(16.50 hodin)
(pokračuje Čermák)

Adresátem evropského zatýkacího rozkazu je přímo příslušný soudní orgán, Ministerstvo spravedlnosti nebo jiný ústřední orgán státní správy někde jinde. Je omezen na administrativní a technickou pomoc. Obsah zatýkacího rozkazu včetně povinnosti jeho překladu do jazyka vykonávajícího státu je stanoven rámcovým rozhodnutím. Jsou stanoveny lhůty a postupy pro rozhodování o výkonu evropského zatýkacího rozkazu a pro předání osoby.

Pro nás je implementace ustanovení o evropském zatýkacím rozkazu dána potřebou rychlého a efektivního boje proti organizované a přeshraniční kriminalitě v Evropské unii, která samozřejmě po 1. květnu bude ještě více usnadněna volným pohybem osob. Volnému pohybu osob odpovídá tedy na úseku trestního práva evropský zatýkací rozkaz.

Myslím, že zbývá ještě podotknout asi dvě věci. Tento ústavní zákon, který předkládáme, je velmi stručný. Zní tak, že v článku 14 Listiny základních práv a svobod se vkládá nový odstavec 5, který zní takto: Občan může být vydán členskému státu Evropské unie k trestnímu stíhání nebo k výkonu trestu odnětí svobody, pokud to vyplývá ze závazků České republiky jako členského státu Evropské unie, které nelze omezit ani vyloučit.

Mezi teoretiky není tak zcela jasné, jestli celá tato záležitost ústavní úpravu vyžaduje, nebo ne. Předkladatel se postavil za stanovisko, že chce, aby Parlament o těchto záležitostech rozhodl i na ústavní úrovni. Původní záměr byl předložit takovou změnu Listiny základních práv a svobod, která by umožnila nejen implementaci evropského zatýkacího rozkazu, ale která by umožnila implementovat i jiné mezinárodní budoucí závazky České republiky, jak v bilaterálních vztazích k jiným zemím, např. ke Spojeným státům americkým, s nimiž nelze v tuto chvíli bez obtíží uzavřít novou smlouvu o právní pomoci, tak zejména v souvislosti s mezinárodním trestním soudem. Po zralé úvaze jsme se rozhodli toto velmi diskusní téma omezit jenom na téma evropského zatýkacího rozkazu - a s tím souvisí druhá poznámka, kterou jsem slíbil.

Česká republika, pokud jde o evropský zatýkací rozkaz, nemá žádný prostor pro manévrování a případná neschopnost dostát závazkům z rámcového rozhodnutí o evropském zatýkacím rozkazu by pro Českou republiku mohla mít závažné důsledky v podobě sankcí ze strany orgánů Evropské unie.

Osobně vás mohu ujistit, že na setkáních a schůzích ministrů spravedlnosti Evropské unie, jichž se naše republika již zúčastňuje, je tato otázka předmětem neustálých dotazů a jednání a členské státy a státy, které mají přistoupit, jsou žádány, aby referovaly o postupu implementace této zásadní evropské normy pro boj s organizovaným zločinem a terorismem, jak to postupuje v jejich zemích. My jsme ujistili na posledním setkání, že to bude předmětem jednání našich zákonodárných sborů v tomto roce a na začátku roku příštího.

Myslím, že tento vládní návrh ústavního zákona máme předložit do druhého čtení. On souvisí s dvěma dalšími předlohami, o nichž budu mluvit za chvíli. Ty již nejsou ústavního charakteru. Jde o změnu trestního zákona a o změnu trestního řádu, kterými se provádějí detaily, že by mělo být předkladateli umožněno, aby celý soubor těchto legislativních změn vyvolaných legislativou Evropské unie prodiskutoval v parlamentních výborech, kam budou přiděleny tyto předlohy k dalšímu projednání.

Navrhuji tedy, aby vládní návrh ústavního zákona na změnu Listiny základních práv a svobod byl propuštěn do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Vlasta Parkanová.

 

Poslankyně Vlasta Parkanová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Jak již zde pan ministr uvedl, jedná se o změnu Listiny základních práv a svobod v jejím článku 14 odstavec 4, kde je zásada, podle které nemůže být žádný občan České republiky nucen k opuštění své vlasti. Znamená to v praxi, že státní občan České republiky žádným rozhodnutím státu ani rozhodnutím soudu nemůže být vyhoštěn ani nucen k opuštění republiky. Tato předložená novela Listiny tuto zásadu částečně prolamuje, a to ve vztahu k institutu evropského zatýkacího rozkazu, jehož implementaci do našeho právního řádu předpokládá souběžně předkládaná novela trestního řádu a též trestního zákona, jak tady právě zaznělo.

Znamená to v konkrétním případě, že do článku 14 se navrhuje vložit nový odstavec 5, podle kterého český občan může být vydán k trestnímu stíhání nebo k výkonu trestu odnětí svobody členskému státu Evropské unie, pokud to vyplývá ze závazků České republiky jako členského státu Evropské unie.

V této souvislosti považuji za důležité ještě zdůraznit, že předání občana České republiky na základě evropského zatýkacího rozkazu je striktně omezeno co do důvodů, formy, délky doby a navíc je podrobeno i dalším pravidlům umožňujícím v různých fázích trestního řízení navrácení takové osoby do domovského státu a dokončení aktu trestní spravedlnosti ve vlastní jurisdikci tohoto státu.

S ohledem na to, že jsme se jako členská republika zavázali splnit veškeré závazky členského státu Evropské unie, doporučuji předložený návrh ústavního zákona propustit do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní poslankyně. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám dvě písemné přihlášky. Nejprve paní poslankyně Jiřiny Fialové, kterou prosím, aby se ujala slova. Po ní bude hovořit pan poslanec Jiří Pospíšil.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP