(9.50 hodin)
(pokračuje Bielesz)

Odůvodnění. Právo Evropských společenství připouští, aby členské státy schvalovaly potraviny nového typu. Tato skutečnost však plyne přímo ze závazného předpisu EU, to je z nařízení číslo 258/1997/ES uvedeného v poznámce pod čarou č. 1A vládního návrhu zákona. Většina členských států však schvaluje potraviny obsahující potravinové doplňky, které nejsou v právních předpisech uvedeny. Jedná se např. o extrakty z čínských bylin označených jako doplňky stravy i další byliny, které jsou přidávané do běžných potravin, ale protože v tomto složení běžná potravina není uvedena v prováděcích předpisech, nebylo by možné ji uvést do oběhu a výrobce by musel čekat na novelizaci příslušného předpisu, aby byl daný výrobek do něj zařazen. Toto ustanovení situaci usnadňuje.

Sedmý pozměňovací návrh. K bodu 38. Bod 38 zní: V § 11 odst. 3 zní: Žádost o souhlas podle odst. 2 písm. b) musí obsahovat údaje o složení potraviny neuvedené ve vyhlášce, popř. povahu zdroje potraviny, který není tradiční, a dokumentaci obsahující skutečnosti nutné pro zdravotní posouzení navrhované potraviny.

Odůvodnění. Návrh přímo souvisí s pozměňovacím návrhem č. 6 a upravuje náležitosti žádosti o souhlas k předmětné potravině.

Osmý pozměňovací návrh. Za dosavadní bod 43 se vkládá nový bod 44, který zní:
V § 11 odst. 10 se za slova "k uvedení" vkládají slova "látky nebo". Dosavadní body se přečíslují.

Odůvodnění. Ministerstvo zdravotnictví je oprávněno vydat souhlas k uvedení do oběhu potraviny nového typu nebo přídavné látky. Tato skutečnost není plně v § 11 odst. 10 vyjádřena.

Devátý pozměňovací návrh. K bodu 62 předvětí zní: V § 16 se doplňují odstavce 4 a 5, které zní:

Odůvodnění. Návrh novely nebere v úvahu, že zákonem č. 274/2003 Sb. byl do § 6 již doplněn odst. 3, proto novelu lze doplnit jen o odstavce 4 a 5. Návrh má pouze legislativně technický význam.

Desátý pozměňovací návrh. Za dosavadní bod 62 se vkládá nový bod 63, který zní: Za § 16 se doplňuje § 16a, který zní:

§ 16a první odstavec: Zjistí-li ministerstvo nebo Ministerstvo zdravotnictví v důsledku nových informací nebo přehodnocení stávajících informací podrobné důvody k názoru, že použití některé látky nebo suroviny v potravinách nebo některá potravina představují hrozbu pro lidské zdraví, třeba je v souladu s právem Evropských společenství nebo seznamem vypracovaným podle tohoto práva, může omezit nebo zakázat používání nebo uvádění do oběhu takové látky, suroviny nebo potraviny, a tím pozastavit nebo omezit uplatňování práva Evropských společenství na svém území, jakož i rozhodnout o zrušení takového opatření. O tomto postupu a jeho důvodech i jménem České republiky neprodleně uvědomí ostatní členské státy Evropské unie a Komisi Evropských společenství.

Druhý odstavec: Pokud Komise Evropských společenství po přezkoumání takového rozhodnutí a jeho důvodech dojde k názoru, že je třeba právo Evropských společenství změnit za účelem těchto změn, pozbývá zákaz podle odst. 1 platnosti dnem, kdy změna práva Evropských společenství nebo seznamu vypracovaného podle tohoto práva nabude účinnosti.

Dosavadní body se přečíslují.

Jedenáctý pozměňovací návrh. K bodu 66. V § 17 odst. 2 písm. a) k bodu 1 se slova "nebo v § 3 a odst. 2" nahrazují slovy "v § 3 a odst. 2 nebo 6 nebo v § 3c odst. 2".

Dvanáctý pozměňovací návrh. Za dosavadní bod 62 se vkládá nový bod 69, který zní: V § 17 se za odst. 5 vkládají nové odstavce 6 až 11, které zní:

(6) Provozovatel potravinářského podniku se dopustí protiprávního jednání tím, že

a) v rozporu s opatřením Ministerstva zdravotnictví vydaným podle § 3b odst. 4 nevyloučí z oběhu nebo neomezí uvádění do oběhu opatření stanovené potraviny;

b) v rozporu s opatřením ministerstva nebo Ministerstva zdravotnictví vydaným podle § 16a neomezí nebo nevyloučí používání nebo uvádění do oběhu v opatření stanovené látky, suroviny nebo potraviny.

(7) Za protiprávní jednání podle odst. 6 provozovateli potravinářského podniku příslušný orgán dozoru uloží pokutu do výše jednoho milionu korun.

(8) Osoba provozující stravovací služby se dopustí protiprávního jednání tím, že

a) nedodrží podmínky použití přídavné látky stanovené v souladu s Ministerstvem zdravotnictví podle § 3a, nebo

b) v rozporu s opatřením ministerstva nebo Ministerstva zdravotnictví vydaným podle § 16a neomezí nebo nevyloučí používání nebo uvádění do oběhu v opatření stanovené látky, suroviny nebo potraviny.

(9) Za protiprávní jednání podle odst. 8 osobě provozující stravovací služby příslušný orgán dozoru uloží pokutu do výše jednoho milionu korun.

(10) Výrobci uvádějícímu poprvé do oběhu potravinu určenou pro zvláštní výživu neupravenou v prováděcím právním předpisu, nebo dovozci potraviny pro zvláštní výživu neupravené v prováděcím právním předpisu, která pochází ze třetích zemí, který

a) poruší povinnosti uvedené v § 3b odst. 1 nebo

b) nepředloží odborné ověření oznámené potraviny podle § 3b odst. 3,

uloží Ministerstvo zdravotnictví pokutu až do výše půl milionu korun.

(11) Výrobci nebo dovozci doplňku stravy, které za podmínek § 3c nezašle vzorek etikety, uloží Ministerstvo zdravotnictví pokutu až do výše půl milionu korun.

Dosavadní odstavce 6 až 10 se označují podle odst. 12 až 16. Dosavadní body se přečíslují.

Třináctý pozměňovací návrh. Za dosavadní bod 72 se vkládají nové body 73 až 75, které zní:

Bod 73: V § 19 odst. 1 písm. a) se za slova "podle § 6 odst. 1 písm. k)" vkládá čárka a slova "jejich označování na obalech potravin, které nejsou určeny spotřebiteli".

Bod 74: V § 11 písm. i) zní: Druhy potravin určené pro zvláštní výživu, požadavky na jejich složení, označování a způsoby jejich použití.

Bod 75: V § 19 se za písm. i) doplňuje písm. j), které zní: Doplňky stravy, požadavky na jejich složení, označování a způsob jejich použití.

Čtrnáctý pozměňovací návrh. V článku 2 se dosavadní text označuje jako bod 1 a doplňuje se bod 2, který zní: Doplňky stravy, které nesplňují požadavky upravené vyhláškou Ministerstva zdravotnictví, mohou být v oběhu nejdéle do 31. 7. 2005.

Děkuji vám za pozornost a omlouvám se za poněkud delší projev, ale tyto pozměňovací návrhy jsem dostal dnes ráno a už je nestačili rozmnožit. Ještě jednou se omlouvám a děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Myslím, že mnoho z nás věří, že kvantita může znamenat i kvalitu, resp. že se to navzájem nemusí vylučovat.

Ptám se, kdo se další hlásí do podrobné rozpravy. Vzhledem k tomu, že nevidím žádnou přihlášku, podrobnou rozpravu končím a tím končím i druhé čtení tohoto návrhu zákona.

 

Přikročíme k projednávání bodu č. 4, kterým je

 

4.
Vládní návrh zákona o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 488/ - druhé čtení

 

I tento návrh uvede z pověření vlády pan ministr Palas.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP