(18.20 hodin)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má ministr dopravy pan Milan Šimonovský.

 

Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Paní předsedající, vážený pane poslanče, paní poslankyně, obě ty otázky jsou velmi důležité. Souhlasím s panem poslancem Kohlíčkem, že práce autoškol je významný činitel v bezpečnosti silničního provozu, je to na té straně, která není represí. Není vyžadováno dodržování zákonů, ale je to zejména v té části, kdy se dovednosti a zejména dobrá znalost předpisů projeví v bezpečnosti silničního provozu naprosto již od samého počátku života nového řidiče.

Chtěl bych říci, že tak jako zákon 361 při svém kodifikování v roce 2000, tak také zákon 247, který upravuje podmínky získání profesního osvědčení v řízení vozidel a také ve zdokonalování řízení, má některé mezery. Bylo to podle názoru odborníků způsobeno i tím, že byla příliš velká snaha všech, kteří se k tomuto zákonu vyjadřovali, dosáhnout ještě dalších a dalších ustanovení, která by mohla přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu.

V části zákona 247 došlo skutečně k tomu, že kontrola, kterou vykonává zřizovatel, nebo který uděluje akreditaci těmto autoškolám, což je krajský úřad a obecní úřady s rozšířenou působností, což jsou úřady, které jsou místně příslušné k tomu, aby kontrolovaly přímo výuku a výcvik žadatelů o řidičská oprávnění, došlo k tomu, že vlastně tyto úřady nemají podmínky. Jak jste řekl, tak autoškola není povinna oznamovat místo a čas výuky. To je skutečnost, která velmi brání dobrému výkonu státního dozoru, tak jak ho předpokládal zákon. Tím pádem dochází v praxi k tomu, že výkon státního odborného dozoru v autoškolství je vlastně velmi obtížně proveditelný a vždy vede k tomu, že pokud autoškola vůbec oznámí místo konání výuky, tak v době, kdy tam státní odborný dozor přijde, tak už je vše podle podmínek, tak jak zákon předpokládá. Přitom neoficiální informace, které dostáváme nejen od obecních úřadů a od krajských úřadů, ale zejména od absolventů autoškol, nás vedou k domněnce, která podporuje vaše stanovisko, že tato výuka neprobíhá v souladu se zákonem a že v důsledku konkurenčního boje se tento stav ještě navíc zhoršuje a autoškoly se předhánějí v nabídkách tzv. lehčího studia. To je věc, která musí být řešena. To je první věc.

Rozhodli jsme se pro dvě cesty a z toho jedno ustanovení již je v zákoně 361, kde jsme se rozhodli pro zpoplatnění nejen zkoušky, kterou absolvent autoškoly získává oprávnění nebo tu profesní způsobilost, ale také zpoplatnění každé další zkoušky právě proto, že jsme se přesvědčili, že stoupá frekvence absolventů, kteří opakovaně, a to někteří i 25krát, 30krát zkoušejí své štěstí při zkouškách. Protože je to zdarma, tak se jim to vyplatí. Některé kategorii těchto "studentů" se vyplatí než platit řádnou autoškolu, tak absolvovat takovou přípravu a potom si vyzkoušet štěstí a ušetřit peníze za řádný výcvik. To je jedna cesta, kterou doufám, že sněmovna přijme v novele zákona číslo 361.

Druhá cesta je, že vtělíme znovu do zákona 247 - a chci říci, že vláda už v roce 2000 předpokládala, že tuto povinnost provozovatelé autoškol budou mít, a ve sněmovně tato povinnost vypadla, opětovně uložit v novele zákona 247 provozovatelům autoškol povinnost dokládat místně příslušnému úřadu dobu, kdy bude výuka a výcvik žadatelů o řidičská oprávnění konkrétně prováděn. Ještě možná konstatování, že to slovo také v minulosti - to opětovně je i před rok 2001, kde než ten zákon 247 vstoupil v platnost, tak podle vyhlášky 55/1991 tato povinnost také byla. Takže možná, toto je přesnější.

Novela zákona 247 je připravena už v paragrafovaném znění. Samozřejmě probíhají ještě intenzivní debaty s Asociací autoškol a nově založenou Federací autoškol, která má některé ještě velmi podnětné připomínky, takže ten zákon ještě není dokončen, ale již je ve stadiu, kdy mohu slíbit, že v letošním roce se pravděpodobně dostane na projednání do vlády. Doufám, že to bude dříve, ale říkám, v letošním roce. Takže to je věc, o které víme, chceme ji řešit a budeme ji řešit novelou zákona 247.

Ke druhé části interpelace, která se týká jakosti práce STK, chci znovu říci, že z důvodu technického stavu vozidel dochází k nehodám pouze v jednom procentu případů. To je věc, kterou je potřeba vnímat. Čili není to zcela jakási přímá úměra, kdyby se zlepšila jakost STK. Ale přesto musím říci, že klesající zádržnost vozidel nebo odebrání technického průkazu po absolvování STK je velmi nelogická. Při obměně vozového parku v České republice jistě dochází k menšímu vyřazování vozidel z důvodu technické nezpůsobilosti na STK. Ale přesto si myslím, že to procento, které je nám hlášeno, nebo které máme k dispozici ze statistických údajů, tak je nižší než v Evropě okolo nás, zejména na západ. A to není pravděpodobné, že by náš vozový park byl lepší než v zemích Evropské unie.

To je věc, která nás vedla také k poznání, že dosavadní systém kontrol STK není účinný. Skutečně teď vám to číslo neřeknu, za loňský rok kolik jsme provedli kontrol STK, protože my provádíme státní odborný dozor na stejné úrovni jako krajské úřady, které povolují činnost STK a vlastně mají státní odborný dozor. Já jsem tento legislativní stav zdědil. Myslím, že by měl ústřední orgán provádět vrchní státní odborný dozor, to znamená, dozorovat ten orgán, který provádí státní odborný dozor. Vlastně kontrola v krajských úřadech - to nemůžeme, a naopak můžeme kontrolovat přímo v terénu STK, což dělá nová skupina, kterou jsem zřídil. Od nového roku pracuje v odboru kontroly a její úspěšnost je velmi vysoká. Takže na každé kontrole, na kterou vyrazí, dojde k zavření příslušné stanice, buď měření emisí, nebo stanice technické kontroly. Je to skutečně až zarážející úspěšnost, a naše zkušenosti z krajů jsou, že na základě našich metod práce se například v Jihomoravském kraji podařilo také tímto způsobem zdokladovat, že dochází k porušování předpisů v jedné stanici technické kontroly. V současné době myslím, že 12 nebo 14 stanic je ve správním řízení, protože se odvolaly proti tomuto zákazu činnosti. Takže ještě ani nemohu sdělovat, které jsou to stanice, abych nepoškodil jejich dobré obchodní jméno.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP