(15.20 hodin)
(pokračuje Škromach)

Čím později bude společnost a stát přistupovat k nápravě této situace, tím více úsilí a prostředků to bude stát. Prevence je vždy levnější než nápravná opatření. Hospodářský růst projevující se nárůstem počtu nových, ale často kvalitativně a kvalifikačně odlišných pracovních míst umožňuje úřadům práce efektivnější a účinnější zprostředkovatelskou činnost. Uplatnění na trhu práce je takto reálné, ale pouze pro ty nejpřipravenější a nejmotivovanější uchazeče.

Pro dosažení zaměstnání vysokého počtu a podílu dlouhodobě evidovaných uchazečů je potřebné výrazné zvýšení podílu poradenské a rekvalifikační činnosti, motivačních kursů, kursů obnovujících pracovní návyky, resp. učících pracovním návykům, zejména u mladých absolventů a mladistvých. Dále je potřebné zavedení další profesní přípravy, která se netýká jen starších občanů, ale do značné míry i absolventů škol, s výjimkou některých vysokoškolských oborů.

V praxi je často potřebné podpořit zaměstnavatele příspěvky, aby již motivované a rekvalifikované uchazeče zaměstnali. Rovněž je potřebné finančně kompenzovat zaměstnavateli jejich obvykle nižší produktivitu práce nebo jiné problémy spjaté s jejich zaměstnáváním. Osobní dohled nad jejich pracovním výkonem, asistence u osob se zdravotním postižením apod. Tyto přístupy jsou plně v souladu s evropskou strategií zaměstnanosti. Realizace těchto činností je samozřejmě podmíněna dostatkem finančních prostředků.

V roce 2003 bylo celkem zřízeno 13 454 společensky účelných pracovních míst, což je o 4034 míst více než v roce 2002. Vzrůst výdajů na tento nástroj v roce 2003 byl důsledkem vzrůstu počtu zřízených míst v rámci tohoto nástroje. V rámci veřejně prospěšných prací bylo vytvořeno 14 703 míst. V roce 2002 to bylo 16 488. Tady došlo k poklesu asi o 1875 vytvořených míst pro veřejně prospěšné práce. Pro zajištění odborné praxe absolventů škol a získání kvalifikace mladistvých bylo zřízeno v roce 2003 8842 míst, což je o 711 míst více než v roce 2002. Nadále i v roce 2003 vzrostl počet zařazených do rekvalifikací, a to o 5502 osob. V roce 2002 bylo v rekvalifikaci zařazeno celkem 36 015 osob, v roce 2003 to už bylo 41 517 osob. Počet uchazečů zařazených do programu aktivní politiky zaměstnanosti v roce 2003 se zvýšil na 85 624 uchazečů, v roce 2002 prošlo aktivní politikou zaměstnanosti celkem 75 719 uchazečů. Jejich podíl na průměrném počtu evidovaných uchazečů se zvýšil proti roku 2002 z 16 % na 16,24 % v roce 2003. Dále byl úřady práce poskytován z prostředků aktivní politiky zaměstnanosti příspěvek na provoz chráněných dílen a pracovišť, který přispěl k udržení pracovních míst 5161 osob. V roce 2002 to bylo 4679 osob.

Ve druhé polovině 90. let zintenzivnily procesy restrukturalizace české ekonomiky. Vedle proinvestiční politiky vlády také příliv zahraničního kapitálu dává perspektivu dynamičtějšího rozvoje ekonomiky. Zahraniční kapitál přináší vlny modernizací, růst produktivity práce, HDP a vznik nových míst, která ovšem vyžadují jinou, převážně vyšší kvalifikaci pracovních sil.

K dalším faktorům, které mají za následek snižující se zaměstnanost a zvyšující se nezaměstnanost v posledních letech, patří především vliv demografického vývoje, privatizace podniků, zapojení národní ekonomiky do světového trhu a stav ekonomického cyklu u našich hlavních obchodních partnerů. Základní předpoklad snižování nezaměstnanosti je v nastavení optimálního souladu všech druhů politik zaměstnanosti - hospodářské, regionální, vzdělávací, rozpočtové, trhu práce, což je také aktivní politika zaměstnanosti, a dalších - s cílem vytvořit podmínky pro dosažení takového hospodářského růstu, který by stimuloval poptávku po pracovní síle. Řada prvků této politiky je již uplatňována, další se připravují, a ve spolupráci se sociálními partnery zároveň musí být věnována pozornost zlepšování kvality pracovní síly, zejména její kvalifikaci, aby odpovídala dnešním nárokům zaměstnavatelů včetně přicházejících investorů. Nechceme pracovat za nízké mzdy, chceme, aby naši lidé měli slušné mzdy, aby to byli vysoce kvalifikovaní zaměstnanci, řemeslníci, kteří se uplatní na trhu práce v České republice a stejně tak i v celém prostoru Evropské unie.

