(12.20 hodin)
(pokračuje Bílý)

Zpravidla po takovém rozhodnutí odsouzený podá ministru spravedlnosti podnět ke stížnosti pro porušení zákona, avšak ten ji již nemůže podat, byť by shledal sebezávažnější porušení zákona, neboť díky podmínce uvedené v § 266a odst. 1 trestního řádu lhůta k podání stížnosti pro porušení zákona již uplynula. Stejný důsledek nastává i v případě, kdy podnět k dovolání stížnosti pro porušení zákona a dovolání jsou podány současně. Mimořádně krátké lhůty uvedené v § 266a odst. 1 trestního řádu totiž v praxi vylučují, aby řízení o těchto opravných prostředcích probíhalo souběžně. Zpravidla to již vylučuje nedostupnost trestního spisu a nemožnost tak posoudit důvodnost podnětu k podání stížnosti pro porušení zákona.

Kategorické stanovení shodné lhůty pro podání dovolání a stížnosti pro porušení zákona by mělo své opodstatnění, pokud by zákonem stanovené důvody pro podání těchto mimořádných opravných prostředků byly shodné. Tak tomu ale není. Dovolávací důvody uvedené v § 265b trestního řádu se v praxi neshodují s důvody, pro které je dodávána stížnost pro porušení zákona. Zatímco důvody dovolání jsou až na výjimky úzce procesní povahy, stížnost pro porušení zákona se zpravidla podává pro nedostatečně zjištěný skutkový stav. Důvody podání těchto opravných prostředků je Nejvyšší soud vázán, a proto nehrozí, že by se řízení o nich křížila. Pokud by výjimečně ministr spravedlnosti hodlal podat stížnost pro porušení zákona ze stejného důvodu, pro jaký bylo předtím podáno dovolání, nepochybně by nejprve vyčkal výsledku řízení o tomto opravném prostředku.

Provedenou úpravou nedojde ke zhoršení postavení těch osob, ohledně nichž byl v trestním řízení porušen zákon, naopak umožní se náprava nezákonného stavu namísto toho, aby se takové věci s odkazem na uplynutí lhůt k podání opravného prostředku, tedy z ryze formálního důvodu, odkládaly. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Bílému. Slovo má paní poslankyně Marie Rusová v podrobné rozpravě. Následuje přihláška pana místopředsedy Ivana Langera.

 

Poslankyně Marie Rusová: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dávám návrh na přerušení projednávání tohoto sněmovního tisku do doby předložení návrhu v rekodifikované podobě. Jednalo by se zase o přerušení před ukončením podrobné rozpravy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře, děkuji paní poslankyni Marii Rusové. Pan místopředseda Langer tady stále není, takže předseda klubu ČSSD pan poslanec Petr Ibl. Poté zpravodaj, který má přednost podle jednacího řádu. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Ibl: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, dovolte mi, abych v podrobné rozpravě podal tento návrh - a to z důvodu, že v souvislosti s přijetím zákona 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, přestanou být od 1. 1. 2005 příslušníci Policie ČR povolaní k plnění úkolů v Úřadu pro zahraniční styky a informace policisty a stanou se příslušníky Úřadu pro zahraniční styky a informace. Tato změna bude mít dopad i na řízení o trestných činech, které případně spáchají. Úkony, které v současné době činí podle trestního řádu jako policejní orgán Inspekce ministra vnitra, bude při zachování současné právní úpravy provádět v řízení o trestných činech příslušníků Úřadu pro zahraniční styky a informace obecně příslušný útvar Policie ČR a vyšetřování těchto trestných činů pak budou namísto státního zástupce provádět příslušné útvary Služby kriminální policie a vyšetřování.

Tato situace je z hlediska bezpečnosti úřadu a ochrany jeho činnost nevýhodná. Nelze vyloučit, že se bude policejní orgán nebo orgán vyšetřování seznamovat s organizační strukturou úřadu, příslušníky úřadu a dalšími utajovanými skutečnostmi. Považuji proto za vhodnější, aby byl policejním orgánem při řízení o trestných činech příslušníků Úřadu pro zahraniční styky a informace pověřený orgán úřadu, tak jako je tomu například u Bezpečnostní informační služby, a aby vyšetřování trestných činů konal státní zástupce.

Z těchto důvodů pak navrhuji, aby v části první článek I se za dosavadní bod 2 vložil nový bod, který zní: V § 12 odstavci 2 větě druhé se spojka "a" nahrazuje čárkou a na konci věty se vkládají tato slova: "a v řízení o trestných činech příslušníků Úřadu pro zahraniční styky a informace pověřené orgány Úřadu pro zahraniční styky a informace".

V části první článek I se za dosavadní bod 4 vkládají dva nové body, pátý a šestý, které znějí:

Bod 5. V § 158b odstavci 1 se spojka "a" vypouští a za slova "jejím ředitelem" se vkládají slova "a jde-li o útvar Úřadu pro zahraniční styky a informace jeho ředitelem".

Bod 6. V § 161 odstavci 3 větě 1 se spojka "a" nahrazuje čárkou a za slova "Bezpečnostní informační služby" se vkládají slova "a příslušníky Úřadu pro zahraniční styky a informace".

Poslední změna - v části sedmé článek 8, který hovoří o účinnosti, by zněl: Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení s výjimkou ustanovení § 12 odst. 2, § 158 odst. 1 a § 161 odst. 3, které nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2005.

To je vše. Děkuji. (Část poslanců ČSSD tleská.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Iblovi. Slova se ujme pan zpravodaj Stanislav Křeček. Připraví se pan poslanec Koudelka.

 

Poslanec Stanislav Křeček: Pane předsedající, kolegyně a kolegové mám jenom velmi jednoduchou změnu, to je změna nadpisu článku dvě, která na rozdíl od dosavadního znění "Přechodné ustanovení" nyní bude znít "Přechodná ustanovení k části první".

Původně bylo jenom jedno přechodné ustanovení, nyní jich je více, proto musíme použít množného čísla "přechodná ustanovení". Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Nyní má slovo pan poslanec Zdeněk Koudelka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Koudelka: Vážená sněmovno, navrhuji vložit novou část osmou, která se jmenuje Změna zákona o střelných zbraních.

Zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu a o změně zákona č. 156/2000 Sb., o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů a o změně zákona č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních), ve znění zákona číslo 13/1998 Sb., a zákona č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů (zákon o zbraních), se mění takto:

V § 51 odstavci 2 se slova "a celnímu úřadu" zrušují.

Odůvodnění je to, že při průvozu zbraní přes hranice států dosud platí povinnost hlásit tento průvoz celnímu úřadu. Vzhledem k tomu, že od vstupu do Evropské unie na hranicích žádné celní úřady nebudou, nelze tuto povinnost naplnit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Zdeňku Koudelkovi. Pan místopředseda Ivan Langer tady není. Ptám se, zdá má ještě někdo zájem vystoupit v podrobné rozpravě. Není tomu tak.

Před ukončením podrobné rozpravy padl návrh na přerušení, a to do doby předložení rekodifikace trestního řádu. O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 224, ale já vás nejdřív všechny odhlásím, abych zjistil přesný stav ve sněmovně. Prosím, přihlaste se svými kartami.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP