(17.30 hodin)
(pokračuje Škromach

Jde především o operační program rozvoje lidských zdrojů, jednotný programový dokument pro Cíl 3 - region NUTS 2 hlavní město Praha, a dále o program iniciativy společností IKL (???). Všechny tři programy jsou připraveny v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí.

Pro úplnost nutno dodat, že z Evropského sociálního fondu také částečně čerpá společný regionální operační program v gesci Ministerstva pro místní rozvoj.

Peníze z Evropského sociálního fondu získáváme realizací konkrétních projektů v rámci zmíněných programů. Dokumenty jsou již dopracovány a nacházíme se v okamžiku očekávání jejich předběžného schválení Evropskou komisi. Po pracovní linii máme informaci, že již nejsou další připomínky k obsahu dokumentů a že souhlas bychom mohli obdržet do konce února. Pak bude v krátké době následovat zveřejnění definitivních českých verzí dokumentů. Na programové dokumenty navazují tzv. programové dodatky, jejichž pracovní verze jsou již rovněž připraveny a termín dokončení je v polovině března. Souběžně pokračují práce na přípravě operačních směrnic, resp. manuálů, které by měly být hotovy do konce března. Příručky pro žadatele, resp. předkladatele projektů by měly být připraveny do konce dubna. Úpravy dokumentace na základě doporučení externího auditu se předpokládají v dubnu až v červnu, samotné vyhlášení programů v červnu 2004.

Potenciální předkladatelé projektů jsou již nyní informováni na seminářích probíhajících v jednotlivých regionech. V současnosti se rovněž zabýváme dalšími klíčovými otázkami, jako je zavedení monitorovacího systému pro úroveň zprostředkujících subjektů a konečných příjemců, ustavení monitorovacích výborů, dořešení postavení vybraných opatření k programu z hlediska zákona o veřejné podpoře, příprava zajištění publicity a informovanosti veřejnosti, včetně dalších školení a seminářů. Důležitým momentem je též dořešení některých detailů způsobu realizace programů, včetně rolí jednotlivých subjektů. Stanovený termín pro dořešení těchto otázek s partnerskými ministerstvy, Magistrátem hlavního města Prahy a příslušnými útvary Ministerstva práce a sociálních věcí je konec února. Zároveň je nutno dokončit nastavení finančních toků prostředků z Evropského sociálního fondu a národního spolufinancování. Vysoký počet projektů, široké spektrum partnerů zapojených do implementace, specifičnost administrace pomoci spolufinancované z Evropského sociálního fondu v kombinaci s dosud probíhajícími úpravami zákonů, které nastavení systému správy prostředků z Evropského sociálního fondu ovlivňují, jako např. rozpočtová pravidla, veřejné zakázky apod., klade v porovnání s jinými strukturálními fondy výrazně vyšší nároky na přípravu a celkové nastavení systému. Přílišná složitost administrativy Evropského sociálního fondu je ostatně i předmětem diskusí ve stávajících členských státech i v rámci Evropské komise. Tady chci zdůraznit, že i na posledním zasedání Rady ministrů evropských zemí, kde se tato záležitost probírala, tak jednoznačně je do budoucna snaha tento systém zjednodušit. Ale to bude možné až po roce 2006, kdy vlastně končí rozpočtové období.

Čili naší snahou jednoznačně je, abychom byli připraveni, a připraveni jsme. V tuto chvíli v podstatě čekáme na schválení těchto dokumentů v Bruselu, což by tedy mělo být do konce února, a pak mohou pokračovat další procesy.

Paní poslankyně hovořila o tom, že byly nějaké přísliby pro obce. To nevím. Obce a další, kteří budou chtít do těchto projektů vstupovat, se na to samozřejmě mohou připravovat. Jednotlivá naše střediska fungují a myslím si, že je možné tyto věci konzultovat již dopředu. Ale tak jak termíny byly, tak předpokládám, že paní poslankyně bude spokojena.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Paní poslankyně ještě využije možnost doplňující otázky. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji. Myslím si, že nikdo z nás nemůže být spokojen, jestliže měly být fondy čerpány už od ledna a dozvídáme se, že teprve teď se dopracovávají poslední formality, a teprve někdy v červnu budeme připraveni začít čerpat nebo teprve podávat projekty. Domnívám se, že je ohroženo plné čerpání připravených miliardových dotací z Evropské unie a hrozí, že se Česká republika stane čistým plátcem do Evropské unie, pokud tyto prostředky nevyčerpá.

Jak se to srovnává s proevropskou a sociální politikou vlády, bych se chtěla zeptat pana ministra.

A dnes dopoledne jsem zaznamenala, že pan ministr řekl, že v podstatě za nezaměstnanost je na vině i kraj a obce apod. Chtěla bych vás, pane ministře, upozornit v tom případě na to, že Evropská komise se ptá po odpovědnosti státu, a ne po odpovědnosti krajů a obcí, a není od vás pěkné házet nedostatečnost vašich úředníků na obce a kraje. A myslím si, že byste se měl seznámit s prací vašich úředníků a seznámit se s názory jednotlivých obcí, krajů apod. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní poslankyně. Prosím o odpověď ministra práce a sociálních věcí pana Zdeňka Škromacha.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, myslím, že i paní poslankyně Páralová je informována o tom, že z těchto fondů nemůžeme samozřejmě čerpat od 1. ledna, ale až od 1. května - po vstupu do Evropské unie.

A druhá věc. Toto čerpání je v podstatě dáno obdobím 2004 až 2006, čili není limitováno rozpočtovým rokem. A je tedy reálné to, že vstupujeme-li do Evropské unie k 1. květnu, tak zkrátka a dobře tyto programy dříve nebudou. Nevím, kde vznikla nějaká představa toho, že by bylo slíbeno, že bude čerpáno k 1. lednu. To si neumím osobně představit.

Udělali jsme veškeré kroky, které jsou, a pokračujeme v rámci harmonogramu, který je připraven. Tak jak jsme řekli, tyto programy závisí teď, pokud jde o jejich další pokračování, na schválení v Bruselu, což by mělo být do konce února, a na základě toho můžeme samozřejmě pokračovat potom v dalších krocích, tak jak byly tyto jednotlivé kroky nastíněny. Mohl bych samozřejmě k jednotlivým programům říci, jaké jsou jednotlivé termíny a jak byly projednávány, ale myslím si, že to v tuto chvíli není rozhodující.

Protože Česká republika nepatří k čistým plátcům a na rozdíl od takových zemí, jako je Rakousko, Německo, Švédsko, Velká Británie, které do systému pouze platí a prakticky z těchto fondů nečerpají, tak Česká republika vyčerpá více, než do toho zaplatí.

Ale to je méně důležité. Podstatné je, že vše pokračuje podle harmonogramu, který byl dopředu připraven, a Ministerstvo práce a sociálních věcí je plně funkční a jeho úředníci jsou dostatečně odborně vyškoleni na to, aby tento fond mohl fungovat. To není nic, co by se změnilo, nebo že by došlo k porušení termínů. Teď momentálně je to samozřejmě závislé na schválení, které není v naší kompetenci. Ale přesto vše bude připraveno tak, aby bylo možné tyto programy nastartovat. A myslím, že i paní poslankyně je velmi dobře informována, že tak jak tyto programy budou, tak určitě nabíhání plateb bude až v pozdějších měsících.

Otázkou samozřejmě je, kolik vyčerpáme ještě v letošním roce. Ale tady vůbec nejde o kalendářní rok, ale v podstatě o prostředky, které budeme mít k dispozici do roku 2006. A tady říkám jednoznačně, že budou-li projekty, a ony budou, musíme tady najít soulad a myslím si, že tady by neměl být nějaký souboj mezi opozicí a koalicí, a to jak na úrovni krajské, městské, obecní, tak i státní v tom smyslu, jako obdobně udělali určitou dohodu například i v Irsku, které bylo velmi úspěšné v těchto programech, kdy táhli za jeden provaz a snažili se pomoci té zemi, kterou v Evropě zastupují. A věřím, že i v České republice se nám podaří takovýto soulad najít.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Nyní dávám slovo panu poslanci Zbyňku Novotnému, který bude interpelovat místopředsedu vlády Cyrila Svobodu ve věci přínosu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání z cesty na Filipíny, tedy přínosu pro Českou republiku. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP