(16.00 hodin)
(pokračuje Pospíšil)

Tyto formuláře totiž zatím nemají oporu v zákoně, a jak víme, soudce je ve svém rozhodování vázán toliko zákonem.

A poslední argument na podporu formulářů je argument komparativní, který říká, že formuláře se osvědčily v mnohých zaběhlých právních systémech, v mnohých zaběhlých demokraciích. Použiji příklad Rakouska, Itálie, Velké Británie a v poslední řadě též Slovenska.

Dámy a pánové, tolik byl popis oné hmotně právní úpravy, a když dovolíte, nyní bych přešel ke gros celého návrhu popisu základních principů procesně právní úpravy.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Pane kolego, omlouvám se, že zasahuji do vašeho vystoupení. Jeví se mi, že svůj návrh chcete velmi důkladně odůvodnit, což je dobře, nicméně dostáváme se poněkud do kolize s usnesením sněmovny, které říká, že v 16 hodin budeme pokračovat pevně zařazenými body. (Poslanec Pospíšil odchází od řečnického pultu.)

Neberte to tak, že jsem vás vyhnal od řečnického pultu, ale asi v tuto chvíli, jestli jsem tomu porozuměl, tak jedna část vašeho úvodního vystoupení byla ukončena a teď by měla následovat druhá část. Obecné odůvodnění zaznělo, teď by měla být speciální část toho odůvodnění. Tak vás prosím, jestli byste pochopil mě jako předsedajícího, že teď musím vaše vystoupení přerušit, přerušit projednávání tohoto bodu a plnit tu povinnost, kterou předsedajícímu uložila Poslanecké sněmovna, a to je, že v 16.00 hodin bude zahájeno projednávání bodu číslo 116, Roční zpráva o situaci na kapitálovém trhu v roce 2002.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom pro upřesnění vám sděluji, že jsme svým usnesením zařadili na dobu od 16.00 do 17.00 projednávání tisků 116 až 128. První je tedy bod 116, kterým je

 

116.
Roční zpráva o situaci na kapitálovém trhu v roce 2002
/sněmovní tisk 403/

 

Zprávu projednal rozpočtový výbor. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 403/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Vlastimil Tlustý.

Prosím pana poslance Vlastimila Tlustého, aby se ujal slova jako zpravodaj rozpočtového výboru k tisku, který právě projednáváme, a to je Roční zpráva o situaci na kapitálovém trhu v roce 2002, sněmovní tisk 403. (Poslanec Tlustý se domlouvá s předsedající.) Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, já se omlouvám za chvilku zpoždění. Já jsem z toho úvodního slova nepochopil, že to je zpráva, která je v tuto chvíli neaktuální, protože se týká prvního pololetí roku 2003, mezitím byla rozpočtovému výboru předložena zpráva za celý rok 2003, a proto mi dovolte, abych k této první části naší spojené rozpravy v tuto chvíli neuváděl nic jiného než toto konstatování.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které nemám…

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Paní předsedající, já si myslím, že došlo k omylu, protože máme projednávat roční zprávu za rok 2002 o situaci na kapitálovém trhu, nikoliv o inflaci, kterou tady avizoval pan Tlustý.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Ještě jednou dávám slovo panu poslanci Vlastimilu Tlustému.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Ano, ale informace alespoň o tom datu naznačuje, že to je opravdu zpráva zastaralá, která se týká roku předpředchozího, a v tom případě odkazuji pouze na psaný text. Ta zpráva nevyjadřuje nic, co by bylo v tuto chvíli aktuálního pro kapitálový trh. Čili opravdu k tomu není co dodat.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do níž nemám žádnou písemnou přihlášku. Vidím pana poslance Gongola, že se hlásí. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Paní předsedající, já myslím, že tam máte moji písemnou přihlášku, ale to nevadí.

Dámy a pánové, sice nevím, jaký smysl má projednávání zprávy o situaci na kapitálovém trhu v roce 2002 na konci čtvrtletí v roce 2004, ale přesto si dovolím několik poznámek k tomuto bodu.

Je smutné, že jediné pozitivum, které lze z této zprávy vyčíst, je konstatování, že v loňském roce došlo na rozdíl od klesajících zahraničních trhů k meziročnímu růstu kapitálového trhu v České republice téměř o 17 %. To je totiž jediný klad z této zprávy. Ovšem vzápětí zpráva konstatuje, že český kapitálový trh stále neplní své hlavní funkce, zejména funkci alokační, a jeho role zůstává v rámci celé ekonomiky nedoceněná. Současný stav, který koneckonců trvá od založení českého kapitálového trhu, nelze nazvat jinak než krizí. Lze říci, že se už nelze jen znepokojovat, poukazovat na problémy a ostře je kritizovat, ale je načase je činit. Mám však pocit, že činy nelze brzy očekávat, neboť i vláda se ještě nedostala ani k tomu, že by to snad kritizovala, natož řešila, což koneckonců vyplývá z toho, že roční zprávu doporučuje jen schválit bez návrhu na řešení.

Bohužel musím konstatovat, že tato zpráva je poměrně neduživá, zůstává na půli cesty a nepálí si prsty. Neváhám říci, že katastrofická situace na kapitálovém trhu vyžaduje okamžitá řešení zevnitř, ale i v globálním ozdravění naší ekonomiky jako systému, v němž se na nohy zvedne i dnes mátožný kapitálový trh.

Hovořím-li o opatřeních zevnitř, pak mám na mysli především příčiny bankrotů Private Investors, Bradley, Rosenblatt and Company, KTP Quantum, Finnex Praha a Profin CB. Odhaduje se, že po bankrotech pěti makléřských společností vznikají nároky postižených klientů až ve výši tří miliard korun. Vláda zatím schválila poskytnutí návratné finanční výpomoci Garančnímu fondu obchodníků s cennými papíry ve výši 750 milionů korun, a tuneláři, neštítící se ničeho, si po bankách a kampeličkách našli další zdroj příjmů, a to na kapitálovém trhu, což samozřejmě opět zaplatí daňoví poplatníci.

A jaká je příčina tohoto stavu? Je to opět nedůsledná kontrola dozorčích orgánů a nízká úroveň vymáhatelnosti práva v této zemi. Záruční systém by měl zcela logicky být postaven na principu komerčního připojištění nebo garančního fondu, a nikoliv na garancích a dotacích od státu, jak je dnes nastaven. Dnešní systém přímo vybízí nepoctivce, aby stát beztrestně ochudili. Kapitálový trh se tak vůbec nestal konkurentem bank při udělování úvěrů ani hybatelem růstu ekonomiky, ale bohužel žralokem veřejných financí.

A za této situace vláda pouze navrhuje zprávu schválit. Není to od vlády trochu málo? Vždyť zde jsou nutné i vnější kroky, které by měla vláda nastolit. Rozhýbání trhu brání především nízká efektivita investovaných prostředků, malá ochrana, nespokojenost se stavem legislativy kapitálového trhu. Já jsem přesvědčen o tom, že nově přijatý zákon, který jsme přijali na minulé schůzi sněmovny, zákon o podnikání na kapitálovém trhu, problémy vůbec nevyřešil.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP