(17.20 hodin)
(pokračuje Buzková)

Od prvního ledna 2004 byl navýšen počet přepočtených pracovníků Pedagogického centra Praha, a to celkem o 60,4 zaměstnance. Z toho 52 přepočtených pracovníků působí na odloučených pracovištích v jednotlivých krajích. Jedná se vždy o 4 pracovníky ve všech krajích kromě Prahy. Těmito pracovníky bude zabezpečována agenda týkající se evropských sociálních fondů, funkčního studia vedoucích pracovníků, úkolů ministerstva školství vyplývajících z usnesení vlády v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a kariérního systému a rozvojových programů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Zbylých 8,4 přepočtených pracovníků bude zabezpečovat na Pedagogickém centru Praha převážně ekonomické agendy, které budou ve větším rozsahu než doposud a jsou nutné k zajištění Pedagogického centra Praha v nových podmínkách. Koneckonců již tím, že se nebude jednat o 14 právních subjektů, ale o jeden právní subjekt s odloučenými pracovišti v jednotlivých krajích, dochází ke značné úspoře především technických pracovníků.

Pedagogické centrum pro polské národnostní školství v Českém Těšíně bude zachováno beze změny s celkových přepočteným počtem pracovníků 6.

Můj náměstek pro regionální školství se obrátil na náměstky hejtmanů, kteří jsou pověřeni řízením školství, aby se stávajícími řediteli pedagogických center projednali problematiku zajištění dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v souvislosti s připravovanou reorganizací jejich zařízení. Náměstci hejtmanů byli požádáni o stanovisko, zda kraj je ochoten převzít aktivity pedagogických center a jakým způsobem bude toto převzetí zajištěno. Náměstek pro vědu a vysoké školy jednal s pedagogickými fakultami o připravované transformaci pedagogických center. Rektoři těchto vysokých škol měli zvážit možnost převzít poskytování vzdělávacích programů pedagogických center v rámci zákona 111/1998 Sb., o vysokých školách.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k připravované transformaci pedagogických center ustavilo komisi pro jejich transformaci, ve které jsou zastoupeni vedoucí pracovníci MŠMT ze skupiny regionálního školství, ekonomické sekce, legislativy, odboru evropské integrace a programů, České školní inspekce a analytického oddělení. Úkolem této komise je připravit transformaci pedagogických center tak, aby bylo zajištěno a pokračovalo vzdělání pedagogických pracovníků, a pokud to bude možné, aby pracovníkům transformovaných pedagogických center byly nabídnuty jiné pracovní příležitosti. Transformací pedagogických center nezanikne další vzdělávání pedagogických pracovníků. Vzdělávání budou zajišťovat jiné organizace než pedagogická centra, jejichž zřizovatelem je v současné době Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám za odpověď. Zeptám se paní poslankyně, zda má doplňující dotaz. Prosím, paní poslankyně, máte jednu minutu na jeho vznesení.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Těch otázek a pochybností je velmi mnoho. Já děkuji za odpověď, kterou jsem dostala, ona celkem koresponduje s informacemi, které jsem měla zatím dostupné. V písemné interpelaci položím paní ministryni některé dotazy, na které není tady teď čas a které se týkají konkrétního uskutečňování. To znamená, to není otázka koncepční, ale spíše naplňování té vize, kterou nám zde paní ministryně přednesla.

Jen zopakuji otázku, kterou jsem již položila. Paní ministryně, zvažovalo ministerstvo školství někdy prostředky, které byly vynaloženy, zná jejich výši na školení těch pracovníků, kteří dnes jsou tedy zaměstnanci jednotlivých pedagogických center? Máte představu o tom, kolik stát vynaložil na vzdělávání - mnohdy zahraniční - těchto pracovníků a jakým způsobem bude dále jejich vzdělání využito? To není otázka toho, zda jim bude zajištěna další práce, ale spíše zda stát dokáže využít vzdělání, které jim poskytl, k dalším účelům.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji a prosím o odpověď ministryni školství Petru Buzkovou.

 

Ministryně školství ČR Petra Buzková: Paní poslankyně, já vám samozřejmě nejsem schopna takto bez přípravy říci, kolik bylo investováno do vzdělání toho kterého pracovníka pedagogických center, ať již z prostředků tohoto státu, anebo z prostředků Evropské unie. Na druhou stranu takovéto prostředky jsou vynakládány na vzdělávání úředníků ministerstev, všech ústředních orgánů státní správy. A zde také velmi často dochází k transformacím a k tomu, že lidé z těchto úřadů a z těchto ministerstev odcházejí. To znamená, že toto skutečně není zásadním argumentem pro to, proč by se neměl snižovat počet funkčních míst.

Každopádně, jak jsem uvedla, můj náměstek pro regionální školství jedná se zástupci hejtmanů pověřenými řízením problematiky školství i o využití těchto pracovníků v rámci fungování správy školství v jednotlivých krajích. To znamená, to by bezesporu, pakliže se to v některých krajích povede - já myslím, že ano, i když ne ve všech krajích - bylo správné využití kvalifikace a kompetencí těchto lidí.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám. Další, kdo bude interpelovat, je paní poslankyně Alena Páralová, a to v interpelaci na ministra Zdeňka Škromacha ve věci přípravy pravidel čerpání dotací z evropských strukturálních fondů. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, můj dotaz se zaměřuje na připravenost ústřední státní správy na čerpání dotací z Evropského sociálního fondu. Cituji z vládního materiálu: "V době stoupající nezaměstnanosti a vstupu do Evropské unie se musíme prezentovat jako efektivní stát schopný využívat pomoc ze strukturálních fondů na taková opatření jako aktivní politika zaměstnanosti, celoživotní vzdělávání, vyrovnání se s konkurenceschopností, inovacemi. Ve spojení vědy, výzkumu, vysokých škol a průmyslu systémovým moderním způsobem jde zvýšeně o realizaci evropské sociální politiky a využití finančního nástroje - Evropského sociálního fondu."

Jak se toto tvrzení vlády slučuje s tím, že obce si stěžují, že jim v loňském roce bylo slibováno, že od začátku roku 2004 budou moci čerpat finanční prostředky z Evropského sociálního fondu, a s tím, že s penězi mohou počítat v květnu roku 2004? Je překvapující, že obce nemají kam podat své projekty. Realizace programů a opatření, která si vyžádá aktivní přístup zdola v tvorbě projektů, v současnosti ve všech potenciálních žadatelích vyvolává pochyby a obavy o včasné zajištění uplatnění evropských grantů. Uvádějí, že Ministerstvo práce a sociálních věcí nedokončilo plně přípravu pravidel parametrů přesných podmínek na to, aby s plným nasazením subjekty očekávající dotace z Evropské unie mohly žádat o dotace. Jedná se o obce, kraje, nestátní neziskové organizace, školy, sociální zařízení, úřady práce a další.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Prosím, upozorňuji na čas, paní poslankyně.

 

Poslankyně Alena Páralová: Proto se ptám, kdy budou skutečně dopracovány veškeré potřebné dokumenty a podmínky pro přípravu projektů a jejich administraci.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám. Prosím o odpověď ministra práce a sociálních věcí Zdeňka Škromacha.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte, abych reagoval na interpelaci paní poslankyně Aleny Páralové ve věci přípravy pravidel čerpání z Evropského sociálního fondu. Na úvod bych chtěl říci, že samozřejmě naším cílem je z těch možností, které máme, a i v rámci tohoto fondu vyčerpat prostředky do posledního eura, protože bylo by asi hříchem toho nevyužít.

Obecně pravidla čerpání z Evropského sociálního fondu jsou vymezena řadou nařízení Rady Evropského parlamentu a Evropské komise, zejména pak nařízení Rady č. 1260/1999, o obecných ustanoveních o strukturálních fondech, nařízení Evropského parlamentu a Rady 1784/1999, o Evropském sociálním fondu, a další. Čerpání prostředků z Evropského sociálního fondu v České republice se bude řídit příslušnými programovými dokumenty, které Česká republika zpracovává a které Evropská komise schvaluje.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP