(9.20 hodin)
(pokračuje Grebeníček)
Za třetí a za poslední: Považuje předseda vlády skutečně za právní a ústavní postup, kdy nikoli rozhodnutím sněmovny, ale pouhým usnesením vlády Česká republika otevřeně podporuje války, a to války neschválené Radou bezpečnosti OSN, kdy vláda otevírá vzdušný prostor k průletu sil útočníka a umožňuje utajený přesun jeho vojsk a materiálu civilními koridory do oblasti válečných operací a okupačních zón? Skutečně chce premiér tvrdit, že těmito postupy není - cituji jeho výrok - jakkoli ohroženo civilní letectví v Evropě?
Tolik mé otázky. Čekám na odpověď.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, to bylo vyjádření interpelujícího pana poslance Grebeníčka. Reagovat na ně bude premiér Vladimír Špidla. Prosím, pane premiére.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, mohu myslím naprosto jasně sdělit panu předsedovi Grebeníčkovi, že platí to, co jsem sdělil ve své odpovědi na interpelaci, že vláda nemá k dispozici relevantní informace o vámi obecně udávaném mezinárodně protiprávním jednání Spojených států amerických a Spojeného království Velké Británie a Severního Irska. Takovéto relevantní informace nejsou k dispozici, neprobíhají ani žádná mezinárodní jednání, ani jiné kroky, které by se touto záležitostí zabývaly. Proto ji nemohu považovat za podnět pro diplomatickou aktivitu České republiky.
Chci zdůraznit, že Česká republika působí v Iráku na základě výzev obsažených v rezoluci Rady bezpečnosti OSN, a to rezoluce číslo 1472/2003, která obsahuje výzvu k poskytnutí humanitární pomoci obyvatelům Iráku; rezoluce číslo 1483, vyzývající členské státy, aby přispěly k zajištění bezpečnosti a stability Iráku. Myslím si, že výcvik policistů a působení policejní jednotky České republiky v Iráku plně odpovídá základu této rezoluce. A rezoluce 1501/2003, kterou Rada bezpečnosti vybízí členské státy, aby poskytly asistenci, včetně poskytnutí ozbrojených sil mnohonárodnostním silám působícím v Iráku, a vyzývá státy k poskytnutí pomoci, výcviku a vybavení tvořícím se iráckým policejním a ozbrojeným silám. Uvedené rezoluce současně mimo jiné obsahují též výzvu adresovanou všem dotčeným státům, aby dodržovaly své mezinárodněprávní závazky, včetně Ženevských úmluv z roku 1949 a Haagských úmluv z roku 1907.
Konstatuji s plnou vážností, že působení České republiky v Iráku je nejenom v souladu s našimi národními zájmy, protože naším zájmem nepochybně je stabilizace této oblasti a návrat moci do rukou iráckého lidu, stejně tak jako návrat prostého lidského života do této oblasti. To je zájem, který je vysoký, jasný a nepochybný. Současně však si myslím, že bylo zřetelně doloženo, že Česká republika při sledování tohoto svého zájmu působí pevně na půdě Organizace spojených národů v rámci rezolucí OSN. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane premiére. Kdo další se hlásí? Hlásí se pan poslanec Exner do rozpravy. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, členové vlády, dámy a pánové, trochu mě překvapuje, že vláda nemá informace o mezinárodně protiprávním jednání v souvislosti v Afghánistánem a Irákem. Dovolte mně jenom jednu otázku, kterou bych byl rád, kdyby pan ministerský předseda odpověděl. Kdyby je vláda měla, reagovala by odmítavě?
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Do rozpravy se hlásí také pan poslanec Alexander Černý. Prosím.
Poslanec Alexander Černý: Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně a kolegové. Chtěl bych se, pane předsedo, vaším prostřednictví zeptat pana premiéra, jaké měla vláda České republiky relevantní informace, když nás přesvědčovala o nutnosti zásahu v Iráku. Jaké měla relevantní informace o existenci zbraní hromadného ničení na území Iráku. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. O slovo se hlásí ministr zahraničí Cyril Svoboda.
Místopředseda vlády a ministr zahraničí ČR Cyril Svoboda: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, je možná dobré si znovu připomenout celou historii, protože je nepochybné, a o tom nemůžou pochybovat ani poslanci KSČM, že Saddám Husajn měl zbraně hromadného ničení, protože je použil i proti vlastnímu obyvatelstvu. Použil je proti Kurdům. To znamená, že ty zbraně musel mít, a použil je. Také jsme řekli mnohokrát i v minulosti, že inspektoři byli vysláni do Iráku proto, aby tyto zbraně hledali. Je všeobecně známo, jakou hru s nimi tehdy Saddám Husajn hrál, a dokonce k jakým napětím to vedlo - i k tomu, že ta mise inspektorů byla vypuzena z Iráku, potom se navrátila a neúspěšně hledala. Důkaz nebyl nalezen o tom, že v den, kdy skončil konflikt v Iráku, by byly nalezeny zbraně hromadného ničení. To je pravda. Ale nikdy to není důkazem toho, že by je neměl Saddám Husajn v době před konfliktem. Protože zbraně hromadného ničení jsou i zbraně takového rozměru, že je možné je nejenom kamkoli schovat, ale také je možné je i kamkoli vyvézt. Takže z historie víme nepochybně, že Saddám Husajn zbraně hromadného ničení měl. To je nepochybné. Nelze, aby o tom kdokoli z nás pochyboval.
Také je třeba sdělit, že mezitím - a citoval ty rezoluce pan premiér - OSN vlastně potvrdila, že dnešní koaliční správa je koaliční správa, která je legitimní. Dokonce mezi touto koaliční správou a OSN probíhá jednání o tom, kdy a do jaké míry OSN přebere funkci v Iráku. Podle mého názoru by bylo dobré, aby se tak stalo co nejdříve, dokonce aby se tak stalo ještě před volbami v Iráku, nikoli až po volbách.
Takže operujeme s informacemi, které jsme měli v době, kdy jsme rozhodovali, a důležité je, že rozhodnutí České republiky bylo vždycky rozhodnutí demokratické, učiněné orgány, které jsou k tomu ústavou povolány, a klíčová rozhodnutí, ta naprosto zásadní, byla schválena touto Poslaneckou sněmovnou a Senátem. Bylo to rozhodnutí demokratické, svobodné a podle mého názoru ještě navíc samozřejmě rozhodnutí správné.
Podle mého názoru je třeba teď se soustředit především na pomoc Iráku, protože to, co potřebujeme, a to, co chceme, je, aby Irák byl jednotný, prosperující a aby to byl také stát bezpečný. V tomto ohledu je myslím velký úkol před celým mezinárodním společenstvím, abychom v tomto procesu umožnili co nejrychlejší převzetí moci Iráčany a co nejrychlejší stabilizaci situace v Iráku. Proto naše angažovanost pokračuje dál. Pokračuje dál tak, že chceme pomoci vybudovat polici Iráku trénováním budoucích policistů. Naši experti jsou zapojeni nejenom do provizorní koaliční správy, ale budou zapojeni i do těch nových transformačních institucí, abychom byli nápomocni při obnově Iráku. Je to pozitivní role. Je to role mírová. Je to role, která jde ve prospěch Iráčanů, ve prospěch občanů, kteří žijí v Iráku. Vláda samozřejmě postupovala správně a postupovala na základě rozhodnutí obou komor Parlamentu.
V Iráku se něco podstatného stalo.
***