Dosavadní vývoj registrované míry nezaměstnanosti lze rozdělit na dvě odlišná období. Tím prvním bylo období faktické absence restrukturalizace, v jejímž důsledku byla míra nezaměstnanosti částečně uměle, částečně díky absorpční schopnosti rodícího se terciárního sektoru držena na velmi nízké úrovni v rozmezí 2 až 4 %. To je to období, kterým se pyšní ODS - ovšem otázka je, nakolik to byla její zásluha a nakolik to bylo dáno společenskými procesy, které probíhaly, a samozřejmě i tím, že v té době existovala výrazná přezaměstnanost v mnoha firmách.

Zlomem byl rok 1998 a skutečně započatá důsledná restrukturalizace podnikové sféry. Nezaměstnanost prudce narůstala až do roku 2000, kdy na konci ledna 2000 její hodnota činila 9,8 %. V následujícím období dochází již jen k mírnému nárůstu míry nezaměstnanosti. Ke konci ledna 2004, jak už tady bylo několikrát opakováno, dosáhla historického maxima 10,8 %.

Jsem přesvědčen o tom, že v následujícím období se vývoj míry nezaměstnanosti podaří stabilizovat především díky pokračujícímu růstu HDP, jenž povede k nárůstu tvorby nových pracovních míst. Koncem roku 2005 by mělo dojít k zastavení růstu nezaměstnanosti, a to na základě projevení důsledků aktivní politiky zaměstnanosti a projektů financovaných Evropským sociálním fondem. Podle našeho odhadu by se míra nezaměstnanosti ke konci roku 2005 měla pohybovat pod hranicí 10 %, v průměru kolem 9 %. - To aby naši kolegové z ODS měli přesné informace a přesná čísla, jak si představuje ministr práce a sociálních věcí další pokračování v této oblasti.

Myslím si, že tato čísla jasně hovoří o tom, že nezaměstnanost rostla a rostla.A rostla i za doby vlády ODS. Jestliže se této vládě podaří tento trend zlomit a obrátit, bude to úspěchem této vlády a pak ať soudí kolegové z ODS, zda jsme byli, nebo nebyli úspěšní. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Překvapilo mě, že vaše vlídná výhrůžka, že to bude hodinový projev, nebyla naplněna, a tedy pan poslanec Janeček má nyní slovo. Připraví se kolega Vojíř.

 

Poslanec Josef Janeček: Kolegyně a kolegové, nebudu vás dlouho zdržovat, neboť nevím, zda tato diskuse směřuje k tomu, abychom došli k nějakému opravdivému řešení nebo abychom si pohovořili o problémech, které skutečně v problému nezaměstnanosti jsou. Totiž ten problém vůbec netkví v tom čísle, které se tady tak často zveřejňuje, diskutuje, omílá. Problémem není procento nezaměstnaných. Problémem je množství lidí, kteří jsou dlouhodobě nezaměstnaní. Při každé transformaci dochází k určitému zvýšení počtu nezaměstnaných, ale sociálním problémem nejsou lidé, kteří tu práci najdou za dva, za tři, čtyři měsíce. Problémem jsou lidé, kteří tu práci nenajdou za rok, za dva, za tři a to je to místo, na které bychom měli zaměřit naše úsilí.

Bohužel, jako bychom si neuvědomovali rozměr tohoto problému, a naopak připravujeme a zakládáme tento problém dokonce dlouhodobě. Jen bych upozornil, že už přes rok tady je např. návrh zákona o asistentech zdravotně postižených ve školách, který také je velmi účinným nástrojem, aby tyto dnes ještě děti neskončily jako dlouhodobě nezaměstnaní. A bohužel to byla naše politická strana na krajní levici, která blokuje projednání tohoto přece sociálního zákona, který podporuje, aby tyto děti byly integrovány a aby nedošlo k tomu, co nazýváme sociálním vyloučením.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP