(15.40 hodin)
(pokračuje Vojíř)

Výsledkem bylo přilákání velkého množství investorů, především například z USA. Efekt se ukázal zhruba za 10 až 11 let ve vývoji náběhu dohonit ekonomiku například Velké Británie, Německa, vyspělých zemí, které doháníme i my - jak předpokládám.

Co se týče vymáhatelnosti práva, musí být takový stav, že především společnost půjde založit velmi rychle a na druhé straně obchodní spory budou řešeny sice kvalitně, to si přeji z celého srdce, ale také alespoň rychleji, než je tomu teď.

Co se týče infrastruktury, všichni víme, že je jedním ze základních předpokladů, aby investor přišel do území, do země. Nebudeme-li mít dálnice, rozšířenou telekomunikační síť, nebudeme-li mít možnost připojit se například na zdroj plynu a elektřiny, bude to složité. Myslím si, že poslední věci máme, ale určitě nemáme rozšířenou dopravní síť, především dálnice. V tomto kontextu mě mrzí skutečnost, že například dálnice D47 měla roční odklad jen proto, že začátek byl celý zpackaný.

Nyní něco k druhému bloku, že se musí vyplatit pracovat. Myslím, že ten je v České republice velmi důležitý. Tato vláda dle mého názoru velmi pokřivuje tuto záležitost především tím, že sociální dávky jsou tak štědré, že je jednodušší například pro tří- až čtyřčlennou rodinu, aby dva dospělí nepracovali a pobírali všechny typy sociálních dávek. Zjistí se, že jejich příjem je stejný jako v práci. Proč? Je to tím, že dávka je tak vysoká, nebo je to tím, že práce je buď nekvalifikovaná, to znamená, že člověk není na patřičné úrovni a jeho pracovní síla je méně hodnotná, nebo je to tím, že sice jeho pracovní síla je rozumná, přiměřená, odpovídající, ale existuje tady vysoké zdanění práce. Když říkám vysoké zdanění práce, nemyslím tím jen přímou daň, ale sociální a zdravotní pojištění. Uvedu příklad, který jsem zde říkal několikrát. Platí, že máte-li si vydělat 10 tisíc Kč čistého, musíte vytvořit hodnotu alespoň 18 tisíc Kč. Je-li vaše pracovní síla hodnocena podnikatelem 18 tisíc Kč, 8 tisíc Kč se odvede do různých státních pojištění - myslím sociální a zdravotní pojištění a daň z přijmu, a teprve 10 tisíc Kč dostanete jako zaměstnanec na ruku.

Jako ODS jsme se snažili udělat jeden krok, který mohl alespoň ukázat, aby zaměstnanci věděli, jakou hodnotu musí vytvořit, aby dostali 10 tisíc Kč, takže se na výplatní pásce objeví ještě to, co za zaměstnance odvádí zaměstnavatel. Ani to neprošlo. Poznámka na okraj: myslím, že především levicové politické uskupení ví proč - protože to by byla velká revoluce zaměstnanců, kdyby zjistili, kolik musí dávat v různé formě "státu".

Další věc, která je velmi nepříjemná ohledně toho, že se musí vyplatit pracovat, je jisté zvyšování minimální mzdy. Zvyšování minimální mzdy klade tlak na to, že aniž byste zvýšili produktivitu práce v nejnižším pásmu, zaměstnavatel vám tuto mzdu musí vyplatit. Vy neuděláte nic navíc, ale meziročně například získáte 500 Kč. Někdo může říci, co je to 500 Kč, ale vezmete-li to makroekonomicky, je to částka velmi vysoká. Není tak dávný spor, myslím před rokem, pan ministr průmyslu by mi to možná potvrdil, že se jeho předchůdce jistým způsobem dohadoval s jiným ministerstvem práce a sociálních věcí o tom, jaký tento růst má v této oblasti být, a spíše to držel níž. Ministerstvo práce a sociálních věcí chtělo paradoxně výše. Říkám paradoxně, protože od toho se odvíjejí výpočty dalších dávek a nákladů, které souvisí s cenou práce.

Takto bych mohl korektně pokračovat ve výčtu některých slabých míst, která se musí odladit a musí se změnit.

Myslím si, že je nezbytně nutné udělat dva kroky. Za prvé, vláda nesmí vytvářet takové prostředí, že drobní živnostníci končí, že daňová zátěž, účetnictví nebo jiné oblasti jsou tak těžké, že skončí ti, kteří by na to potenciálně měli, jdou na úřad práce, na státní kasu - a jaký je výsledek? Že se prohlubuje deficit státního rozpočtu. Je to paradox. Na daních nevyberete nic, naopak ještě vyplatíte a ještě se zvýší počet nezaměstnaných.

Druhá věc. Jestliže máme přilákat investory, zrušme konečně pobídky a pojďme na velmi nízkou daň z příjmu jak právnických osob, tak i fyzických osob. Myslím, že léky existují, je pouze otázka, jestli je vláda ochotna je realizovat.

Na závěr mi dovolte ukázat jeden graf, který jasně vypovídá o situaci, kde bydlím. Bydlím v Ústeckém kraji. Nezaměstnanost vypadá takto hrozivě. Černá křivka je počet míst, která jsou k dispozici. Pohybuje se kolem 300 míst. Červená křivka, která strmě rostla, je počet lidí, kteří práci hledají, neboli nezaměstnaní. Ta je zhruba na úrovni 15 tisíc. Pro bývalý okres Most to znamená už 25 % lidí bez práce. Myslím, že to není žádná legrace a že už se musí něco konečně stát.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Mám zde ještě tři písemné přihlášky. Nyní má slovo kolega Miloslav Kala, připraví se kolega Antonín Zralý.

 

Poslanec Miloslav Kala: Vážené kolegyně a kolegové, mám pocit, že jsme toho dnes udělali tolik, že bychom měli zůstat po škole. Především jsme udělali hodně s nezaměstnaností. Domnívám se, že chyba je v tom, jak přistupujeme k řečnickému pultu a že se snažíme zaujmout sdělovací prostředky, a ne se věcně zabývat tím, co projednáváme, a to je odpověď na písemnou interpelaci poslance Fajmona.

V průběhu debaty jsem vystoupil ve faktické poznámce a upozornil jsem na nepravdivý výrok pana poslance Tlustého, který se týkal zařazení formulace premiéra Špidly mimo sociálně demokratický myšlenkový proud. Chtěl bych doplnit, že profesor Stiglitz je významným ekonomem, který reprezentuje neokeynesiánskou ekonomii, kterou se sociální demokracie inspiruje.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP