprava, má některé věci, o kterých je možno vést debatu a diskusi. Diskuse byla vedena i v hospodářském výboru. Bylo zde zdůvodňováno předložení této novely tím, že při uzavírání obchodu s vojenským materiálem stát kontra stát bude možné vypustit prostředníka, tím se vlastně vyloučí oficiální provize, která by se ušetřila.

Na druhé straně jsem toho názoru, že Ministerstvo obrany ani Ministerstvo vnitra není vybaveno personálně ani odborně na to, aby uzavírala takovéto kontrakty, a koneckonců i ministr obrany v hospodářském výboru přiznal, že bude muset, když bude takovéto kontrakty uzavírat, používat poradenskou firmu. Ta samozřejmě bude také stát peníze. Zprostředkovatelé, kterými jsou specializované firmy, poradenskou firmu nepotřebují, takže vzniká relativní úspora a je otázka, jak vysoké budou náklady na poradenskou firmu. Možná, že budou úspory, zcela určitě nebudou v celé výši provize, ale budou jenom částečné, možná, že se to někdy i vyrovná. To je jedna otázka, která byla diskutována, a není tak úplně přesně řečeno, že by se ušetřilo na provizích.

Druhá otázka je, že tato novela dává dost vůli vládě i ministerstvům obrany či vnitra, aby se rozhodovalo, zda bude obchod prováděn prostřednictvím třeba firmy Ministerstva obrany, kterou má zřízenou, anebo zda Ministerstvo obrany bude dělat tento kontrakt samo. Je to na vůli rozhodování.

Jsem si vědom toho, že jsou některé státy, kde vlastně není ani připuštěno, aby se dělal takovýto kontrakt jinak než stát kontra stát, což jsou např. Spojené státy americké. Na druhé straně u jiných případů je možné volit, je možná volba. Bohužel díky tomu, že Poslanecká sněmovna zkrátila lhůtu k projednání ve výboru na pět dnů, tak nebylo možné dopracovat pozměňovacím návrhem, aby se stanovila pravidla, kterou formu v kterém případě používat. Bohužel, to je nectnost této novely, a abych pravdu řekl, mně se vůbec nelíbí tato volnost a to, že se nám nepodařilo, ani na to nebyl čas, dát nějakou pojistku a stanovit pravidla.

To jsou problémy, které já kolem této novely zákona vidím. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pan poslanec Karel Vymětal byl jediným přihlášeným do obecné rozpravy. Ptám se, zda se hlásí někdo další do obecné rozpravy. Jestliže nikdo, tak obecnou rozpravu končím.

Zahajuji podrobnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Hlásí se pan poslanec Karel Vymětal. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Nechci se stát vlastníkem všech rozprav u tohoto materiálu, ale přece jenom, dámy a pánové, se nám do usnesení hospodářského výboru vloudily dvě věci, které je třeba legislativně technicky upravit. Myslím si, že je to možné udělat ve druhém čtení, ať se nemusí čekat na třetí čtení.

A sice první pozměňovací návrh zní: V usnesení hospodářského výboru se v nově navrhovaném § 21 slovo "místě" nahrazuje slovem "místně". To je z dikce legislativní úpravy.

Druhá má podobný charakter, a sice zapomněli jsme při rychlosti, že jsme přijali nový zákon o Celní správě, kde se Generální ředitelství cel a vůbec Celní správa stala samostatným správním úřadem, a v pozměňovacích návrzích uvádíme Ministerstvo financí - Generální ředitelství cel. Takže je třeba Ministerstvo financí z toho vypustit, protože Generální ředitelství cel je dnes už podle zákona samostatným správním orgánem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP