(18.30 hodin)
(pokračuje Němcová)
Nyní se budeme zabývat bodem
98.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 227/2000 Sb.,
o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů
(zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 507/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr informatiky Vladimír Mlynář. Prosím, pane ministře.
Ministr informatiky ČR Vladimír Mlynář: Paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych vám stručně představil novelu zákona č. 227/2000 Sb., tedy zákona o elektronickém podpisu, která se týká tří okruhů. První, jak už se stalo zvykem, je synchronizační s Evropskou unií, tedy věcně směřuje k tomu, aby byly v České republice uznávány kvalifikované certifikáty vydané v zemích Evropské unie. Druhé dva atributy novely zákona se týkají zavedení nových možností zákona o elektronickém podpisu, tedy elektronického podpisu, nových institutů. Prvním je elektronická značka a druhým časové razítko. Elektronická značka je vlastně legislativní opatření. Technicky jde o elektronický podpis, který nevyžaduje fyzickou účast osoby, a umožňuje tedy automatické ověřování dat. Jeho existence je jednou z důležitých podmínek toho, aby jednotlivé registry mohly automatizovaně vyměňovat svá data. Časové razítko je pak součástí elektronického podpisu a zajišťuje přesnou důvěryhodnost a časový údaj o spojení dat v elektronické podobě.
Návrh zákona si nevyžaduje dopadu na státní rozpočet a vláda jej projednala bez větších problémů.
Současně dovolte, abych využil tohoto vystoupení k tomu, abych ty z vás, kteří se o tuto oblast zajímají, více informoval o tom, že se nám podařilo dosáhnout v minulých týdnech dohody o dalším fungování jediné akreditované certifikační autority v České republice, kterou si mezi sebe akcionářsky rozdělili velké banky, mobilní operátoři a stát zastoupený Státní tiskárnou cenin. Tento krok by měl pro příští rok výrazným způsobem posunout využívání elektronického podpisu v soukromé sféře i ve státní sféře, aby se jeho využití rozšířilo a zlevnilo.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Marian Bielesz.
Poslanec Marian Bielesz: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte, abych uvedl své krátké stanovisko k tisku 507, zpravodajskou zprávu, která se týká vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Vzhledem k blížícímu se přistoupení České republiky k Evropské unii je nutno zajistit, aby zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu, byl plně kompatibilní s právem Evropských společenství. Jedná se především o tyto základní cíle, které je nutno novelou dosáhnout: za prvé - dosažení plné kompatibility se směrnicí č. 1999/93/ES; za druhé - zavedení pojmu časové razítko včetně stanovení požadavků na jeho použití; za třetí - umožnění používání takzvaných elektronických značek, kterými mohou být označovány datové zprávy; za čtvrté - rozšíření okruhu služeb, které zajišťují poskytovatelé certifikačních služeb a na jejichž poskytování se stanovují požadavky; a konečně za páté - upřesnění povinností orgánů veřejné moci v souvislosti se zavedením a používáním elektronického podpisu. Z uvedeného plyne, především již z používaných termínů, že se jedná o vysoce odbornou a technicky náročnou novelu.
Tato novela je v souladu s Ústavou České republiky a právem Evropských společenství a já doporučuji její propuštění do druhého čtení a přikázání příslušným výborům. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám žádnou písemnou přihlášku. O slovo se hlásí pan poslanec Martin Říman. Prosím.
Poslanec Martin Říman: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, mám pocit, že tato ospalá předvánoční atmosféra není vhodná k tomu, abych dával návrhy na zamítnutí této novely nebo vrácení k dopracování, jakkoliv mám značné výhrady a značnou nedůvěru k předložené novele, stejně koneckonců jako k celému zákonu o elektronickém podpisu, který nejen podle mého soudu za tu dobu, co existuje, prokázal svou nefunkčnost.
Tato novela, jak řekl pan zpravodaj kolega Bielesz, je opravdu velmi technická, a kdo si ji prolistuje, tak spíše jako by listoval nějakým technickým manuálem než zákonem. I to je nepřímým důkazem toho, že elektronický podpis je záležitost, která by neměla být řešena legislativně, ale která by měla být řešena technicky, koneckonců tak, jak to dělají v drtivé většině, ne-li všechny soukromé firmy, které elektronickou komunikaci s vysokým stupněm zabezpečení a utajení zpráv provozují a žádný zákon o elektronickém podpisu k tomu nepotřebovaly a nepotřebují. Jako příklad uvedu právě banky. Myslím si, že mnozí z nás používají výhod elektronického bankovnictví po internetu, a vězte, že nepoužíváte přitom zákon, o kterém se tady dlouze diskutovalo.
A abych dlouze nediskutoval já, tak řeknu pouze to, že ve druhém čtení a zejména ve výboru budu požadovat od pana ministra předložení údajů o tom, jak tento institut elektronického podpisu funguje, kolik má uživatelů, zejména v oblasti státní správy, protože před dvěma lety zde bylo argumentováno tím, že se bez něj právě státní správa neobejde. A informace, které dostáváme z různých institucí státní správy, nesvědčí o tom, že by právě úředníci státní správy byli těmi nejhorlivějšími zastánci a propagátory využívání elektronického podpisu v praxi. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Ptám se, zda se někdo další hlásí do této obecné rozpravy. Neregistruji žádnou přihlášku. Končím obecnou rozpravu.
Nezazněl ani návrh na vrácení, ani na zamítnutí předloženého vládního návrhu zákona, a budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo jiný návrh? Pan poslanec Karel Vymětal se hlásí.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Ministerstvo informatiky rozpočtově dělá rozpočtový výbor, protože mu patří tato problematika. Navrhuji návrh přikázat rozpočtovému výboru a nedoporučuji jej přikázat hospodářskému výboru. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Ano, máme tady ale tím pádem dva návrhy na přikázání. Budeme se jimi zabývat, a to v pořadí, jak jsem je přečetla.
Nejprve tedy budeme hlasovat o návrhu přikázání k projednání hospodářskému výboru. Bude to v hlasování pořadové číslo 954, které jsem zahájila, a ptám se, kdo je pro přikázání tomuto výboru. Kdo je proti?
V hlasování s pořadovým číslem 954 z přítomných 103 pro 59, proti 18. Návrh byl přijat.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 955 a táži se, kdo je pro přikázání rozpočtovému výboru. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 955 z přítomných 103 pro 38, proti 40. Návrh nebyl přijat.
Konstatuji, že tento návrh zákona byl přikázán k projednání výboru hospodářskému, a končím projednávání tohoto bodu sněmovního tisku číslo 507. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.
***