(18.30 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

Pro ilustraci ale mohu říci, že některé stanice ve Středočeském kraji - nebo jedna stanice ve Středočeském kraji vykazovala za den dvanáct provedených prohlídek s kladným výsledkem bez jakýchkoli problémů. Měla ale tu smůlu, že kontroly prováděla v den po husté vánici sněhové a za ten den nebylo zjištěno, že by k té stanici někdo přijel, nebyly tam žádné stopy k vratům, kterými se vjíždělo na linku.

V Jihomoravském kraji za tři hodiny kontroly, kdy pracovník kontroloval tuto stanici a psal si čísla aut, která vjížděla na linku, po ukončení této kontrolní činnosti a kontrole provedené evidence vozidel bylo zjištěno, že o dvě vozidla za ty tři hodiny eviduje stanice technické kontroly více, než do stanice technické kontroly vjela, přičemž zajímavá je ta věc, že první, který tuto stanici navštívil, byl zároveň provozovatel stanice měření emisí. Naskytla se tedy otázka, zda to nemělo určitou souvislost s tím, že tam bylo o dvě auta více.

To je jen několik ilustrativních případů.

Uznávám, že ne všechno je v pořádku. Myslím si, že novela zákona č. 56, jak ji přijala sněmovna při projednávání zákona č. 266 - jestli si vzpomenete na ten trojzákon, tam se dostaly dvě věci. Jedna byl váš (k poslanci Kohlíčkovi) pozměňovací návrh, který definuje pokrytí správního obvodu činnosti STK, kde může kraj neudělit oprávnění k provozování STK, když je pokryta nabídka těchto služeb. To je první věc, kdy se živelné rozšiřování stanic technické kontroly na zásah státu eliminuje.

A druhou skutečností je, že se zavádí povinnost, aby STK, které už mají povolenu činnost, aby měly certifikovaný systém řízení jakosti ISO 9001 a systém ISO 17025, což mi kolegové sdělili, že je další systém managementu jakosti. Tyto systémy musí být odsouhlaseny příslušnou certifikovanou právnickou osobou a všechny nové stanice, které dostávají osvědčení, musí již tyto certifikáty mít.

Tohle bude zřejmě jedna cesta, jak zlepšit jakost. Já ovšem tu cestu vidím především ve zpřísněné kontrole výkonu činností z úrovně krajských úřadů. Snažíme se, aby si krajské úřady uvědomovaly svou odpovědnost za stav vozidel na českých silnicích. Věřím, že se ten stav napraví.

Číslo, kolik jsme provedli kontrol v letošním roce a kolik v loňském roce, vám poskytnu, přestože evidujeme jen kontroly, které provádí Ministerstvo dopravy. Krajské úřady nemají povinnost posílat výsledky svých kontrol Ministerstvu dopravy, takže nám chybí zatím oprávnění vrchního státního dozoru, které bychom chtěli v novele získat.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu ministrovi a ptám se pana poslance Kohlíčka, zda chce položit doplňující otázku. Je tomu tak. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jaromír Kohlíček: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážená kolegyně, pane ministře, dovolte mi, abych doplnil dvě věci.

Za prvé - myslím si, že by pro zkvalitnění zkoušení těch, kteří absolvovali autoškolu, přispělo, pokud kterýkoli absolvent neudělá test, aby nebyl připuštěn k praktické jízdě. Je to o strach těch komisařů, kteří potom mají sednout třeba na tandem motorky, sednout si do auta apod. Čili to je jedna věc k úvaze.

A druhá věc - přezkoušení a školení řidičů MHD je u nás dnes zatím nezajištěno. Myslím si, že by bylo třeba velmi výrazně do toho zasáhnout, protože prakticky všechny státy Evropské unie mají povinnost jasného přezkoušení předtím, než řidič MHD nastoupí do své práce, i když má řidičské oprávnění. Byli jsme na to upozorněni zejména řidiči městské hromadné dopravy - máme 13 dopravních podniků, se kterými jsem to konzultoval.

Věřím, že do dvou let budou všechny stanice technické kontroly certifikovány. To je všechno.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Ptám se pana ministra dopravy, zda chce reagovat. Ano.

 

Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Jen velmi krátce. Jsem rád těmto připomínkám, že se dostávají k projednávání témata, která nejsou běžně v zájmu poslanců.

Myslím si, že pokud jde o STK, je i naše možnost ovlivňovat krajské úřady, aby prováděly kontroly STK. Myslím, že do dvou let se ta situace skutečně zlepší.

V profesních zkouškách řidičů, které prodělávají při nástupu do dopravních podniků, tam ta situace není tak katastrofální, jak jste řekl z těch tří podniků. Já mám informace z dalších podniků, které to provádějí. Je to i možná poučení pro budoucí novelu zákona, že když se provádějí psychologické testy a vyšetření uchazečů o zaměstnání v dopravních podnicích, tak někteří neuspějí právě proto, že jejich reakční doba a emoční vlastnosti jsou takové, že neprojdou těmito testy. Zdá se, že to bude kromě těch opatření represivních a dalších opatření technických, která zlepší bezpečnost dopravy, možná jeden z nových nástrojů, který bude třeba použít, aby se z provozu vyloučili řidiči, kteří nejsou schopni jezdit ukázněně a ohleduplně.

Díky tedy za zájem o tuto problematiku.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Vážení kolegové, pro dnešní den končím bod ústní odpovědi na ústní interpelace a končím i dnešní jednací den. Zítra budeme začínat v 9 hodin pevně zařazenými body 25, 26, 27, 28, 29, 31 a 152.

Přeji hezký večer.

 

(Jednání skončilo v 18.37 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP