(12.50 hodin)
(pokračuje Votava)

Je vhodné určitě zmínit, že novela je předkládána Poslanecké sněmovně k projednání v době, kdy je otázka bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích v poslední době ostře sledovanou. Neuplyne den, aby nás média neinformovala o dopravních nehodách a jejich tragických následcích. Všichni víme, jaká bezohlednost a agresivita na našich silnicích panuje. Pan ministr jako předkladatel ve svém úvodním vystoupení zmínil některá čísla ze statistik. Myslím, že neuškodí, abych opět některá připomněl. Při dopravních nehodách zemřelo v České republice loni 1319 osob a to znamená, že v průměru usmrcených na jeden milion obyvatel, a to je přes 130, se řadíme na čelné místo v Evropě a některé země jako např. Nizozemí, Švédsko či Velkou Británii, předstihujeme již více než dvojnásobně. Každé tři minuty v České republice se stane dopravní nehoda a každých necelých sedm hodin zemře na našich silnicích člověk. Alarmující jsou případy především opilých osob řídících motorová vozidla, často aniž by jim byl kdy vystaven řidičský průkaz. Je třeba si uvědomit, že motorové vozidlo se stává v rukou nezodpovědného člověka nebezpečnou a často vražednou zbraní.

Dovolte mi, abych se nyní zaměřil na některé aspekty předložené právní úpravy. Zejména vítám, že se navrhovatel vrací k osvědčenému institutu zadržování řidičských průkazů příslušníky policie přímo na místě. Tento institut byl z našeho právního řádu odstraněn, čehož důsledkem se podle mého názoru stal dodnes se rozmáhající pocit řidičů motorových vozidel, že za spáchané dopravní přestupky jsou na místě vlastně nepostižitelní, neboť uloženou pokutu nemusejí uhradit bezprostředně na místě a mohou odjet. Spoléhají se totiž, že budou-li trvat na projednání přestupku ve správním řízení, otevírá se jim pestrá paleta možností, jak se mu legálně vyhýbat, event. je zdržovat. Zadržení řidičského průkazu na místě při nejzávažnějším porušení právních předpisů, jako je např. řízení pod vlivem alkoholu, spáchání trestného činu v souvislosti s dopravní nehodou apod., či hrozba ztráty řidičského oprávnění při recidivě páchání přestupků proti bezpečnosti provozu představuje jediné vhodné preventivní i sankční opatření, které konečně může piráty silnic přimět, aby se vystříhali všeho možného nebezpečného jednání vůči ostatním účastníkům silničního provozu.

Situace, kdy řidič usedne po zavinění nikoliv banální dopravní nehody, často nehody s tragickými následky, kdy způsobil smrt nevinných lidí, znovu za volant a pokračuje bez dalšího v jízdě, by již neměla být skutečností. Ruku v ruce s tímto opatřením jde bodové hodnocení vybraných protiprávních jednání řidičů. Osobně s jeho zavedením nemám problém a souhlasím s ním. Jak uvádí i důvodová zpráva k novele zákona, tento bodový systém byl úspěšně zaveden v řadě evropských zemí, např. v Německu, ve Velké Británii, Francii, Itálii, Polsku apod. Osvědčil se a přispěl ke zvýšení kázně řidičů a také k poklesu dopravních nehod a ke snížení závažnosti jejich následků. Mám sice určité výhrady o stupňování jednotlivých dopravních přestupků, či lépe řečeno k jejich bodovému ohodnocení. Například se domnívám, že za řízení pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky nebo při řízení vozidla bez oprávnění pro určitou skupinu by měl být větší počet bodů, než je v tabulce uveden. Ale to je jistě otázka další diskuse a projednání ve výborech. Předpokládám také, že budu v rámci druhého čtení k tomuto podávat své pozměňovací návrhy.

Tu a tam zaznívají vůči bodovému systému námitky, že může nahrávat korupci, ale tady je patřičné uvést, že ani současný systém blokových pokut není a nikdy nebyl spolehlivě s to zabránit policistům ochotným porušit služební přísahu přijmout úplatek. Selhávají jedinci. Tak jako když selžou u policie, tak občas selhávají jedinci i v ostatních oblastech lidské činnosti naší společnosti. Vyvozovat však okamžitě závěr, že bodový systém otevře další prostor pro korupci a nejvíce na něm vydělají úplatní policisté, jak se často objevuje v některých médiích, je neseriózní a nezodpovědné. Zpochybňování práce celé policie a snižování její autority pro selhání některých jedinců mně velice vadí.

Je třeba říci, že pouze ukládání pokut ztrácí v posledních letech bezesporu svůj preventivní význam. Peníze zaplacené na pokutě v současné době jsou pro řadu řidičů opravdu zanedbatelné částky. Pokuty často situaci ani neřeší. Takový viník pokutu samozřejmě raději zaplatí, především právě movitější řidič se ještě policistovi vysměje. Znám řidiče, kteří když je stavšjí dopravní policisté, aniž by jim stačili ještě oznámit, jaký dopravní přestupek spáchali, mávají již z okénka minimálně tisícovkou se slovy: Tak za kolik to bude dneska?

Na druhou stranu je často velký problém projednání přestupku ve správním řízení, pokud není přestupek vyřízen přímo v blokovém řízení na místě. Velké množství přestupků je prekludováno a v důsledku uplynutí jednoroční lhůty na projednání především proto, že se řidič přestupku vyhýbá. Také vymáhatelnost pokut uložených v přestupkovém řízení je často problematická a i nákladná. Je proto jistě na místě zavedení institutu kauce v novele zákona, která může být také započítána na úhradu pokuty.

Bohužel častým jevem je řízení motorového vozidla osobou bez řidičského oprávnění, tedy bez odborné způsobilosti řízení motorového vozidla. V této souvislosti si nemohu odpustit vrátit se ke svému pozměňovacímu návrhu novely trestního zákona, který jsem tomuto plénu předložil na jeho říjnové schůzi. Přes veškeré námitky vůči němu tehdy vznesené, totiž zda a jak má do platného znění kodexu zasahovat poslanec jako jedinec, se domnívám, že jeho idea byla správná a trestní sankce v něm zvolené odpovídaly nárůstu nežádoucího společensky nebezpečného jednání. Nadále se tedy domnívám, že řízení motorového vozidla bez odborné způsobilosti by mělo být trestným činem, zrovna tak jako řízení dopravního prostředku pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky. Řada tragických nehod mě v tom samozřejmě jen utvrzuje. Utvrzuje mě v tom také veřejné mínění a ohlasy, které od občanů dostávám. V nejbližší době proto hodlám v tomto směru podat příslušnou novelu trestního zákona.

Ze všech stran slýcháme, že problémem našeho právního řádu je slabá vymáhatelnost práva a povinností jím upravených. Vítám proto, že navrhovatel vyslyšel námitky, jimiž bylo na tuto skutečnost dlouhodobě upozorňováno. Účinnost, nebo ještě lépe neúčinnost právního trestání na úseku provozu na pozemních komunikacích již vyžadovala opravdu razantní zásah a ten myslím přichází v době vhodné kombinace nově upravených procesně právních i hmotně právních institutů.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, krátce před naším vstupem do Evropské unie je nám předkládána právní úprava s poselstvím našim řidičům: Kdo jsi zodpovědný, jeď, ale dej přednost dodržování práva. Nepřizpůsobíš-li mu svůj stav a povahu, bude ti dříve, než jsi dosud byl zvyklý, vystaveno varovné stop.

Vládní návrh zákona jsem připraven podpořit, a jak jsem již uvedl, v dalším čtení zákona předložím určité pozměňovací návrhy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Václavu Votavovi. Dámy a pánové, budeme pokračovat ve 14 hodin. Jako první po přestávce vystoupí pan poslanec David Šeich a pak je zde asi osm nebo deset dalších přihlášek. Přeji vám dobrou chuť.

 

(Jednání přerušeno ve 12.59 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP